23948sdkhjf

NCC sætter arbejdet i gang på ’Kalvebod Brygge Skybrudstunnel’

Straks efter nytår tog NCC første skridt i arbejdet med den 1,4 kilometer lange Kalvebod Brygge Skybrudstunnel under København.

Arbejdet på skybrudstunnellen, der skal anlægges fra Vodroffsvej/Gammel Kongevej, under Kødbyen og ud til Kalvebod Brygge, udføres for Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, Hofor, og Frederiksberg Forsyning, skriver NCC i en pressemeddelelse

NCC’s hold til opgaven er nu flyttet ind på den første midlertidige hovedplads på Halmtorvet, hvor den ene af tre skakte skal etableres. De to andre etableres på Frederiksberg ved Vodroffsvej/Gl. Kongevej og i havnen ved Kalvebod Brygge 45.

– Det første, vi skal ved Halmtorvet, er at etablere skakten, og det gør vi ved at bore sekantpæle ned, skulder ved skulder i en cirkel, fortæller projektchef Ole Pilgaard i pressemeddelelsen.

– Vi bruger en meget kraftig maskine, der kan bore huller med en diameter på cirka 1 meter, godt 20 meter ned. Der bores i alt 44 huller, som fyldes med beton, og når betonen er hærdet, udgør pælene tilsammen ydervæggene i skakten. Herefter kan vi grave skakten ud – den bliver 10,2 meter i diameter.

Belgisk partner i gang sidst på året 

Siden venter en lignende opgave på Frederiksberg ved Gammel Kongevej/Vodroffsvej, og når den skakt er klar i slutningen af 2022, kommer NCC’s joint venture-partner, SMET fra Belgien, på pladsen og sænker den første boremaskine ned. De vil så bore en tunnel på to meter i diameter frem til skakten ved Halmtorvet. Det kommer til at ske hen mod slutningen af året. 

Fakta: Kalvebod Brygge Skybrudstunnel

Tunnelen er én af flere hovedvandveje i Københavns og Frederiksberg Kommuners skybrudskonkretiseringsplan og skal kunne opsamle skybrudsvand fra Frederiksberg Øst og Vesterbro og lede det videre ud i havnen. Den er designet til at kunne klare såkaldt 100-års regn, en pludselig regnmængde, der er så kraftig, at den statistisk set kun vil forekomme en gang hvert 100. år.

Tunnelen har kapacitet til gennemstrømning af 20 m3 vand per sekund. Der svarer til 2/3 af Gudenåens vandgennemstrømning. 

Tunnelen bliver cirka 1,4 km lang, og rørene bliver 2-3 meter i diameter og kommer til at ligge cirka 20 meter nede i undergrunden.

Tunnellen forventes at være færdig i 2026, og der vil ikke være synlige spor på overfladen bortset fra en flot designet pumpestation og promenade ved Kalvebod Brygge.

Ved Kalvebod Brygge etableres en tredje skakt, og her vil en større boremaskine bore strækningen til Halmtorvet med en diameter på tre meter. Tunnelens diameter øges, efterhånden som den nærmer sig sin slutdestination, fordi skybrudsvandet fra Frederiksberg Øst suppleres med skybrudsvandet fra Vesterbro.

Vandet pumpes ud i havnen 

Når tunnelen står færdig om cirka fire år, vil den kunne føre vand fra ekstreme skybrud til Kalvebod Brygge, hvor det via en kommende pumpestation kan pumpes ud i havnen. Også her er det forberedende arbejde i gang. 

NCC’s funderingsenhed Hercules er gået i gang med at klargøre en jack-up som skal kunne stå fast med fire støtteben på havnens bund. Platformen skal bære den store maskine, der skal presse spuns ned i havbunden for at inddæmme et lille hjørne af havnen, hvor der skal etableres et midlertidigt arbejdsområdet på cirka 1800 kvm. 

Arbejdsområdet i havnen ved Kalvebod Brygge er nødvendigt for udførelsen af den tredje og sidste skakt. Denne skakt bliver den største, med en diameter på cirka 20 meter, da den skal kunne rumme en pumpestation med store pumper og anden teknik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109