23948sdkhjf

Ørsted skal udvikle brintanlæg til en af Europas største brintklynger

Den hollandsk-flamske vision om "SeaH2Land" omfatter et produktionsanlæg for vedvarende brint på 1 GW i 2030. Det skal udvikles af Ørsted.

Hvis elektrolyseanlægget, som skal producere vedvarende brint, realiseres, kan det erstatte omkring 20 % af det nuværende brintforbrug i regionen med vedvarende brint. Det fortæller Ørsted i en pressemeddelelse.

Med 580.000 tons om året er North Sea Port-klyngen et af de største produktions- og efterspørgselscentre for fossil brint i Europa i dag. Drevet af indsatsen for at reducere CO2-udledningen kan den industrielle efterspørgsel i klyngen vokse til omkring 1.000.000 tons i 2050, hvilket svarer til ca. 10 GW elektrolysekapacitet.

- Det hollandsk-flamske North Sea Port-område er hjemsted for en af de største brintklynger i Europa. I takt med at man verden over søger at nedbringe CO2-udledningen, bliver det altafgørende, at vi handler nu for at sikre den europæiske industris konkurrenceevne på lang sigt i en grøn økonomi. SeaH2Land-projektet skitserer en klar vision og køreplan for storstilet, vedvarende brintproduktion, der er forbundet med ny havvindkapacitet, Martin Neubert, kommerciel direktør (CCO) og viceadministrerende direktør i Ørsted.

- Med de rette rammebetingelser kan Holland og Belgien udnytte havvinds næsten ubegrænsede ressourcer til at fremme vedvarende brint betydeligt som en ægte industriel succeshistorie for Europa, siger Martin Neubert.

Ørsted foreslår, at elektrolyseanlægget i gigawatt-skala kobles direkte til en ny havvindmøllepark med en kapacitet på 2 GW i den hollandske del af Nordsøen. Dette vil gøre det muligt at levere den store mængde grønne strøm, der er nødvendig for at producere vedvarende brint.

- SeaH2Land-projektet vil hjælpe Holland med at accelerere sin udbygning af havvind og indsatsen for at nå ambitionen om 3-4 GW elektrolysekapacitet i 2030. SeaH2Land giver Holland og Belgien en mulighed for at komme tættere på at realisere deres klimamål for 2030 ved at reducere CO2-udledningen i industrien, Steven Engels, landechef for Ørsted i Benelux.

- Regeringer kan hjælpe dette flagskibsprojekt ved at skabe dedikerede støttemekanismer for vedvarende brint, der sammenkobles med havvind. Dette kan støtte den nødvendige industrielle skalering for at sænke prisen på vedvarende brint, siger Steven Engels.

Kommenter artiklen (8)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.096