23948sdkhjf

Klumme: Hjemmemarked er afgørende for dansk brint og PtX

Brint og Power-to-X (PtX) er afgørende elementer i den grønne omstilling såvel som i genopretningsindsatsen post-corona. Det er de fleste energiaktører efterhånden enige om, selvom det for enkelte har været en lidt lang erkendelse.

Og der er også politisk opbakning: Senest har vi med den danske regerings tilslutning til Clean Hydrogen Alliance tager vi endnu et skridt på vejen. Men vi er langt fra i mål. For hvis vi i Danmark skal lykkes med den grønne omstilling og skabe nye erhvervseventyr indenfor brint og PtX, skal der også ske til herhjemme. Og det haster. For det går utroligt stærkt hos vores konkurrenter, mens vi i Danmark mangler et hjemmemarked at bygge på. I efterårets transportforhandlinger skal brint- og PtX baserede løsninger derfor højt på dagsordenen. For i sidste ende giver PtX kun mening, hvis der også er en plan for hvad X’et skal bruges til.

Den grønne omstilling både i Danmark og globalt er afgørende. Først og fremmest for at dæmme op for de altødelæggende konsekvenser, der følger af klimakrisen, men nu også for den økonomiske genopretningsindsats post-corona. For vi kan ikke bare fortsætte som normalt - vi må og skal bygge fremtidens vækst på et fundament, der er både bæredygtigt og levedygtigt. Og her er et afgørende element storskala energikonvertering til brint og Power-to-X (PtX), som så igen kan decarbonisere store dele af de CO2-tunge sektorer. Og det er tillige en forudsætning for at høste den vedvarende energi fra vind og sol effektivt. Alt det ved vi. Men vi mangler en plan for implementeringen af X’et i det danske transportsystem, og det er en bunden opgave for regering og folketing, når efterårets transportforhandlinger går i gang.

De danske styrkepositioner skal understøtte omstillingen

For når det gælder brint og PtX burde Danmark egentligt være foran på point i forhold til vores europæiske naboer. Vi har en lang række styrkepositioner, der gør os til den oplagte ledernation på området. Det handler ikke mindst om vores stærke kompetencer på vedvarende energiproduktion, men i høj også om den allerede eksisterende brintværdikæde. For mens resten af verden nu har fået øjnene op for både de energi- og erhvervsmæssige potentialer i brint, så har vi allerede nu en lang række virksomheder, der har dedikeret sig til brint- og PtX-løsninger. Over alt i verden står der ”Made in Denmark” på alt fra brinttanstationer, brændselscellemoduler og elektrolyseanlæg.  

Men den værdikæde som brint og PtX repræsenterer, kan smedes meget længere og stærkere. Og vi har et kæmpe behov for at vi også selv begynder at implementerer de teknologier herhjemme, som vi allerede eksporterer til resten af verden. Men her mangler vi politiske initiativer til at skabe rammerne. Det går ikke, for det er direkte kontraproduktivt, hvis vi ikke får en plan for hvordan vi skal bruge den brint, metanol, ammoniak m.v. vi fremover skal producere fra vindkraft. 

Men der er desværre en tendens til at se energi og transportpolitik som to parallelle universer. Men udnyttelsen af Danmarks VE-ressourcer i bl.a. Nord- og Østersøen kræver PtX – inkl. en plan for at bruge X’et. Gør vi ikke det bliver den grønne omstilling ineffektiv og dyr – bl.a. med alt for store omkostninger i elnettet, og en dårlig udnyttelse af vores VE-produktion. Og i det lys virker den billige batteriløsning fra Kina alligevel ikke så billig, og den danske PtX løsning måske alligevel som det reelle tilbud. Det er forhold det skal på bordet i den kommende tids transportforhanlinger. Og resultatet bør være en plan for at få både infrastruktur, lastbiler, tog m.v. i drift i Danmark med stærk PtX-løsninger.  

Grøn transport og erhvervseventyr

Det er godt for transporten, der bliver grøn og klimavenlig. Det er godt fordi bedre kan udnytte vores vindressourcer og få et sammenhængende og fleksibelt energisystem. Og så er det godt fordi det i tillæg giver os forudsætningerne for at erobre nye eksportmarkeder, og dominere en ny, grøn økonomi. Det kræver, at vi selv bruger de løsninger, som vi producerer og eksporterer allerede nu. Omstillingen af transporten skal ske i sammenspil med resten af energisystemet og med erhvervslivet. Den opgave skal have politisk topprioritet i efteråret – til gavn for klima, beskæftigelsen og fremtidens vækst.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172