23948sdkhjf

Eurowind får grønt lys til hybridpark

Skive Byråd har netop givet grønt lys til GreenLab Skive Vinds planer om en hybridpark beliggende i umiddelbar nærhed af GreenLab Skive.

- Der er helt konkret givet tilladelse til vores hybridprojekt på 13 møller og et 44 hektar stort solcelleanlæg, fortæller country manager Bo Schøler hos Eurowind Energy, der skal etablere parken.

De tolv af møllerne skal rejses uden for GreenLab Skive, mens den 13. og sidste skal rejses inde i parken og fungere som demonstrationsmølle. 

Siemens & Vestas i spil
Eurowind Energy oplyser at både Siemens og Vestas er potentielle leverandører af vindmøllerne til vindmølleområdet.

Vindmøllerne, der er foreslået i ansøgningen til kommunen, er af typen Vestas V136HTq på 4,2 MW.

De tolv af møllerne vil få en totalhøjde på op til 149,9 meter, mens demo-møllen inde i GreenLab bliver et sted mellem 130 og 150 meter høj.

Eurowind Energy oplyser, at der i området, hvor de 12 møller skal opføres, allerede står otte ældre møller. De pilles ned for at gøre plads til de nye møller. 

Drift og PtX
Den samlede årlige estimerede produktion i hybridparken forventes at blive op til ca. 186 mio. kWh/år, hvilket svarer til ca. 46.500 husstandes årlige elforbrug. 

Strømmen fra hybridparken skal bruges til at drifte hele GreenLab Skive. Derudover baner projektet også vej for power-to-x i industriel skala.

GreenLab Skive skal med støtte på 80 millioner kroner fra Energistyrelsen til at skabe et af verdens første storskala-faciliteter for produktion af grøn brint og metanol. 

Her skal energien fra netop fra vind og sol omdannes til andre energikilder og lagres til senere brug. Dette gøres ved at omdanne den grønne strøm fra vindmøllerne og solcellerne i hybridparken til electrofuels – for eksempel brint og metanol, som igen skal anvendes som energikilde i GreenLabs industrielle virksomhedspark.

GreenLabs electrofuels skal også anvendes uden for parken. Her skal de være med til at skabe en af de største og mest afgørende grønne omstillinger, verdens står overfor, omstillingen af transportsektoren.

Bo Schøler forventer, at hybridparken nettilsluttes tidligst i slutningen af 2021.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203