23948sdkhjf

Boom i produktion og salg af husstandsmøller

Små og store, nye og gamle virksomheder indenfor produktion og salg af husstandsvindmøller tror på et snarligt boom . Men manglende viden trækker i bremsen.
Massevis af små husstandsvindmøller er på vej til at blive godkendt på det danske marked. Virksomhederne inden for husstandsmøller tror på et boom i salget og ruster sig til opgaven, skriver Ingeniøren.

Det er nye afregnings- og skatteregler, der gør de små vindmøller til en god forretning. Kommunerne og manglende viden er derimod en stopklods.

50 ansøgninger og flere på vej
I øjeblikket ligger der 50 ansøgninger om godkendelse af nye mølletyper på bordet i Energistyrelsens godkendelsesekretariat på Risø DTU. I dag er 12 små møller godkendt, men formand for Brancheforening for husstandsmøller Morten V. Petersen vurderer, at flere producenter er på vej.

- Min fornemmelse er, at cirka 30 firmaer i øjeblikket er ved at køre sig i stilling med nye produkter til markedet, siger han til Ingeniøren.

Kommuner vender tommelen ned
Danskerne udviser stor interesse for husstandsvind, og virksomhederne på området fremviser bugnende ordrebøger. Hos EcoWind, der sælger en skotsk vindmølletype, fortæller direktør Carsten Kock om ordrer på i alt 180 møller, hvoraf godt en tredjedel er stillet op. Kommunerne vender nemlig i mange tilfælde tommelen nedad.

- Mange kommuner kender ikke loven og kommer med mærkelige krav, som slet ikke er funderet i nogen lovgivning. Derfor tager det tid, før vindmøllerne kan stilles op, siger han.

Også hos Vindmøllesekretariatet bekræfter sekretariatschef Kaare Albrechtsen, at sagsbehandlingen i kommunerne er meget forskellig. Han forklarer, at behovet for regler og praksis på området er opstået i kølvandet af den store interesse for de små vindmøller.

Der arbejdes pt på en folder, der skal sikre en fælles forståelse af regler og praksis i kommunerne.

Negativ omtale bremser investeringer
Hos Energitjenesten oplever man ligeledes en øget interesse for husstandsmøller. Men leder af Energitjenesten Fyn & Sydjylland Lars Campradt oplever også, at negativ omtale i medierne får folk til at holde tilbage med investeringerne.

Han understreger dog, at de negative historier er opstået, fordi sælgerne af møllerne i starten ikke havde nok viden om møllerne, og derfor kom til at love for meget på møllernes vegne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078