23948sdkhjf

Elbiler kan nu tanke smart

Elbilprojektet Edison har knækket koden for intelligent opladning af elbiler.
Det banebrydende forskningsresultat underbygger nye tal for det danske eksportpotentiale i elbiler og smart grid. Resultaterne fremlægges på Bornholm.

- Elbiler skal lade sine batterier op, når der er vindkraft i nettet og strømmen er billig, og elbiler skal kunne tanke fra alle ladestandere – uanset hvem der har sat dem op.

De to formål har forskningsprojektet Edison nu knækket koden på.

Let at have elbil
Smart opladning af elbiler kan lade sig gøre, dokumenterer det internationalt set unikke projekt. Edison understøtter dermed en ny Deloitte-analyse, der viser, at der er et dansk eksportpotentiale på syv mia. kr. i elbiler og smart grid i 2025 samt 20.000 arbejdspladser i elbiler alene.

- Edison viser, at det kan blive let for forbrugerne at have en elbil. Vi har som det første projekt i verden undersøgt, hvordan elbilerne kan lade smart på hvilken som helst ladestander. Den teknologi efterspørger alle nu, og med projektet har vi teknologien på plads. Edison er blevet fulgt internationalt, og resultaterne er med til at cementere det danske eksportpotentiale i milliardklassen for både smart grid og elbiler, siger Jørgen S. Christensen, forsknings- og udviklingschef i Dansk Energi, der præsenterer resultaterne i Rønne i dag.

International bevågenhed med Bornholm som testø
Edison har brugt Bornholm – med 33 procent vindenergi i elsystemet - som testsamfund for projektet, der har involveret et konsortium af ni partnere – herunder Siemens, IBM, Dong Energy og Østkraft.

Projektet har i forsknings- og udviklingsfasen oplevet stor international opmærksomhed, og generelt er Edison med til at støtte det danske eksportpotentiale på syv mia. kr., som elbil- og smart grid-industrien kan udløse allerede inden 2025 ifølge den rapport, Deloitte har lavet for Dansk Elbil Alliance. Et potentiale, der spås at vokse til 14 mia. kr. i 2040.

Resultater videreføres i EcoGrid
Edison’s resultater bliver videreført i projektet EcoGrid, der vil teste, hvordan man får bedst gavn af 50 procent vedvarende energi i elsystemet. Det vil involvere 2.000 bornholmske hjem, der skal teste ideen om det smarte energisystem.

- Edison er innovation og teknologi brugt i praksis. Her kan Danmark og især Bornholm noget, måske ingen andre kan: Tage moderne teknologi til sig og bruge den. Vi har set det med it, med vindkraft og i flere andre sammenhænge. Derfor har vi også valgt at fortsætte pionerarbejdet på Bornholm. Med EcoGrid-projektet kigger vi ud over den enkelte elbil og ser på hele elnettet med masser af vedvarende energi, hvordan man bruger strømmen fleksibelt, og hvordan elbilen er en helt uundværlig brik i det billede. Det bliver helt sikkert den vej, udviklingen kommer til at gå, og det er meget inspirerende at være med til at tage de første skridt ind i fremtiden, siger Claus Møller, direktør for Energy divisionen i Siemens Danmark.

Fremtid i Edison-resultater
- I Edison har IBM koordineret udviklingen af et system, som skal sikre, at opladningen af elbiler sker i overensstemmelse med tilgængeligheden af vedvarende energi samtidig med en optimal udnyttelse af elnettet. Sådanne systemer og teknologier vil danne grundlag for igangværende forsøg og i sidste ende blive anvendt i produktionssystemer rundt omkring i verden, siger Dr. Dieter Gantenbein, leder af smart grid forskningsenheden hos IBM Research - Zürich.

Resultaterne af Edison-projektet bliver fremlagt på et møde i dag på Bornholm, hvor alle konsortiets partnere deltager. Herudover vil de to elbiloperatører Better Place og ChoosEV konkret vise, hvordan de kan bruge Edison-resultaterne.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078