23948sdkhjf

Energien i elbiler skal udnyttes bedre

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En elbil er – som så meget andet elektronik – afhængig af at få konverteret strøm,
så energien i bilens batteri bliver transformeret fra jævnstrøm til vekselstrøm, der


er nødvendig for at drive den 3-fasede elmotor.

Det sker i et power-modul,hvor den kraftfulde energikonvertering skaber høje temperaturer i elektronikken og derfor kræver afkøling.

Forskere på DTU vil nu undersøge, om det kan lade sig gøre at koble kølingen af
Power-modulet med airconditionanlægget, så energien fra kølingen anvendes til at
opvarme elbilen, skriver DTU i en pressemeddelelse.

Samtidig vil anvendelsen af fordampning af kølemidlet fra airconditionanlægget 
også øge køleeffekten betydeligt sammenlignet med det nuværende

Læs også: Brændselscelleproducent lander aftale med kinesisk elbil-koncern
væskebaserede kølesystem.

- Der vil være flere fordele ved at anvende kølemidlet fra airconditionanlægget til at
køle power-modulet. Den største er, at vi vil kunne opnå en mere effektiv køling, så
modulerne kan fremstilles mindre og billigere og med en højere energitæthed, siger
seniorforsker Martin Ryhl Kærn, DTU Mekanik, der står i spidsen for projektet.

Læs også: Supermarked til test af varmeteknologier lader vente på sig

- Derudover kan opbygningen af elbiler blive mindre kompleks, hvis de fremover
ikke skal rumme både aircondition og det nuværende kølesystem til power-modulet,
siger Martin Ryhl Kærn.

Arbejdet på DTU Mekanik sker i tæt samarbejde med Danfoss, der har en produktion af power-moduler til elbiler.

Fordampning i små kanaler skal optimeres
Det er kendt fra forskningen i varmetransmission, at varme fjernes mere effektivt
ved fordampning af et kølemiddel frem for køling med luft eller væske. Når kølemidlet

Læs også: Ny kampagne skal punktere myten om elbiler
fordampes i en mikrokanal, dannes overophedede gasbobler på overfladen
af væggen. De skydes ud i væskestrømningen med høj frekvens, hvilket giver en
særdeles høj varmeovergang, skriver DTU Mekanik.

Hvordan den bedste fordampning opnås, er dog endnu ikke klart. Forskerne skal
derfor i den kommende tid undersøge, hvordan fordampningseffektiviteten kan optimeres ved at ændre på udformningen af de små mikrokanaler og overfladestrukturer på væggene, så dannelse af bobler og bobbelfrekvens intensiveres.

Læs også: Trods global usikkerhed: Danfoss øger overskuddet

Mikrokanalerne er omkring 0,2 mm brede, 1,2 mm høje og 10 mm lange og kan
udformes på et utal af måder. Det er faktisk kun fantasien, der sætter grænserne.

- Vores opgave er derfor at finde frem til den bedst mulige udformning og struktur af
væggene, der i køleeffekt skal overgå det, andre hidtil har udviklet, siger Martin
Ryhl Kærn.

Med den rette udformning af mikrokanalerne forventer forskerne at kunne nå en
forbedring på 4-8 gange af det nuværende state-of-the art væskebaserede kølesystem.

Læs også: Energiøer i Nordsøen kræver nye digitale løsninger

Stor interesse også fra elbilsfabrikanter
Danfoss har for knap 10 år siden taget patent på ideen om at integrere kølingen af
Power-modulet i airconditionanlægget og ser frem til resultaterne af projektet.

- Det er af stor betydning for os at kunne bidrage med ny teknologi til at gøre elbiler
både billigere og mere energieffektive, så transportområdet hurtigere kan blive uafhængigt af fossile brændstoffer, siger Klaus Olesen, Senior Research Specialist
hos Danfoss.

- Her er bidraget fra DTU-forskerne væsentligt, så vi kan forstå principperne i termodynamikken, før vi udarbejder nye og forbedrede power-moduler.

Danfoss er allerede i dialog med fabrikanter af elbiler, der er interesserede i kommende Power-moduler, som køles ved hjælp af aircondition-systemet og samtidig
sikrer en bedre udnyttelse af energien i elbilen, så den kan køre længere på en opladning.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Klumme:
Debat
Solceller skal sikres de rette vilkår

NKT bekræfter rekordordre

Nu skal jacket-fundamenter udkonkurrere monopælene

Kasakhisk ordre til Vestas

Klumme:
Bølgeenergi
Tiden er kommet: Bølgeenergien skal afprøves til havs

Nyhedsbrev

Danva og VUDP giver millioner væk

Online Avis Arkiv

Gasmotoren skal på pension: B&O hopper på fjernvarmen

Professor: Varmepumper bedre end omstridt elkabel

1

Vindmølle-naboer skuffede: Penge er ikke det væsentlige

Mere støtte til naboer til vind og sol: Vindsektoren er tilfreds

Danske biogas-kompetencer rykker til Tyskland

Millioner fra Elena: Brønderslev og Sdr. Herred fik mere ud af det end ventet

1

Energiselskab planter tusindvis af træer

Innovationsfonden får ny direktør

Forsyningspligten for gas sendes i udbud

2

Energilagring og power2x: Klimapanel udpeger effektive grønne løsninger

Ny stor-ordre: PowerCon runder ordrer for 111 millioner kroner i år

Nordjyllandsværket har været ude af drift i 187 dage

Nye direktører: Stoleleg hos cleantech-klynge

1

En del af strategien: Naturgas-direktør fratræder sin stilling

Ugens grin: Langsom død

Nye energiprojekter på vej

NKT tæt på græsk storordre

2

Thor Havmøllepark
Støttefri havvind godt på vej: Thor udbydes på nye vilkår

1

Danmark producerer rekordmeget energi fra biomasse

Newzealandsk ordre til Vestas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Jesper Hjulmand træder ind i DIs forretningsudvalg

Folketinget blev vildledt om miljøeffekt ved stort elkabel

Håndsrækning til fyrede Siemens Gamesa-medarbejdere

Her er Frecons nye topchef

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her er Vestas’ største markeder i tredje kvartal

Støtten til elproduktion falder med 3 milliarder

200 danske Siemens Gamesa-job i fare

Opgradering i Varde: 5000 kubikmeter spildevand i timen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

99% køber el for dyrt

Stop statisk elektricitet før det starter

EFSEN UV & EB Technology omstrukturerer

Ny og smart teknologi renser vandet i Gummerup

Bæredygtighed og verdensmålene

Grøn omstilling - hvilke køle og klimaanlæg skal du vælge?

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Prysmian har afsluttet dets DolWin3 havmøllepark-projekt

Mangler dine batmanunderbukser lidt ekstra udstyr?

Hvordan beregnes befugtningsafstanden?

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

Ara-el præsentere F400 væg monteret stikkontakt til tunnel ventilatorer

Røggas Kondensering på Halmkedler

Værdifuld erfaring fra bilindustri gavner FRECONs kunder

ErgoMover til uhørt lav pris

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

NYT! Vi sidder hos dig, når vi procesoptimerer dit lager

Automatisering Styrker El-tavler fra FH Automation

Udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Tag med på Nohrcons studietur og workshop om idrætsbyggeri

Tryktest og Recertificering af Softwall Bunkerslanger

Regler for nettilslutning af produktionsanlæg-lavspænding

Hemmeligheden bag den bedste og billigste elpris

Prysmian sat til at nå en ny milepæl med IFA2 projekt

Ny anti-statisk luftkniv fra EXAIR nu med 30% bedre ydeevne

Send til en kollega

0.186