23948sdkhjf

DTU's vindbil ny uofficiel verdensmester

DTU's vindbil har vundet det uofficielle verdensmesterskab for modvindsdrevne biler, Aeolus Race i Holland. Bilen har derudover sat ny verdensrekord med en hastighed på 74,5 % af vindens hastighed.
Der var hverken bilos eller motorlarm, da DTU’s vindbil, WinDTUrbineracer, ræsede først over målstregen i årets Aeolus Race i Holland og dermed viste sig at være bedst blandt 14 biler fra 11 universiteter og ingeniørskoler fra hele verden.

- Det var fantastisk at se vores bil vinde årets løb, og det bekræftede os i, at det solide design, vi har valgt at lave på bilen, var det rigtige valg, siger Mac Gaunaa, seniorforsker fra Risø DTU, som var med på vinderholdet i Holland, der bestod af fem DTU-studerende og to DTU-forskere.

Uofficielle verdensmesterskab
Aeolus Race er det uofficielle verdensmesterskab i kørsel med modvindsdrevne biler. Bilerne drives udelukkende af vindenergi; de kører i modvind, mens vindmøllens energi transmitteres direkte ned til hjulakslen. Ved dette års løb var der kraftig vind, og det gav WinDTUrbineraceren perfekte forudsætninger for et godt løb. DTU's vindbil er netop dimensioneret til at køre optimalt ved høje vindhastigheder på helt op til 18 m/sek.:

- Årets kraftigere vind på op til 9 m/sek. favoriserede i højere grad de robuste design, der var gearet til at modtage den øgede effekt fra vinden, og flere af de lette biler havde flere havarier og måtte køre mere 'forsigtigt', smiler Mac Gaunaa.

Ny verdensrekord
Aelous Rca blev afholdt over tre dage med henholdsvis tidskørsel på førstedagen og løbskørsel på anden- og tredjedagen. Ved tidskørslen triumferede DTU-bilen ved at sætte ny verdensrekord. Med en vindhastighed på ca. 9 m/sek. opnåede vindbilen en middelhastighed på 74,5 % af vindhastigheden, svarende til ca. 25 km/timen. En markant forbedring i forhold til den tidligere rekord på 66 %.

- En fordel, DTU-bilen havde ved årets løb, var, at den ikke havde problemer med at håndtere de større effektomsætninger og kræfter, som de højere vindhastigheder ved årets konkurrence har medført. Men den afgørende faktor, der er den direkte årsag til, at vi vandt løbet og slog hastighedsrekorden, er, at det aerodynamiske design af rotor og diffusor er godt, forklarer Mac Gaunaa.

- Jo mere vind der er, desto mindre betyder rullemodstand og andre 'konstante' tab i forhold til det 'rene' aerodynamiske design, som er DTU-bilens force. 9 m/sek. er en temmelig hård vind, og vi var faktisk ikke i stand til at følge med vindbilen på cykel ved siden af ved rekordkørslen.

DTU-bilen deltog for første gang i løbet i 2008. Sidenhen har DTU været med til at arrangere løbet i Danmark i 2009 og 2010. Dette års løb foregik i Holland, hvor det sandsynligvis også skal afholdes i 2012.

Kilde: DTU - www.dtu.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093