23948sdkhjf

PtX skal omstille transporten til lands, til vands og i luften

Den grønne omstilling vokser, og vokser – i nødvendighed, i befolkningens bevidsthed og som politisk prioritet.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg, hvorfor holdninger og synspunkter ikke står for Energy Supplys regning. 

Afsender for dette indlæg er direktør i Brintbranchen Tejs Laustsen Jensen.

Og det er gode nyheder: Erkendelsen af klimakrisen er efterhånden så stor som krisen selv.

Med de ambitiøse, nye politiske målsætninger, kommer vi til at se store ryk i omstillingen fra nu af.

Især hvis vi formår at udnytte potentialer og momentum til at skabe helhedsorienterede energiløsninger, der fragter danske styrkepositioner inden for særligt havvind ud i resten af energisystemet.

For hvis vi skal nå i mål med omstillingen af særligt transportsektoren, skal Christiansborg lægge handling bag ordene og rykke den såkaldte Power-to-X-indsats op i en meget større skala.

Havvind skal være rygraden i det danske energisystem. Med åbningen af Horns Rev 3 er den grønne elproduktion rykket op i en ny liga, men det er langt fra nok. Vi skal bruge meget mere vind! For vinden skal ikke kun dække det traditionelle elforbrug – vi skal producere så meget, at vi kan elektrificere andre sektorer, og sikre deres drift uagtet den øjeblikkelige elproduktion. For ét er produktionen af grøn el, noget andet er brugen, hvor vi skal forædle strømmen og få mest værdi – grøn som økonomisk ud af den.

Og Danmark har faktisk muligheden for at blive foregangsland når det gælder om at producere grønne brændstoffer fra vindmøllestrøm. Brændstoffer som ikke alene kan bidrage til omstillingen af den indenlandske, men også den ofte klimaoversete internationale transport. Og med den klimabelastning som både fly- og søtransport repræsenterer, er det nødvendigt, at vi husker netop denne del af transportsektoren i vores grønne indsatser – uanset om de internationale udledninger tæller med i de nationale klimastatistikker eller ej.

Heldigvis har store dele af bl.a. den maritime branche også meldt sig under de grønne faner, og tager deres ansvar på sig for at sikre, at vi også i også i et bæredygtigt energisystem vil kunne holde vores stolte søfartstradition i hævd. Danmark har indtaget en imponerende femteplads over verdens største handelsflåder, og det både urealistisk og uhensigtsmæssigt i det store billede at ville begrænse denne flådes aktivitet og omfang. Men når man ser på de seneste års stigning i energiforbrug til international maritim transport, er det tydeligt, at omstillingen i denne sektor skal op i gear. Som det også er tilfældet med flytrafikken, er det for søfarten absolut afgørende, at der bliver lagt en større indsats i at udvikle og ikke mindst implementere grønne, bæredygtige brændstoffer, som baseres på vedvarende (vind)energi. Og her er det imperativt, at staten, virksomhederne og energibranchen er med ombord.

For branchens vedkommende, er søfarten da heldigvis også på vej ind i den grønne kamp. Bl.a. har Mærsk fremlagt en meget ambitiøs plan om at blive helt CO2-neutrale i 2050. De samme strømninger ser vi begyndende tegn på inden for flybranchen. For at lykkes med at omvende den grønne omstillings problembørn, sø- og luftfarten, er det nødvendigt med at inkorporere storskala energikonvertering i energisystemet til brug i brændstofproduktionen. Ved at bruge grøn strøm til elektrolyse, kan vi producere brint, som så igen kan bruge til at lave syntetiske brændstoffer. Faktisk så smart, at ved produktionen af de e-fuels, der skal i flyenes jetmotorer, også er restprodukter, som med fordel kan overføres til den maritime sektor, på samme måde som der i dag sejles på restprodukter fra raffinaderierne.

Danmark har både mulighed for at høste enorme mængder vindenergi i Nordsøen, industrielle styrkepositioner indenfor både havvind, en stærk P2X-klynge og som en af verdens største søfartsnationer, ikke mindst et særligt ansvar for at understøtte omstillingen til havs. Samlet coctail, der giver os meget store muligheder, for et nyt grønt energieventyr, der samtidig kan bistå det blå Danmark med en grøn omstilling. Men det kræver, at staten spiller med.

Derfor er det uhyre vigtigt, at alle sejl bliver sat for, PtX-indsatsen i Danmark, og bliver en klar politisk prioritet. Dels så vi bedre kan udnytte de massive mængder vedvarende energi, der fremover skal inkorporeres i energisystemet, og dels så vi netop kan få påbegyndt udviklingen af de bæredygtige brændstoffer. Teknologien findes, forbrugerne kræver handling, og brancherne er klar til at spille med på de nye løsninger.

Momentum er meget stærkt lige nu, og Danmarks muligheder som sagt store. Men vi risikerer at blive sejlet agterud af bl.a. Tyskland og Holland, som har valgt at satse stærkt på elektrolyse og videre konvertering i deres energisystemer. Derfor er det glædeligt, at regeringen med Dan Jørgensen i front for den grønne indsats har varslet store ændringer i dansk klima-, energi- og forsyningspolitik, som må og skal indeholde én national strategi for storskala PtX og energilagring.  

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Professorer: Mere kabellægning af master er nærmest umulig

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Magasinet Forsyning
Regulering skifter vægt fra økonomi til klima

1

Magasinet Forsyning
Ingen ny lækker ordning: Bøvl, bureaukrati og falsk overskudsvarme

Metroens cityring har udfordret elektrikere på Frederiksberg Allé

Nyhedsbrev

1

Nu producerer Asnæsværkets nye kraftværksblok strøm

Online Avis Arkiv

Ny direktør for Connected Wind Services

Vestas udvider samarbejde med kabelleverandør

Energinet om at kabellægge mere: Det er aldrig prøvet før

Kamstrups varme-direktør i spidsen for ny asiatisk satsning

Dansker i spidsen for Nordisk Energiforskning

Skuffende kvartal hos NKT

Ny direktør for Rambølls energidivision

1

Regering hidkalder vise hoveder for at lukke betændt mastesag

Høring skal afgøre, om høje elmaster gennem Jylland kan lægges i jorden, hvis der afsættes nok tid og penge

Regeringen hæver krav til biobrændstof i 2020 - og sænker det igen i 2021

NKT sætter - måske - Photonics til salg

1

Klumme:
Debat
Solceller skal sikres de rette vilkår

Kasakhisk ordre til Vestas

Gasmotoren skal på pension: B&O hopper på fjernvarmen

1

Vindmølle-naboer skuffede: Penge er ikke det væsentlige

Danva og VUDP giver millioner væk

Klumme:
Bølgeenergi
Tiden er kommet: Bølgeenergien skal afprøves til havs

Nu skal jacket-fundamenter udkonkurrere monopælene

Professor: Varmepumper bedre end omstridt elkabel

NKT bekræfter rekordordre

Nye direktører: Stoleleg hos cleantech-klynge

Newzealandsk ordre til Vestas

1

Danmark producerer rekordmeget energi fra biomasse

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Jesper Hjulmand træder ind i DIs forretningsudvalg

Folketinget blev vildledt om miljøeffekt ved stort elkabel

Her er Frecons nye topchef

Håndsrækning til fyrede Siemens Gamesa-medarbejdere

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Støtten til elproduktion falder med 3 milliarder

Her er Vestas’ største markeder i tredje kvartal

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ALL NRG byder på ny energi ved WindEurope Offshore

Eltronic Group A/S stifter Dynatest A/S

Brug termografering rigtigt

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær økonomimodel?

Gå ikke glip af Ajour messen! Besøg os på stand 3209.

KTR - Hydrauliske komponenter

Efterårsudstilling med Troels Flensted i Blox

Mobile kompressorer til stort som småt

Specialmaskiner til bearbejdning af glasfiber og komposit

Udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

TESA Hits - se alle nyhederne

Specialfremstillet coil løfter

SSI SCHÄFER forstærker salgsstyrken i Danmark

Ny artikel belyser energipæles bæredygtige fordele

99% køber el for dyrt

Stop statisk elektricitet før det starter

EFSEN UV & EB Technology omstrukturerer

Ny og smart teknologi renser vandet i Gummerup

Bæredygtighed og verdensmålene

Grøn omstilling - hvilke køle og klimaanlæg skal du vælge?

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Prysmian har afsluttet dets DolWin3 havmøllepark-projekt

Mangler dine batmanunderbukser lidt ekstra udstyr?

Hvordan beregnes befugtningsafstanden?

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

Send til en kollega

0.602