23948sdkhjf

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den første fuldstændig eldrevne færge Ellen er torsdag morgen sejlet ud fra Søby på Ærø til Als, skriver DR. Færgen er bygget på Søby Værft i samarbejde mellem Ærø Kommune og EU.

Selv om andre færger i Danmark sejler ved hjælp af el, er Ellen dog den første, som ikke har en dieselmotor i baghånden. Der er kun batterier.

Ellen har taget to år at bygge, og der har været flere problemer med udviklingen undervejs. Men direktør for Søby Værft Roar C. Falkenberg mener, at udviklingen kan give brugbar viden til fremtiden.

- Vi tror på, at el-færger er fremtiden, og vi har en enorm viden nu. Så vi føler os godt rustet til de kommende år og udviklingen af batteridrift på færger, siger han til DR.

Skibsingeniør Hans Otto Kristensen fortæller til DR, at skibet sammenlignet med en helt konventionel færge har en række fordele om sine omgivelser. CO2-udledningen er det halve. Samtidig er partikeludledningen nedbragt til en 30. del.

Læs også: Galleri: Første tur med Ellen

Erhvervsdirektør i Danske Rederier Jacob Clasen fortæller, at Ellen meget vel kan få følgeskab af andre 'rene' el-færger i fremtiden.

- På de kommercielle ruter skal forretningen hænge sammen med teknologien. Men vi er nået til en situation, hvor det også hænger sammen forretningsmæssigt, siger han til Ritzau.

- Hver færgerute er unik. Så man bliver nødt til at se det rute for rute. Mange af færgeruterne til de mindre øer er også støttet, så det er også et spørgsmål om vilje.

Han peger på, at den store udfordring ofte ligger på kajen og ikke i færgerne. For at el-drevne færger giver mening, skal de nemlig kunne oplade i havnen. Det kræver, at der er en stærk nok el-forsyning, forklarer han.

/ritzau/

Fakta om E-ferry projektet

E-ferry projektet er et EU støttet udviklingsprojekt, med det formål at designe, bygge og demonstrere en 100 % elektrisk drevet passager- og bilfærge.

El-færgen Ellen er på mange måder en pionér indenfor sit felt, noget der især ses på rækkevidden.

Hun kan sejle op til 22 sømil mellem hver opladning, hvilket er 7 gange længere end hidtil muligt for en el-færge.

Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge sættes i normal drift og skal demonstrere at det er muligt at sejle op til 7 daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.

Kilde: E-ferry

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

NCC i mål med første strækning københavnske kabler

NKT bekræfter ordre på Viking Link

Nyt anlæg: Cowi leger med 200.000 tons affald på Malta

Norsk millionordre luner hos Pro-Pipe

Nyhedsbrev

Tilbagegang i Maersk Drilling trods øget ordrebog

Online Avis Arkiv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Video & Billedserier
Se billederne: Kronprinsen trykkede på knappen

Horns Rev 3, Danmarks største havmøllepark, ventes at øge dansk elproduktion fra vind med cirka 12 procent

Kedelproducent på nye hænder

Ørsted er nu Danmarks næstmest værdifulde selskab

1

Klumme:
Debat
Klimamål: Vi skal i gang nu – ellers bliver det dyrt

Klimarådet har gjort det klart, at vi skal reducere CO2-udledningen mest muligt på den korte bane. Ellers bliver vi nødt til at suge CO2 ud af atmosfæren på den lange bane, og det er både dyrt og uoverskueligt.

1

Video & Billedserier
I dag indvies Horns Rev 3

Politiet genåbner sag om forurening af Nordsøen

Aalborg sender geotermi for én milliard i udbud

MHI Vestas finder endnu en underleverandør i Taiwan

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Inden produktionen er igang: Brændselscelleproducent på opkøb

Dansk Fjernvarme: Biomassen i den danske varmesektor ER grøn

1

Klumme:
Debat
Drikkevand er også klima

Danstoker henter ny direktør hos Siemens Gamesa

Video & Billedserier
Endnu en tysk ordre på danske solfangere: Arcon-Sunmark melder om god pipeline

Video & Billedserier
Vindmøllevinger bliver til støjdæmpende skærme

Affaldplus køber 150.000 tons småt brændbart i udlandet

Vandet kan igen drikkes fra hanerne i Aalborg

Her er arbejdspladsernes største energisyndere

Colibakterier årsag til vandforurening i Aalborg

Nye energiprojekter på vej

Fire kvartaler i træk med overskud hos MHI Vestas

Lovgivning bremser effektiv indsats mod stigende grundvand

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny direktør hos Odder Forsyningsselskab

Ulykke ved Aars Fjernvarme: Medarbejder faldt syv meter ned

Ny millionpulje skal booste eksport af grøn dansk energiteknologi

Siemens Gamesa henter storordre i Indien

Efter et år på posten: Direktør forlader raffinaderiet i Fredericia

Shopper ideer: Amerikanere ser på havvind i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Siemens Gamesa godkender Prysmian Windflex 66 kV next-generation kabler

Effektivisering af fjernvarmenettet og bedre økonomi for forsyningsselskaberne

Energidag 2019 - Veje til 2030

Flexalen PU rørsystem fra Thermaflex Nordic ApS

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Få gulvvarmestyring i små rum, hvor der i forvejen sidder en Danfoss ventil!

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Process Engineering støtter ”Danmark planter træer”

Gravemaskine med Topcon X-73i 3D udstyr

De nominerede til hi-messens nystiftede bæredygtighedspris er fundet

Ny projekttegner hos DS Flexhal

Drift af elforsyningsanlæg

Generatorer med høj pålidelighed og performance

Propan køleanlæg - naturligt og miljøvenligt kølemiddel!

Energidag 2019

Ny Dual Point Mini Cooler til køling af små dele og værktøjer

CAD til Bim

HF indgår nyt partnerskab

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Mød de førende virksomheder inden for digitalisering af produktionsprocesse...

Building Green får besøg af keynotes fra ind- og udland

Technoflex magnetiskkobling

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Send til en kollega

0.144