23948sdkhjf

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den første fuldstændig eldrevne færge Ellen er torsdag morgen sejlet ud fra Søby på Ærø til Als, skriver DR. Færgen er bygget på Søby Værft i samarbejde mellem Ærø Kommune og EU.

Selv om andre færger i Danmark sejler ved hjælp af el, er Ellen dog den første, som ikke har en dieselmotor i baghånden. Der er kun batterier.

Ellen har taget to år at bygge, og der har været flere problemer med udviklingen undervejs. Men direktør for Søby Værft Roar C. Falkenberg mener, at udviklingen kan give brugbar viden til fremtiden.

- Vi tror på, at el-færger er fremtiden, og vi har en enorm viden nu. Så vi føler os godt rustet til de kommende år og udviklingen af batteridrift på færger, siger han til DR.

Skibsingeniør Hans Otto Kristensen fortæller til DR, at skibet sammenlignet med en helt konventionel færge har en række fordele om sine omgivelser. CO2-udledningen er det halve. Samtidig er partikeludledningen nedbragt til en 30. del.

Læs også: Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

Erhvervsdirektør i Danske Rederier Jacob Clasen fortæller, at Ellen meget vel kan få følgeskab af andre 'rene' el-færger i fremtiden.

- På de kommercielle ruter skal forretningen hænge sammen med teknologien. Men vi er nået til en situation, hvor det også hænger sammen forretningsmæssigt, siger han til Ritzau.

- Hver færgerute er unik. Så man bliver nødt til at se det rute for rute. Mange af færgeruterne til de mindre øer er også støttet, så det er også et spørgsmål om vilje.

Han peger på, at den store udfordring ofte ligger på kajen og ikke i færgerne. For at el-drevne færger giver mening, skal de nemlig kunne oplade i havnen. Det kræver, at der er en stærk nok el-forsyning, forklarer han.

/ritzau/

Fakta om E-ferry projektet

E-ferry projektet er et EU støttet udviklingsprojekt, med det formål at designe, bygge og demonstrere en 100 % elektrisk drevet passager- og bilfærge.

El-færgen Ellen er på mange måder en pionér indenfor sit felt, noget der især ses på rækkevidden.

Hun kan sejle op til 22 sømil mellem hver opladning, hvilket er 7 gange længere end hidtil muligt for en el-færge.

Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge sættes i normal drift og skal demonstrere at det er muligt at sejle op til 7 daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.

Kilde: E-ferry

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Klumme:
Debat
Made in Denmark: Den grønne omstilling skaber gyldne muligheder

Minister udsætter sparekrav over for fjernvarmeselskaber

Regeringen har udsat en plan, som skulle spare danske fjernvarmekunder for en halv milliard kroner

Klumme:
Debat
Sluk bålet med lunkent vand

Midtjysk vindmølleprojekt hentet frem fra gemmerne

Kinesisk ordre til Vestas

Vestas indgår milliardaftale med transportgigant

Nyhedsbrev

17.000 stod uden strøm

Online Avis Arkiv

Fem sjællandske vandværker skal arbejde tættere sammen

RVV vil have erstatning i varmesag

Offshore Denmark får nye ejere

MHI Vestas-prototype på plads i Østerild

Vestas vil reducere antallet af arbejdsulykker

Ørsted købte klimaaflad i russisk svindelprojekt

Novafos vil bygge nyt, fælles renseanlæg

Nye energiprojekter på vej

Video & Billedserier
Solcelletagets år: Dansk soltagsproducent har fået luft under vingerne

Video & Billedserier
DTU slår hul ind til ny viden om saltbatterier

Veks udnytter overskudsvarmen fra opvarmet smøreolie

Evida trækker klage: Nu udvides fjernvarmen i Vejle

Offersen takker af: Kosan Gas henter ny engelsk direktør

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

200 ton nacelle løftet på plads i en plastfiber sling

NKTs højspændingskabel godkendt til tyske kabelforbindelser

Klumme:
Debat
Tre forslag kan fremme den grønne omstilling nu og her

Kip med klaphatten på Strømmens Dag

Forskningsprojekt vil optimere vindmølleindustrien

1

Næstved vil naturgas og oliefyr til livs

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Rekordlav CO2-udledning fra danskernes elforbrug i 2019

Tysk medie: Plan for afvikling af kulkraftværker er på plads

Klimaministeren udpeger Energinets nye interessentforum

NKT lander femårig serviceaftale

Kinesiske millioner til fynske brændselsceller

Ny CEO hos Norsea Wind

Aalborg Forsyning modtager fornem pris

1

Elkabel lækker olie i Øresund på femte uge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

CASE: Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Vidste du dette om Nomo?

Fibox tilbyder også alment tilbehør til kapslinger

Vi garanterer høj n​øjagtighed i vores produktion - Automa

Læs nyeste kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nu kan du bestille online i vores eShop

Fotometre i høj kvalitet

Stor specialdesignet værktøjskurv

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Emner udføres - mekanisk, elektrisk, termisk adskillelse

Nordic BIM Summit - sidste chance for at få 10% på billet

Gibotech leverer ny CMS ATOM til Hudevad Furniture

Støjsvage kompressorer fra JUN-AIR

Dansk Materiale Netværks Årsdag 2020

KN Beholderfabrik opnår øget kapacitet med fit-up system

Sikker. Hurtig. SMARTCHECK.

Varmeforsyningsloven og varmepumper

PRODUKTFOKUS: Treben i aluminium fra tyske IKAR GmbH

Kurser og seminarer hos Carl Stahl A/S

Stor udvidelse af bilhus til luksusbiler i millionklassen

Mangler du en kran i et trangt arbejdsområde?

Markedsrapport 2019 – Har du haft den rigtige elpris?

Programmet til Building Green Aarhus er ude nu!

Fjern nemt og hurtigt spåner fra køle-smøremidlet

Send til en kollega

0.204