23948sdkhjf

Færgerederi investerer i biobrændsel-udvikler

Start-up-virksomheden Mash Energy udvinder olie af spild fra landbrugsproduktion, der kan anvendes som CO2-neutralt biobrændsel til blandt andet skibe. Et første mål vil være at klargøre olien til test på en DFDS-skibsmotor

DFDS’ færger mellem København og Oslo kan forhåbentlig om nogen tid hælde klimavenlig planteolie i tanken.

Det er målet med en investering på op til 10 millioner kroner i Mash Energy, der har udviklet en effektiv og billig metode til udvinding af olie fra spildprodukter, i dette tilfælde fra nøddeproduktion i Tanzania og Indien. Efter planen vil der nu blive arbejdet på at forberede en test i en skibsmotor.

- Det udvundne biobrændsel er CO2-neutralt. I vækstsæsonen optager planterne CO2, som olien så afgiver ved forbrænding i skibsmotorerne. Derudover er der en betydelig yderligere miljøeffekt forbundet med produktionen, forklarer Jakob Andersen, der er CEO i Mash Energy og underviser på DTU, og fortsætter:

- Restproduktet efter olieudvindingen – det såkaldte biochar –binder nemlig CO2 under processen. Samtidig kan dette biochar anvendes som effektiv gødning på markerne, hvor den ekstra plantevækst vil trække yderligere store mængder CO2 ud af atmosfæren.

Han stiftede sammen med fire kolleger fra DTU selskabet i 2015, der siden starten har udviklet de termokemiske processer og det anlæg, der ved hjælp af pyrolyse kan udvinde olien fra en række spildprodukter fra landbruget, bl.a. fra produktionen af nødder.

Anvendes i FN-projekt

Anlægget er bygget af selskabets egne medarbejdere i Mash Energy’s fabrik i Indien.
Teknologien anvendes allerede som del af et FN-støttet projekt i Tanzania til produktion af biobrændstof. Det produceres i øjeblikket af spildprodukter fra en række nøddeproduktionsanlæg og sælges og leveres til den lokale industri.

- Vi er selvsagt meget glade for at få en stor skibsoperatør som DFDS med ind i ejerkredsen, så vi får mulighed for at teste biobrændslet i skibsmotorer for at få dokumenteret, at produktet lever op til de kvalitets- og priskrav, som succes i shippingbranchen vil kræve, siger han.

Investeringen foretages i tre stadier, hvorved DFDS kommer til at eje 24 pct. af selskabet – noget der er et vigtigt skridt i rederiets CSR, forklarer Sofie Hebeltoft, der er chef for DFDS’ CSR-afdeling:

- Med investeringen tager vi et medansvar for at udvikle biobrændsel, der også er kommercielt bæredygtigt og dermed et reelt alternativ til fossile brændstoffer. Vi har haft en dialog med virksomheden og folkene bag siden selskabet blev stiftet i 2015 og har stor tillid til, at vi sammen med dem kan nå i mål med ambitionerne, der ligger i perfekt forlængelse af DFDS’ mål om at reducere skibenes aftryk på miljø og klima, siger Sofie Hebeltoft.

- På længere sigt er målet at producere mængder nok til, at olien kan blive kommercielt bæredygtig og identificere andre spildprodukter, der kan anvendes til at producere biobrændsel,” siger hun.

Det CO2-neutrale biobrændstof kan anvendes af skibe, og DFDS arbejder sammen med Mash Energy om at forberede biobrændstoffet til test på en DFDS-skibsmotor.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094