23948sdkhjf

Første landstrømsanlæg snart klar i København

Entreprenørarbejdet med at anlægge landstrømsanlæg ved DFDS-terminalen i København er i fuld gang. 

Anlægget forventes at være operationelt i sensommeren 2021 og vil gøre det muligt for DFDS’ færger Crown Seaways og Pearl Seaways at reducere skibenes CO2-udledning markant mens de er i havn.

CMP’s og DFDS’s fælles landstrømsinitiativ går hånd i hånd med begge selskabers ambitioner om at bidrage til at gøre havneaktiviteterne i København mere grønne. 

- Vi har siden 2019 brugt landstrøm på vores skibe i Oslo havn og ser frem til også at kunne nedbringe mængden af luftforurenende stoffer og partikler når skibene ligger ved DFDS’ terminal i Københavns havn. Vi ved fra Oslo, at det har en særdeles positiv påvirkning for miljøet i og omkring havnen og i særdeleshed for de beboere, der bor tæt på vores terminaler, siger Torben Carlsen, CEO hos DFDS i en pressemeddelelse.

Først anlæg

Landstrømsanlægget ved DFDS-kajerne er det første landstrømsanlæg i København.

- Lang tids planlægning, projektering og udbud bærer frugt, når landstrømsanlægget tages i drift i slutningen af sommeren. Landstrømsinitiativet er af stor betydning for os og en vigtig milepæl i vores arbejde med at bidrage til FN’s globale holdbarhedsmål. At virkeliggøre dette i tæt samarbejde med DFDS føles rigtigt godt og vi glæder os til at færgerne allerede i sommer kan tilsluttes landstrøm, når de ligger ved kaj i København, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO i Copenhagen Malmö Port.

OPS-anlæg

Satsningen er et samarbejde mellem CMP (Copenhagen Malmö Port) og DFDS med svenske Actemium som entreprenør og Cowi som teknisk rådgiver.

Actemium etablerer et OPS-anlæg (Onshore Power Supply) i København. Det er en løsning for elektriske landbaserede tilslutninger til skibe. 

Actemium udfører også grave og installationsarbejder på pladsen, fjernovervågning, drift og vedligehold. På kajen installeres desuden en fjernmanøvreret kran for tilslutning til færgen i de respektive færgelejer.

Der etableres to tilslutningspunkter, en på hver kaj ved DFDS’ færgeterminal på Dampfærgevej i København. Anlægges leveres i en 40 fods container, som placeres på kajen. Den leverer 10 kV med 50 Hz.

Ifølge COWI’s rapport fra marts 2019 "Analyse af alternative energikilder til krydstogtskibe" (bestilt af Københavns Kommune), anslås det, at tilslutningen af landstrøm til DFDS-færgerne vil give en årlig reduktion af emissionerne på ca. 912 tons kuldioxid, 18 tons NOx og 0,4 tons partikler. Samlet set svarer det en reduktion på 1,6 procent af biltrafikken i København med hensyn til NOx.

Actemium har tidligere etableret 16 OPS-anlæg i Norden, blandt andet et anlæg i Oslo, som DFDS-færgerne benytter i dag.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252