23948sdkhjf

Spændende test: Kan et brændselscellesystem erstatte et oliedrevet generatoranlæg?

Den danske brændselscelleproducent Blue World Technologies skal sammen med Maersk Drilling, DFDS, Hafnia og Alfa Laval i Aalborg nu teste et metanoldrevet brændselscellesystem i søfarten.

Projektet, der er støttet af Energistyrelsens Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP), skal undersøge, om et nyt brændselscellesystem ved brug af metanol som brændstof kan erstatte oliedrevne generatoranlæg i produktionen af hjælpekraft til skibe og andre applikationer. Hjælpekraft benyttes blandt andet til elproduktion ombord på skibet og kan ifølge Global Maritime Energy Efficiency Partnerships (et projekt under IMO) udgøre op til 15 procent af et skibs totale energiforbrug. 

Systemet er udviklet af Blue World Technologies og skal installeres på Alfa Lavals testcenter for miljø- og forbrændingsteknologi i Aalborg.

- Med udgangspunkt i skalerbarheden af vores brændselscellesystemer til bilindustrien er vi overbeviste om, at metanol-brændselscellesystemer kan reducere den maritime klima- og miljøpåvirkning drastisk. Ved at videreudvikle vores teknologi i samarbejde med marinekolleger og ved samtidig at øge vores produktionskapacitet kan vi levere en brændselscelleløsning, der er grøn, operationelt sund og også kommercielt bæredygtig, siger Mads Friis Jensen, chief commercial officer og medstifter af Blue World Technologies.

Multifunktionel løsning

Projektet har til formål at designe en modulær APU (Auxillary Power Unit) til det maritime marked. Nærmere bestemt en effektiv, brændstoffleksibel, konkurrencedygtig, modulér- og skalerbar 200kW metanolbrændselscelle.

Brændselscellen skal udvikles og demonstreres i forhold til sekundær strømproduktion på større fartøjer. Ved høj skalerbarhed kan løsningen erstatte generatorer på op til 5MW.

Den forventede løsning vil være multifunktionel og vil kunne bruges i et stort antal skibe og applikationer. I de tidlige faser af projektet etableres de tekniske rammer samt funktionalitet og driftsfilosofi af system og undersystemer med input fra projektpartnerne, oplyser parterne i en pressemeddelelse.  

- Projektet sigter mod at skabe en løsning, der kan integreres i mange forskellige marine konfigurationer. Den foreslåede løsning vil reducere CO2-emissioner til næsten 0, når metanol produceret af vedvarende energi bruges. Løsningen vil også fjerne alle skadelige partikelemissioner, skriver Alfa Lavel og Blue World Technologies i en pressemeddelelse. 

Brændselscellegeneratoren vil blive testet og demonstreret onshore i en etårig periode i forhold til at validere funktionalitet før søprøvning i skib.

Parterne har modtaget 11 millioner kroner til projektet fra EUDP under ansøgningsrunden 2020-II.

CO2-neutralt brændstofland

Det er Alfa Laval i Aalborg, der – foruden at bidrage med testfaciliteter – styrer og koordinerer projektet.

Her er vice president for Technology Development i Alfa Lavals marinedivision, Lars Skytte Jørgensen stolt over at deltage i projektet, der skal realisere et højeffektivt brændselscellesystem til den maritime industri

- Hjælpekraft kan udgøre en relativt stor del af et skibs energiforbrug, og derfor er projektet forbundet med et markant grønt potentiale for søfarten, der står for cirka tre procent af den globale udledning af drivhusgasser. Projektet er et vigtigt skridt i forhold til at flytte branchen ind i et CO2-neutralt brændstoflandskab på lige fod med vores projekt med faste brændselsceller i SOFC4Maritime-projektet og arbejdet med metanol som skibsbrændstof, som vi lige nu tester i stor skala, siger Lars Skytte Jørgensen.

Førende maritime aktører er med

Udover Alfa Laval i Aalborg og Blue World Technologies har projektet deltagelse af flere af landets maritime aktører. Det gælder blandt andre DFDS, der ejer et af Europas største shippingnetværk, og som i disse år bevæger sig aktivt væk fra fossile brændstoffer og bringer erfaring med fra andre brændselscelleprojekter:

- Brændselsceller har potentiale til at fremskynde den grønne omstilling af skibsfarten. Teknologien vil muliggøre en ny generation af meget enkle og pålidelige skibe, der vil være meget lettere at digitalisere end de skibe, vi har i dag. Det åbner op for spændende nye muligheder, siger Jakob Steffensen, innovation lead hos DFDS.

Derudover deltager Maersk Drilling, der ejer og driver borerigge, og som har stor erfaring med at bruge hjælpekraft til særlige applikationer:

- Energieffektivitet har længe været et centralt fokus i Maersk Drillings drift. Vi ser et klart potentiale i brændselscellesystemet som en mulig vej til at skabe en klimavenlig løsning til energiproduktion. Vi mener, at vores applikationskendskab og operationelle input kan være med til at forme en velfungerende maritim løsning, siger Caroline Alting, Head of Integrity & Projects hos Maersk Drilling.

Også Hafnia, der ejer en af verdens største produkttankskibsflåder, bringer solid viden til projektet. Med en målrettet strategi om at skifte til metanol kan virksomheden nemlig bidrage med sin ekspertise inden for blandt andet metanolbunkering.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.141