23948sdkhjf

Sådan bliver elnettet klar til 1 mio. grønne biler

Regeringens målsætning om, at der i 2030 skal være en million grønne biler, herunder elbiler i Danmark er godt nyt for klimaet og for alle dem, der er plaget af trafikstøj og luftforurening. FNs klimapanel peger netop på vigtigheden af, at vi kommer i gang nu, hvis vi skal nå 1,5 graders målsætningen.

Et af de store spørgsmål er, om elnettet kan holde til en million grønne biler? Eller skal vi vænne os til, at lamperne står og blinker, når en million elbiler lader op på de kolde vinteraftener?

Svaret er ja, elnettet holder, men det forudsætter at vi lader vores elbiler intelligent. Det viser en ny analyse fra Dansk Energi, at hvis alle husstande på en hel vej får både varmepumper og elbiler, skal vi oplade bilerne intelligent.

Det betyder, at elbilerne skal lades med ladestandere, der kan fjernstyres, så alle elbiler ikke starter opladningen sidst på eftermiddagen, når vi kommer hjem fra arbejde. I stedet skal opladningen ske om aftenen, når vi er færdige med at lave mad, og om natten, når der er masser af plads på elnettet.

Gør vi det, er der til gengæld ingen problemer. Så er der også plads til 2 og 3 mio. elbiler.

Men for at komme derhen skal vi starte rigtigt. Vi skal sikre, at når man køber en elbil, så følger der en intelligent ladestander med. Udover at det vil spare elkunderne for store investeringer i elnettet, er det også den sikreste måde at oplade en elbil.

Derfor skal vi allerede nu indrette skatte- og afgiftsregler, så det bliver naturligt, at der følger en ladestander med en ny elbil.

I dag er reglerne sådan, at hvis man lader gennem en ladestander, man lejer fra en operatør af ladeinfrastruktur, kan man få refunderet det meste af elafgiften. På den måde sikrer staten, at det kan betale sig for alle at have en lade stander, og samtidig gør man det meget billigere at køre i elbil end at køre i benzin eller dieselbil. En almindelig elbil bruger for 20 øre strøm per kilometer uden elafgift og for 40 øre strøm per kilometer med elafgift. Til sammenligning bruger en dieselbil der reelt kører 25 km per liter diesel for 40 øre diesel per kilometer.

Men reglerne, som gør det muligt at få tilbagebetalt elafgiften, gælder kun til udgangen af 2019. Til den tid skal alle, der kører elbil, betale fuld elafgift, og så bliver incitamentet til at opstille en ladestander mindre.

I Dansk Elbil Alliance mener vi, at den lave elafgift er blandt de vigtigste måder at udbrede ladeinfrastruktur til elbiler. Langt det meste af opladningen vil i fremtiden ske hjemme i garagen. Hjemmeopladningen vil formentlig udgøre op mod 80 procent af den samlede opladning.

Derfor skal en strategi for sikker og intelligent opladning af elbiler have fokus på hjemmeopladning. Til det er fritagelsen for elafgift det vigtigste instrument.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

Skive Fjernvarme tager beslutning om flisfyret varmeværk

Eurowind Energy sælger dansk vindmøllepark

Viborg Fjernvarme post politi-anmeldelse: Ikke særligt overraskende

Kamstrup laver omsætningsrekord men tjener mindre

Nyhedsbrev

Politiet afviser sag om honorar-polemik i Viborg Fjernvarme

Online Avis Arkiv

Mexicansk ordre til Vestas

1

Første sten ryddet af vejen i vindmøllefusion

50 meter havvindmølle skal gøre Christiansø helt grøn

Mislykket fjernvarme-kup og varmepumpe for millioner i Svendborg

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

Snart skal for eksempel håndværkere have en el-, brint- eller hybridbil, hvis de vil løse opgaver for Københavns Kommune.

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Dansk soltagsproducent får ny direktør

Fjernvarme Horsens henter 70.000 MWh overskudsvarme ud af dyrefoder

Bestyrelse i Skive Fjernvarme går efter ansvarsfritagelse

Intego opruster elbilsatsning markant

Han stemte på sig selv 3.000 gange: Nu har han mistet jobbet

Administrerende direktør forlader Energi Viborg

Ewii tager sin egen varmepumpe-medicin

Danmark hjælper 7 GW tyrkisk havvind på vej

Mærsk rykker et skridt nærmere exit fra olieindustrien

1

Ringkøbing Fjernvarme dropper varmeværk i Lalandia-projekt

Ewii sender 1.650 naturgaskunder videre

NKT har fundet ny topchef

Efter kontrol: Nye regler for varsling af prisstigninger på varmen

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Borgmestre: Stop kystnære mølleprojekter i vores kommuner

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny lov: Pas på, hvad du kører med i varebilen

De Radikale vil opføre seks havmølleparker inden 2030

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Varmegenvinding bonner ud hos fynsk producent

Danmark i spidsen for globalt klimatopmøde

Klumme:
Debat
Digitale vinde blæser

Ny, sjællandsk bydel skal selv håndtere spildevand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Kombiner energimåling og styring i et system!

Spar på vandet

Nedtælling til udsolgt Building Green Aarhus

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Reparation og Service af transmissioner, pumper og procesudstyr

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sølvpakken - Messeudstyr

Controlflex Kobling

Nyt absorptionsvarmepumpeanlæg til VEKS

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Gratis gå-hjem-møde: Få finansiering til at udvikle dine ideer til energiløsninger

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Nye regler for entreprise-kontrakter

Veltec fejrer 50 års jubilæum

Ny Quick Guide fra NKT

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Ny kinesisk bogholder hos Cp Sourcing

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Bronzepakken - Messeudstyr

Tick Cad investerer yderligere inden for 3D-scanning.

Draka lancerer ny PROTOMONT (MT) (N)SHOEU 0,6/1 kV kabelversion

Send til en kollega

0.163