23948sdkhjf

Sådan bliver elnettet klar til 1 mio. grønne biler

Regeringens målsætning om, at der i 2030 skal være en million grønne biler, herunder elbiler i Danmark er godt nyt for klimaet og for alle dem, der er plaget af trafikstøj og luftforurening. FNs klimapanel peger netop på vigtigheden af, at vi kommer i gang nu, hvis vi skal nå 1,5 graders målsætningen.

Et af de store spørgsmål er, om elnettet kan holde til en million grønne biler? Eller skal vi vænne os til, at lamperne står og blinker, når en million elbiler lader op på de kolde vinteraftener?

Svaret er ja, elnettet holder, men det forudsætter at vi lader vores elbiler intelligent. Det viser en ny analyse fra Dansk Energi, at hvis alle husstande på en hel vej får både varmepumper og elbiler, skal vi oplade bilerne intelligent.

Det betyder, at elbilerne skal lades med ladestandere, der kan fjernstyres, så alle elbiler ikke starter opladningen sidst på eftermiddagen, når vi kommer hjem fra arbejde. I stedet skal opladningen ske om aftenen, når vi er færdige med at lave mad, og om natten, når der er masser af plads på elnettet.

Gør vi det, er der til gengæld ingen problemer. Så er der også plads til 2 og 3 mio. elbiler.

Men for at komme derhen skal vi starte rigtigt. Vi skal sikre, at når man køber en elbil, så følger der en intelligent ladestander med. Udover at det vil spare elkunderne for store investeringer i elnettet, er det også den sikreste måde at oplade en elbil.

Derfor skal vi allerede nu indrette skatte- og afgiftsregler, så det bliver naturligt, at der følger en ladestander med en ny elbil.

I dag er reglerne sådan, at hvis man lader gennem en ladestander, man lejer fra en operatør af ladeinfrastruktur, kan man få refunderet det meste af elafgiften. På den måde sikrer staten, at det kan betale sig for alle at have en lade stander, og samtidig gør man det meget billigere at køre i elbil end at køre i benzin eller dieselbil. En almindelig elbil bruger for 20 øre strøm per kilometer uden elafgift og for 40 øre strøm per kilometer med elafgift. Til sammenligning bruger en dieselbil der reelt kører 25 km per liter diesel for 40 øre diesel per kilometer.

Men reglerne, som gør det muligt at få tilbagebetalt elafgiften, gælder kun til udgangen af 2019. Til den tid skal alle, der kører elbil, betale fuld elafgift, og så bliver incitamentet til at opstille en ladestander mindre.

I Dansk Elbil Alliance mener vi, at den lave elafgift er blandt de vigtigste måder at udbrede ladeinfrastruktur til elbiler. Langt det meste af opladningen vil i fremtiden ske hjemme i garagen. Hjemmeopladningen vil formentlig udgøre op mod 80 procent af den samlede opladning.

Derfor skal en strategi for sikker og intelligent opladning af elbiler have fokus på hjemmeopladning. Til det er fritagelsen for elafgift det vigtigste instrument.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Charlotte Sand
Ved hjælp af True Energys app styres opladningen også automatisk - optimeret til laveste el-priser eller laveste CO2 aftryk. Og det helt uden brug af hardware eller krav om bestemte ladestandere. Det sker allerede i dag, og fundamentet for intelligent opladning er således lagt.
Energinet har desuden lige godkendt konceptet for, hvordan bilerne kan samles i et "Big Battery" og indgå i balanceringen af Danmarks el-net.
Så der er flere gode veje til, at elnettet også holder i fremtiden.
Læs mere her: www.trueenergy.dk

Holger Skjerning
Øh! - Jeg gætter på, at langt de fleste private elbiler og plugin-hybridbiler bliver opladet i carporte og i garager.
Og der er det normalt ejeren, der bestemmer, hvornår den skal oplades.
Midlet til korrekt opladning er differentierede eltariffer, så ejeren oplader, når strømmen er billigst, - og det skal den naturligvis være, når det blæser, så der er overskud af effekt på nettet.
Så vil alle prisbevidste elbilejere enten programmere bilen til at lade optimalt og/eller montere en "timer" (kontaktur) ved ladestikket. - Det sidste vil jeg selv gøre.
Derimod er det "dødens pølse" at lade på denne måde ved ladestandere ude i byen, - for så skal bilen jo holde og blokere for andre i flere timer hver dag. - Har jeg misforstået noget???

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk selskab bygger kæmpe affaldsanlæg i lille bitte land

Efter brand: Affaldsanlæg ikke helt klar til drift endnu

NKT fyrer topchef

Michael Hedegaard Lyng forlader kabelproducenten

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

To millioner kroner til fyrede Vestas-medarbejdere

4.600 husstande var berørt af stor strømafbrydelse

Nyhedsbrev

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Online Avis Arkiv

Vestas lander ordre på 50 MW

Vestjyder etablerer kølecentral i Københavns Lufthavne

Sådan slipper Fynsværket fri af kullene

Over 100 deltog i Supplier Day hos Energinet

Leverandører fra Japan, Australien, Rusland, Indien og Danmark mødte op

Borgmester tager endnu en omgang med biskoppen

1

Seas-NVE taber sag i Landsretten

Gi’ den gas med CSR og Verdensmål – og fortæl om det

Ukraine efterspørger dansk energi-ekspertise

1

Vurdering af højspænding trækker ud: Alle alternativer undersøges

Vestjyske borgere venter fortsat på "dom" over nye luftledninger på højspændingsmaster.

Flere danskere går off-grid

Endnu en selvforsynende landsby på vej i støbeskeen

80 Vestas-møller til australsk vindprojekt

Her er vinderne af Biofos Ressourcepris 2018

Kabelfirma bygger nyt hovedsæde i Nordsjælland

Energilagring
Overskudsstrøm fra vindmøller kan lagres i stål

Apple afviser at stå bag omstridte Tjele-møller

1

Hofor køber ti vindmøller på Middelgrunden tilbage

Ulrik Wilbek på vej ind i fjernvarmestrid

Udbud for mindre solcelleanlæg afgjort: Her er vinderne

Danske familieejede virksomheder slår udlandet

Milliardpotentiale: Der skal skrottes boreplatforme og vindmøller på Lindø

Grundfos-boss er klar til opkøb

2

Minister vil ikke stille krav om at udnytte overskudsvarme

Danfoss køber OE3i

1

Datacentre kommer til at fyre for fuglene

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her vælter pengene ind hos Vestas

Ørsted afslutter køb af Deepwater Wind

Stort behov for viden om kloaknettet

Ørsted afgør selv kæmpe-handel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Store fordele i vente med ny uafbrudt strømforsyning fra Eaton

Blockchain + Energi

Sikkerhed på elforsyningsanlæg – kursus for arbejdsledere

Hewikut afholder reception i nye lokaler

Gratis Seminar

Invitation til seminar om 3D - laserscanning

Nye kræfter på vej...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Designet til rummet

Cyberangreb tager til inden for den kritiske infrastruktur.

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Fibox’ standardproduktudvalg udgør mere end 1000 forskellige løsninger

Overstrømsbeskyttelse i forsyningsnettet

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Varmepumpe med rensende UV-filter

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Win-win for

Kunderne fremhæver Belimos driftssikkerhed og gode kundeservice

MultiAir leverer filtersystem til Bording Fronts A/S

WK repræsenteret til BOSS LADIES

Send til en kollega

0.248