23948sdkhjf

Sådan bliver elnettet klar til 1 mio. grønne biler

Regeringens målsætning om, at der i 2030 skal være en million grønne biler, herunder elbiler i Danmark er godt nyt for klimaet og for alle dem, der er plaget af trafikstøj og luftforurening. FNs klimapanel peger netop på vigtigheden af, at vi kommer i gang nu, hvis vi skal nå 1,5 graders målsætningen.

Et af de store spørgsmål er, om elnettet kan holde til en million grønne biler? Eller skal vi vænne os til, at lamperne står og blinker, når en million elbiler lader op på de kolde vinteraftener?

Svaret er ja, elnettet holder, men det forudsætter at vi lader vores elbiler intelligent. Det viser en ny analyse fra Dansk Energi, at hvis alle husstande på en hel vej får både varmepumper og elbiler, skal vi oplade bilerne intelligent.

Det betyder, at elbilerne skal lades med ladestandere, der kan fjernstyres, så alle elbiler ikke starter opladningen sidst på eftermiddagen, når vi kommer hjem fra arbejde. I stedet skal opladningen ske om aftenen, når vi er færdige med at lave mad, og om natten, når der er masser af plads på elnettet.

Gør vi det, er der til gengæld ingen problemer. Så er der også plads til 2 og 3 mio. elbiler.

Men for at komme derhen skal vi starte rigtigt. Vi skal sikre, at når man køber en elbil, så følger der en intelligent ladestander med. Udover at det vil spare elkunderne for store investeringer i elnettet, er det også den sikreste måde at oplade en elbil.

Derfor skal vi allerede nu indrette skatte- og afgiftsregler, så det bliver naturligt, at der følger en ladestander med en ny elbil.

I dag er reglerne sådan, at hvis man lader gennem en ladestander, man lejer fra en operatør af ladeinfrastruktur, kan man få refunderet det meste af elafgiften. På den måde sikrer staten, at det kan betale sig for alle at have en lade stander, og samtidig gør man det meget billigere at køre i elbil end at køre i benzin eller dieselbil. En almindelig elbil bruger for 20 øre strøm per kilometer uden elafgift og for 40 øre strøm per kilometer med elafgift. Til sammenligning bruger en dieselbil der reelt kører 25 km per liter diesel for 40 øre diesel per kilometer.

Men reglerne, som gør det muligt at få tilbagebetalt elafgiften, gælder kun til udgangen af 2019. Til den tid skal alle, der kører elbil, betale fuld elafgift, og så bliver incitamentet til at opstille en ladestander mindre.

I Dansk Elbil Alliance mener vi, at den lave elafgift er blandt de vigtigste måder at udbrede ladeinfrastruktur til elbiler. Langt det meste af opladningen vil i fremtiden ske hjemme i garagen. Hjemmeopladningen vil formentlig udgøre op mod 80 procent af den samlede opladning.

Derfor skal en strategi for sikker og intelligent opladning af elbiler have fokus på hjemmeopladning. Til det er fritagelsen for elafgift det vigtigste instrument.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078