23948sdkhjf

Sådan bliver elnettet klar til 1 mio. grønne biler

Regeringens målsætning om, at der i 2030 skal være en million grønne biler, herunder elbiler i Danmark er godt nyt for klimaet og for alle dem, der er plaget af trafikstøj og luftforurening. FNs klimapanel peger netop på vigtigheden af, at vi kommer i gang nu, hvis vi skal nå 1,5 graders målsætningen.

Et af de store spørgsmål er, om elnettet kan holde til en million grønne biler? Eller skal vi vænne os til, at lamperne står og blinker, når en million elbiler lader op på de kolde vinteraftener?

Svaret er ja, elnettet holder, men det forudsætter at vi lader vores elbiler intelligent. Det viser en ny analyse fra Dansk Energi, at hvis alle husstande på en hel vej får både varmepumper og elbiler, skal vi oplade bilerne intelligent.

Det betyder, at elbilerne skal lades med ladestandere, der kan fjernstyres, så alle elbiler ikke starter opladningen sidst på eftermiddagen, når vi kommer hjem fra arbejde. I stedet skal opladningen ske om aftenen, når vi er færdige med at lave mad, og om natten, når der er masser af plads på elnettet.

Gør vi det, er der til gengæld ingen problemer. Så er der også plads til 2 og 3 mio. elbiler.

Men for at komme derhen skal vi starte rigtigt. Vi skal sikre, at når man køber en elbil, så følger der en intelligent ladestander med. Udover at det vil spare elkunderne for store investeringer i elnettet, er det også den sikreste måde at oplade en elbil.

Derfor skal vi allerede nu indrette skatte- og afgiftsregler, så det bliver naturligt, at der følger en ladestander med en ny elbil.

I dag er reglerne sådan, at hvis man lader gennem en ladestander, man lejer fra en operatør af ladeinfrastruktur, kan man få refunderet det meste af elafgiften. På den måde sikrer staten, at det kan betale sig for alle at have en lade stander, og samtidig gør man det meget billigere at køre i elbil end at køre i benzin eller dieselbil. En almindelig elbil bruger for 20 øre strøm per kilometer uden elafgift og for 40 øre strøm per kilometer med elafgift. Til sammenligning bruger en dieselbil der reelt kører 25 km per liter diesel for 40 øre diesel per kilometer.

Men reglerne, som gør det muligt at få tilbagebetalt elafgiften, gælder kun til udgangen af 2019. Til den tid skal alle, der kører elbil, betale fuld elafgift, og så bliver incitamentet til at opstille en ladestander mindre.

I Dansk Elbil Alliance mener vi, at den lave elafgift er blandt de vigtigste måder at udbrede ladeinfrastruktur til elbiler. Langt det meste af opladningen vil i fremtiden ske hjemme i garagen. Hjemmeopladningen vil formentlig udgøre op mod 80 procent af den samlede opladning.

Derfor skal en strategi for sikker og intelligent opladning af elbiler have fokus på hjemmeopladning. Til det er fritagelsen for elafgift det vigtigste instrument.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

Efter Davids kamp mod Goliath: Biogasselskab henter 84 millioner i voldgiftsag

Aarsleff taber voldgift til biogasselskab

Siemens Gamesa bider MHI Vestas i haserne

Direktør forlader vestjyske energiselskaber

Dansk spejlhave vil producere varme på Sylt

Nyhedsbrev

Vestas opruster igen i Ringkøbing

Online Avis Arkiv

Kraftværker: Nyt system går til kamp mod fejl og havari

Lad lyset komme ind

Fairwind tager på fjernøstligt eventyr med Siemens Gamesa

Find dine strømslugere og spar 1.000 kroner

1

Klumme:
Debat
Nabohjælp skal styrke Danmarks cybersikkerhed

Hele nødstrøms-pakken til sønderjysk sygehus kommer fra Nordjylland

Analytiker: Indbringende Radius-salg er stadig muligt

1

Klumme:
Debat
Fjernvarmen trækker den grønne omstilling

Amagerværkets blok 3 skal fortsætte driften lidt endnu

Underboringer har skabt forsinkelse på ny 132 kV-forbindelse

Neas Energy betaler bøde for markedsmanipulation

Solrød Biogas går efter en udvidelse

European Energy indgår aftale om salg af strøm fra solcelleparker

Vestjysk opbakning til havmøllepark

Ørsted stopper officielt salg af Radius

Løbsk vindmølle bremset

Barsler med anlæg til 100 millioner kroner

Forsyningstilsyn giver varmekunder ret

Rift om fyrede Aluwind-smede

1

Energiminister lodder vestjysk stemning om gigantisk havmøllepark

Investorer sælger Ørsted-aktier efter stop af Radius-salg

MHI Vestas gearer op i USA

Pelle Dragsted: Demokratisk skønhed i stoppet Radius-salg

Nilan hædret med pris

Vestas vil have Helle Thorning-Schmidt i bestyrelsen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Saudi-Arabien har endnu mere olie end man hidtil har vidst

Video & Billedserier
Fedtklumpen må ikke fodres

Årets første storordre til Vestas

Halvdelen af Norges nye biler ventes i år at være elbiler

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny metode til uvildig batteritest af elbiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sneglegange med forskellig geometri låser ODU-MAC-serien sikkert og ergonomiskt

Gibotech sætter ny medarbejderrekord

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Net-tekniker

Ny svingkran? Gør som Budweg Caliper A/S - start med at få branchens hurtigste og skarpeste tilbud!

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

JUMO Vibrotemp

Brug for industriel køling?

Analyse af energisektoren i Danmark

Spidex kobling

Nyt EU-direktiv om ladere til elbiler på p-pladser

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

EFSEN udvider med flere ICAD® kompetencer

Se V-LINK Dynamometeret fra Vetec A/S i brug på vindmøllefarm

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Eaton søger en ny Service Sales Engineer

Handling bag ordene

Fibox inspektions-vinduer til montering på elskabe/kapslinger og på alle typer materialer

Maskinfabrik med mere end 60 års erfaring

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rø...

Cincoze DS-1200

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Tid til nyt arbejdstøj?

IO-Link: Sensorer og aktuatorer bliver til aktive procesdeltagere i automat...

Send til en kollega

0.17