23948sdkhjf

Energilagring kræver politisk handling

Energiforliget sender Danmark på rette vej mod mere grøn energi. Det er godt og et vigtigt skridt mod en succesfuld grøn omstilling. Men der er endnu lang vej, og ikke mindst efterårets klimaplan bliver afgørende for, om Danmark fortsat vil være i den globale elite når det gælder grøn energi. Især to hovedopgaver trænger sig på: en strategi for energilagring og en reel indsats for at omlægge transportsektoren. 

Først og fremmest er der grund til at rose regeringen og forligskredsen. For med sommerens energiforlig, tog samtlige Folketingets partier endnu et vigtigt skridt fremad mod et grønt energisystem. Både udbygningen af vindmølleparker, gasstrategi og en genopretning af midlerne til forskning og udvikling på energiområdet er gode og vigtige tiltag. Men selvom det er gode initiativer, så kan man også læse meget i det, der ikke står. Og her fremgår det tydeligt, at der især er to hovedknaster i energi- og klimapolitikken, som endnu ikke er på plads: At skabe reel mulighed for storskala lagring af grøn energi samt, selvom forliget afsætter den første pulje penge, for alvor at tage taget fat en omlægning af transportsektoren.

Den på alle måder ekstreme danske sommer i år, har også været ekstrem i forhold til energiproduktionen. I løbet af sommeren har Danmark fordoblet sin import af strøm fra Tyskland, hvoraf størstedelen er produceret på de forurenende kulkraftværker. Ekstremsommer, ja – men et tegn på hvad der venter, efterhånden som energisystemerne i både Danmark og vore nabolande forandres. Udfordringer som dem vi har set henover sommeren er kun begyndelsen, og vi har brug for både at kunne håndtere for meget og for lidt energiproduktion i lange perioder. Derfor har Danmark behov for en langsigtet plan for lagring af den grønne energi, så forsyningssikkerheden også fremover kan opretholdes. Private initiativer – senest med Siemens Gamesa i spidsen i Skive – er undervejs og illustrerer behovet, men der er behov for en national strategi og tilrettede rammevilkår.

Men vi skal ikke kun lagre for at kunne bruge energien som strøm senere. Energilagring hånd i hånd med behovet for at bruge mere af den vedvarende energi i klimadebattens evindelige smertensbarn, transportsektoren. Med energiforliget er første skridt taget med 500 millioner til grøn transport, men der er behov for yderligere tiltag. Som bekendt barsler regeringen med en klimaplan inden for kort tid. Her er der behov for reelle initiativer – ikke kun forsøgsordninger – der kan bringe vedvarende energi ind i transportsektoren, og det er ikke ligegyldigt, hvor man målretter indsatsen.  

Den kollektive transport er på mange måder det letteste sted at starte. Høj frekvens, betydende energiforbrug og der er langt færre enheder, der skal skiftes ud end de mere end 2,5 millioner personbiler. Først og fremmest bør klimaplanen sigte på, at samtlige busser i offentlig rutekørsel bør være på nulemission i nye udbud.

Også når det den gælder tunge del af transporten – hvad end den er maritim, på vejene eller i luften – er der brug for handling. Særligt luftfarten vokser i disse år kraftigt og emissionerne ligeså. Men fly og andre meget energikrævende transportmidler kan realistisk set få deres energi fra andet end flydende brændstoffer inden for en overskuelig fremtid. Derfor er der behov for en dansk satsning på elektrolfuels, hvor vi bruger VE-strøm og CO2 til at lave brændsler til transportsektoren. Det kan lade sig gøre – men der er behov for politiske initiativer, hvis det økonomisk skal kunne konkurrere med fossile energikilder.

Og selvom det på mange måder er den sværeste øvelse – så bør man også tage fat på omlægningen af den individuelle transport. Også her handler det om at plukke de lavest hængende frugter først, nemlig de biler der kører mest. Her vil særligt firmabilerne og den tilknyttede beskatning være et oplagt sted at starte. Ved at indrette beskatningen af firmabilers udledninger frem for som i dag alene efter værdi, kan man højne incitamentet til at vælge en bil uden emissioner og få nogle af de mest brugte biler omlagt hurtigt.

Danmark er et foregangsland, når det gælder produktion af grøn energi. Det fastholdes og udbygges med energiforliget. Men skal vi også være foregangsland, når det gælder en stabil og sikker anvendelse af energien, så kræver det, at klimaplanen bliver ambitiøs, prioriterer energilagring, og sætter gang i en reel omstilling af transportsektoren.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

CIP henter tidligere Ørsted-chef og naturgas-boss

Uden vidner bliver hærværksmænd svære at finde

5.000 færre oliefyr på bare et år: Om 10 år er det slut

Nyhedsbrev

Skjulte skatte dukkede op under nedrivning af kul-blok

Online Avis Arkiv

Mexicansk ordre Vestas

FFV investerer i varmepumpe og gaskedel

Svag tilbagegang i vindmøllebranchen i 2018

Video & Billedserier
Biogasanlæg udvider: Seks nye reaktorer på vej i Horsens

Efter massescreening: Ulovlige sprøjtemidler er dukket op i grundvandet

Danva efter pesticid-fund: Få styr på det

Udlandet køber dansk energiteknologi for 108 milliarder

Især eksporten af teknologi til energilagring og energibesparelser er i vækst.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Max får landstrøm i Rønne

DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

Erfarne netselskaber skyder penge i energi-komet

Klima-Dan indkalder til forhandlinger om ladestandere og erhvervstransport

Kinesisk ordre til Vestas

BWSC og MAN Energy skal udvide kraftværk igen igen

Kemigigant bygger to nye batteri-fabrikker

SallingPlast er på vej videre: Grundlæggende handler det om transport af vand

En ny direktør trækker gerne forandringer med sig. Og det er lige præcis dét, der går for sig på SallingPlast i Ranum

Drikkevandsledning skal levere varme til Lalandia

Farum Fjernvarme mangler lige det sidste: Varmepumpeleverandøren er fundet

1

Forening: Varmeproduktion lægger pres på gamle træer

- Inde i varmen for tiden: Dansk solcellebord scorer international pris

Svensk ordre til Vestas

Direktør: Vandsektoren kan ikke klare den øgede forurening

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Grundfos vil digitalisere vand-infrastrukturen

Siemens Gamesa lander canadisk ordre

Klumme:
Debat
FN’s Verdensmål: Spænd buen omhyggeligt

Thor Havmøllepark
Energistyrelsen offentliggør svar om Thor-udbuddet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Semco Maritime vinder stor britisk ordre

Kontant afregning til Vestas-medarbejdere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Butt Welder til samling af svejsetråde

Stem på din kandidat til bedste nye BIM-bruger

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Skal I have en af de sidste stande til Building Green?

Service har aldrig været vigtigere!

Elmålerens funktionalitet og grundlægning egenskaber

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Niveauvagter fra Lisco Analytical

Vi præsenterer det nye fleksible trykværktøj til BandJoint

Solcellekabel til langvarig applikation i vand

Elprisen må sikres baglæns?

Klimatilpasningsuddannelsen starter igen den 12. maj

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Elevator positioning system

138 har allerede tilmeldt sig: Bliv udstiller på EL & TEKNIK

BioLPG kan være en del af løsningen

Fint messekit, til en god pris :)

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

Du kan nu få DANMARKS BILLIGSTE varmepumpe!!

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde - jordingsanlæg

Genvind op til 72% af din energi som varme

EUROPEAN BIM WEEK 2020 - 1 uge tilbage med Early Bird-rabat!

Send til en kollega

0.158