Energilagring kræver politisk handling

Energiforliget sender Danmark på rette vej mod mere grøn energi. Det er godt og et vigtigt skridt mod en succesfuld grøn omstilling. Men der er endnu lang vej, og ikke mindst efterårets klimaplan bliver afgørende for, om Danmark fortsat vil være i den globale elite når det gælder grøn energi. Især to hovedopgaver trænger sig på: en strategi for energilagring og en reel indsats for at omlægge transportsektoren. 

Først og fremmest er der grund til at rose regeringen og forligskredsen. For med sommerens energiforlig, tog samtlige Folketingets partier endnu et vigtigt skridt fremad mod et grønt energisystem. Både udbygningen af vindmølleparker, gasstrategi og en genopretning af midlerne til forskning og udvikling på energiområdet er gode og vigtige tiltag. Men selvom det er gode initiativer, så kan man også læse meget i det, der ikke står. Og her fremgår det tydeligt, at der især er to hovedknaster i energi- og klimapolitikken, som endnu ikke er på plads: At skabe reel mulighed for storskala lagring af grøn energi samt, selvom forliget afsætter den første pulje penge, for alvor at tage taget fat en omlægning af transportsektoren.

Den på alle måder ekstreme danske sommer i år, har også været ekstrem i forhold til energiproduktionen. I løbet af sommeren har Danmark fordoblet sin import af strøm fra Tyskland, hvoraf størstedelen er produceret på de forurenende kulkraftværker. Ekstremsommer, ja – men et tegn på hvad der venter, efterhånden som energisystemerne i både Danmark og vore nabolande forandres. Udfordringer som dem vi har set henover sommeren er kun begyndelsen, og vi har brug for både at kunne håndtere for meget og for lidt energiproduktion i lange perioder. Derfor har Danmark behov for en langsigtet plan for lagring af den grønne energi, så forsyningssikkerheden også fremover kan opretholdes. Private initiativer – senest med Siemens Gamesa i spidsen i Skive – er undervejs og illustrerer behovet, men der er behov for en national strategi og tilrettede rammevilkår.

Men vi skal ikke kun lagre for at kunne bruge energien som strøm senere. Energilagring hånd i hånd med behovet for at bruge mere af den vedvarende energi i klimadebattens evindelige smertensbarn, transportsektoren. Med energiforliget er første skridt taget med 500 millioner til grøn transport, men der er behov for yderligere tiltag. Som bekendt barsler regeringen med en klimaplan inden for kort tid. Her er der behov for reelle initiativer – ikke kun forsøgsordninger – der kan bringe vedvarende energi ind i transportsektoren, og det er ikke ligegyldigt, hvor man målretter indsatsen.  

Den kollektive transport er på mange måder det letteste sted at starte. Høj frekvens, betydende energiforbrug og der er langt færre enheder, der skal skiftes ud end de mere end 2,5 millioner personbiler. Først og fremmest bør klimaplanen sigte på, at samtlige busser i offentlig rutekørsel bør være på nulemission i nye udbud.

Også når det den gælder tunge del af transporten – hvad end den er maritim, på vejene eller i luften – er der brug for handling. Særligt luftfarten vokser i disse år kraftigt og emissionerne ligeså. Men fly og andre meget energikrævende transportmidler kan realistisk set få deres energi fra andet end flydende brændstoffer inden for en overskuelig fremtid. Derfor er der behov for en dansk satsning på elektrolfuels, hvor vi bruger VE-strøm og CO2 til at lave brændsler til transportsektoren. Det kan lade sig gøre – men der er behov for politiske initiativer, hvis det økonomisk skal kunne konkurrere med fossile energikilder.

Og selvom det på mange måder er den sværeste øvelse – så bør man også tage fat på omlægningen af den individuelle transport. Også her handler det om at plukke de lavest hængende frugter først, nemlig de biler der kører mest. Her vil særligt firmabilerne og den tilknyttede beskatning være et oplagt sted at starte. Ved at indrette beskatningen af firmabilers udledninger frem for som i dag alene efter værdi, kan man højne incitamentet til at vælge en bil uden emissioner og få nogle af de mest brugte biler omlagt hurtigt.

Danmark er et foregangsland, når det gælder produktion af grøn energi. Det fastholdes og udbygges med energiforliget. Men skal vi også være foregangsland, når det gælder en stabil og sikker anvendelse af energien, så kræver det, at klimaplanen bliver ambitiøs, prioriterer energilagring, og sætter gang i en reel omstilling af transportsektoren.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ryslinge et skridt tætte på fjernvarme

Danske bank skal have hjælp til at sælge Ørsteds elforretning

Vestas gør plads til udvidelser på Isle of Wight

Nordfyns Vandværk trak sig fra kritisk tv-program i sidste øjeblik

Vattenfall søger 1.000 ingeniører og teknikere

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Ikke flere Ørsted-frasalg under opsejling

Online Avis Arkiv

Stopper produktion af vindmølletårne i Varde

NKT sælger fra

Det lugter i Kalundborg

Dronninglund får formentlig sin varmepumpe

Millioner til energinetværk

Logstor leverer kilometervis af rør til Cold Hawai

En forsyningsledning mellem Thisted og Klitmøller har sendt rørproducenten på anlægsarbejde

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Fjernvarmen og industrien skal danse sammen

Vi skal blive bedre til at udnytte overskudsvarmen fra industrien til fjernvarme. Som en del af løsningen foreslår en række eksperter at oprette ”danseskoler”, så der bliver skabt mere dialog mellem industri og fjernvarme

To placeringer i spil til biogasanlæg

Ørsted i milliardhandel

1

Klumme: Brug biomassen, hvor den gør størst gavn

Globalt energi know-how til lokale kunder

Vestas skal levere 202 MW til Canadisk provins

10 husejere får erstatning for kæmpevindmøller

Energi Fyn må til lommerne

Hver tiende virksomhed er dansk

Maskinfabrik skrotter fossile energikilder

1

Verdo beskyldes for underbud

Tudefjæs, lyder det fra den administrerende direktør

Vindmøllerne klarer igen frisag i helbredsundersøgelsen

Denne gang handler det om blodtryk og fødselsvægt

Private solcelletag og batterier går hånd i hånd med storskalaløsninger

Fem gange så meget forurenet drikkevand fundet på et år

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Energinet har fundet sin maste-leverandør

Ewii skiller sig af med endnu et datterselskab

Sæby Varmeværk investerer i sol og spidslast

Ørsted og Solar indgår otte-årig aftale

Klumme:
Debat
FNs Verdensmål – måske er der støtte at hente i EU-fonde?

Kulkraftværker på vej i mølposen før tid

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Dansk Energi: Vi oplever daglige hackerangreb

Cybertruslen mod den danske energisektor er meget høj

Pristillæg for forsøgsmøller uden for testcentrene sendes i høring

International rådgivning på højt niveau

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Spidex kobling

Ny direktør i nordjysk plastvirksomhed

De danske hospitalers indeklima kan sammenlignes med en ørken

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Derfor skal du besøge verdens største WindEnergy messe!

Kursus i værktøjsmodulet PPAP

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Status 28/9-18

Lafert Motors er med på WindEnergy i Hamburg

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Fremtidens træbyggeri slår rødder på Building Green

60.000 betjeningselementer

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Den driftsansvarliges pligter og opgaver

RS Components lancerer History Makers-podcast

Skab tillid med klima ikon

ODIN Engineering indgår innovationssamarbejde med DTU  

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Derfor skal du bruge integreret kredsløbsbeskyttelse

Dentex kobling

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Landets hospitaler påfører patienter farlige infektioner

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

SE DET HELE - i flere niveauer

Send til en kollega

0.224