23948sdkhjf

Energilagring kræver politisk handling

Energiforliget sender Danmark på rette vej mod mere grøn energi. Det er godt og et vigtigt skridt mod en succesfuld grøn omstilling. Men der er endnu lang vej, og ikke mindst efterårets klimaplan bliver afgørende for, om Danmark fortsat vil være i den globale elite når det gælder grøn energi. Især to hovedopgaver trænger sig på: en strategi for energilagring og en reel indsats for at omlægge transportsektoren. 

Først og fremmest er der grund til at rose regeringen og forligskredsen. For med sommerens energiforlig, tog samtlige Folketingets partier endnu et vigtigt skridt fremad mod et grønt energisystem. Både udbygningen af vindmølleparker, gasstrategi og en genopretning af midlerne til forskning og udvikling på energiområdet er gode og vigtige tiltag. Men selvom det er gode initiativer, så kan man også læse meget i det, der ikke står. Og her fremgår det tydeligt, at der især er to hovedknaster i energi- og klimapolitikken, som endnu ikke er på plads: At skabe reel mulighed for storskala lagring af grøn energi samt, selvom forliget afsætter den første pulje penge, for alvor at tage taget fat en omlægning af transportsektoren.

Den på alle måder ekstreme danske sommer i år, har også været ekstrem i forhold til energiproduktionen. I løbet af sommeren har Danmark fordoblet sin import af strøm fra Tyskland, hvoraf størstedelen er produceret på de forurenende kulkraftværker. Ekstremsommer, ja – men et tegn på hvad der venter, efterhånden som energisystemerne i både Danmark og vore nabolande forandres. Udfordringer som dem vi har set henover sommeren er kun begyndelsen, og vi har brug for både at kunne håndtere for meget og for lidt energiproduktion i lange perioder. Derfor har Danmark behov for en langsigtet plan for lagring af den grønne energi, så forsyningssikkerheden også fremover kan opretholdes. Private initiativer – senest med Siemens Gamesa i spidsen i Skive – er undervejs og illustrerer behovet, men der er behov for en national strategi og tilrettede rammevilkår.

Men vi skal ikke kun lagre for at kunne bruge energien som strøm senere. Energilagring hånd i hånd med behovet for at bruge mere af den vedvarende energi i klimadebattens evindelige smertensbarn, transportsektoren. Med energiforliget er første skridt taget med 500 millioner til grøn transport, men der er behov for yderligere tiltag. Som bekendt barsler regeringen med en klimaplan inden for kort tid. Her er der behov for reelle initiativer – ikke kun forsøgsordninger – der kan bringe vedvarende energi ind i transportsektoren, og det er ikke ligegyldigt, hvor man målretter indsatsen.  

Den kollektive transport er på mange måder det letteste sted at starte. Høj frekvens, betydende energiforbrug og der er langt færre enheder, der skal skiftes ud end de mere end 2,5 millioner personbiler. Først og fremmest bør klimaplanen sigte på, at samtlige busser i offentlig rutekørsel bør være på nulemission i nye udbud.

Også når det den gælder tunge del af transporten – hvad end den er maritim, på vejene eller i luften – er der brug for handling. Særligt luftfarten vokser i disse år kraftigt og emissionerne ligeså. Men fly og andre meget energikrævende transportmidler kan realistisk set få deres energi fra andet end flydende brændstoffer inden for en overskuelig fremtid. Derfor er der behov for en dansk satsning på elektrolfuels, hvor vi bruger VE-strøm og CO2 til at lave brændsler til transportsektoren. Det kan lade sig gøre – men der er behov for politiske initiativer, hvis det økonomisk skal kunne konkurrere med fossile energikilder.

Og selvom det på mange måder er den sværeste øvelse – så bør man også tage fat på omlægningen af den individuelle transport. Også her handler det om at plukke de lavest hængende frugter først, nemlig de biler der kører mest. Her vil særligt firmabilerne og den tilknyttede beskatning være et oplagt sted at starte. Ved at indrette beskatningen af firmabilers udledninger frem for som i dag alene efter værdi, kan man højne incitamentet til at vælge en bil uden emissioner og få nogle af de mest brugte biler omlagt hurtigt.

Danmark er et foregangsland, når det gælder produktion af grøn energi. Det fastholdes og udbygges med energiforliget. Men skal vi også være foregangsland, når det gælder en stabil og sikker anvendelse af energien, så kræver det, at klimaplanen bliver ambitiøs, prioriterer energilagring, og sætter gang i en reel omstilling af transportsektoren.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Lukning af produktion holder Arcon-Sunmark i minus

Vestjysk værft skal hjælpe Vestas til effektiv vinge-montage

Ugens grin: Forvirret lærling

Grundfos skal teste soldrevne pumper i Togo

Nye energiprojekter på vej

Nyhedsbrev

Viborg Fjernvarme post politi-anmeldelse: Ikke særligt overraskende

Online Avis Arkiv

Mislykket fjernvarme-kup og varmepumpe for millioner i Svendborg

1

Første sten ryddet af vejen i vindmøllefusion

Skive Fjernvarme tager beslutning om flisfyret varmeværk

Politiet afviser sag om honorar-polemik i Viborg Fjernvarme

Eurowind Energy sælger dansk vindmøllepark

50 meter havvindmølle skal gøre Christiansø helt grøn

Kamstrup laver omsætningsrekord men tjener mindre

Mexicansk ordre til Vestas

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

Snart skal for eksempel håndværkere have en el-, brint- eller hybridbil, hvis de vil løse opgaver for Københavns Kommune.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Fjernvarme Horsens henter 70.000 MWh overskudsvarme ud af dyrefoder

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Administrerende direktør forlader Energi Viborg

Dansk soltagsproducent får ny direktør

Intego opruster elbilsatsning markant

Han stemte på sig selv 3.000 gange: Nu har han mistet jobbet

Bestyrelse i Skive Fjernvarme går efter ansvarsfritagelse

Ewii tager sin egen varmepumpe-medicin

Danmark hjælper 7 GW tyrkisk havvind på vej

Mærsk rykker et skridt nærmere exit fra olieindustrien

Efter kontrol: Nye regler for varsling af prisstigninger på varmen

NKT har fundet ny topchef

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Borgmestre: Stop kystnære mølleprojekter i vores kommuner

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny lov: Pas på, hvad du kører med i varebilen

De Radikale vil opføre seks havmølleparker inden 2030

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Varmegenvinding bonner ud hos fynsk producent

Danmark i spidsen for globalt klimatopmøde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kim Hammersholt Hansen er ansat hos FORCE Technology.

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

ABB sætter strøm til e-mobilitet i en af Storbritanniens største lufthavne

Building Green Aarhus er udsolgt, nåede du ikke at booke en stand?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Prysmian indgår aftale med EPC CTIEC og WElink om levering af kabler til en solcellepark i Portugal

Guldpakken - Messeudstyr

Wera passer perfekt til hånden – og til bilen

Ara-el præsentere F400 væg monteret stikkontakt til tunnel ventilatorer

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Kombiner energimåling og styring i et system!

Spar på vandet

Nedtælling til udsolgt Building Green Aarhus

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Reparation og Service af transmissioner, pumper og procesudstyr

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sølvpakken - Messeudstyr

Controlflex Kobling

Nyt absorptionsvarmepumpeanlæg til VEKS

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Gratis gå-hjem-møde: Få finansiering til at udvikle dine ideer til energilø...

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Send til en kollega

0.174