23948sdkhjf

Energilagring kræver politisk handling

Energiforliget sender Danmark på rette vej mod mere grøn energi. Det er godt og et vigtigt skridt mod en succesfuld grøn omstilling. Men der er endnu lang vej, og ikke mindst efterårets klimaplan bliver afgørende for, om Danmark fortsat vil være i den globale elite når det gælder grøn energi. Især to hovedopgaver trænger sig på: en strategi for energilagring og en reel indsats for at omlægge transportsektoren. 

Først og fremmest er der grund til at rose regeringen og forligskredsen. For med sommerens energiforlig, tog samtlige Folketingets partier endnu et vigtigt skridt fremad mod et grønt energisystem. Både udbygningen af vindmølleparker, gasstrategi og en genopretning af midlerne til forskning og udvikling på energiområdet er gode og vigtige tiltag. Men selvom det er gode initiativer, så kan man også læse meget i det, der ikke står. Og her fremgår det tydeligt, at der især er to hovedknaster i energi- og klimapolitikken, som endnu ikke er på plads: At skabe reel mulighed for storskala lagring af grøn energi samt, selvom forliget afsætter den første pulje penge, for alvor at tage taget fat en omlægning af transportsektoren.

Den på alle måder ekstreme danske sommer i år, har også været ekstrem i forhold til energiproduktionen. I løbet af sommeren har Danmark fordoblet sin import af strøm fra Tyskland, hvoraf størstedelen er produceret på de forurenende kulkraftværker. Ekstremsommer, ja – men et tegn på hvad der venter, efterhånden som energisystemerne i både Danmark og vore nabolande forandres. Udfordringer som dem vi har set henover sommeren er kun begyndelsen, og vi har brug for både at kunne håndtere for meget og for lidt energiproduktion i lange perioder. Derfor har Danmark behov for en langsigtet plan for lagring af den grønne energi, så forsyningssikkerheden også fremover kan opretholdes. Private initiativer – senest med Siemens Gamesa i spidsen i Skive – er undervejs og illustrerer behovet, men der er behov for en national strategi og tilrettede rammevilkår.

Men vi skal ikke kun lagre for at kunne bruge energien som strøm senere. Energilagring hånd i hånd med behovet for at bruge mere af den vedvarende energi i klimadebattens evindelige smertensbarn, transportsektoren. Med energiforliget er første skridt taget med 500 millioner til grøn transport, men der er behov for yderligere tiltag. Som bekendt barsler regeringen med en klimaplan inden for kort tid. Her er der behov for reelle initiativer – ikke kun forsøgsordninger – der kan bringe vedvarende energi ind i transportsektoren, og det er ikke ligegyldigt, hvor man målretter indsatsen.  

Den kollektive transport er på mange måder det letteste sted at starte. Høj frekvens, betydende energiforbrug og der er langt færre enheder, der skal skiftes ud end de mere end 2,5 millioner personbiler. Først og fremmest bør klimaplanen sigte på, at samtlige busser i offentlig rutekørsel bør være på nulemission i nye udbud.

Også når det den gælder tunge del af transporten – hvad end den er maritim, på vejene eller i luften – er der brug for handling. Særligt luftfarten vokser i disse år kraftigt og emissionerne ligeså. Men fly og andre meget energikrævende transportmidler kan realistisk set få deres energi fra andet end flydende brændstoffer inden for en overskuelig fremtid. Derfor er der behov for en dansk satsning på elektrolfuels, hvor vi bruger VE-strøm og CO2 til at lave brændsler til transportsektoren. Det kan lade sig gøre – men der er behov for politiske initiativer, hvis det økonomisk skal kunne konkurrere med fossile energikilder.

Og selvom det på mange måder er den sværeste øvelse – så bør man også tage fat på omlægningen af den individuelle transport. Også her handler det om at plukke de lavest hængende frugter først, nemlig de biler der kører mest. Her vil særligt firmabilerne og den tilknyttede beskatning være et oplagt sted at starte. Ved at indrette beskatningen af firmabilers udledninger frem for som i dag alene efter værdi, kan man højne incitamentet til at vælge en bil uden emissioner og få nogle af de mest brugte biler omlagt hurtigt.

Danmark er et foregangsland, når det gælder produktion af grøn energi. Det fastholdes og udbygges med energiforliget. Men skal vi også være foregangsland, når det gælder en stabil og sikker anvendelse af energien, så kræver det, at klimaplanen bliver ambitiøs, prioriterer energilagring, og sætter gang i en reel omstilling af transportsektoren.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ulrik Wilbek på vej ind i fjernvarmestrid

Ukraine efterspørger dansk energi-ekspertise

Apple afviser at stå bag omstridte Tjele-møller

Vurdering af højspænding trækker ud: Alle alternativer undersøges

Vestjyske borgere venter fortsat på "dom" over nye luftledninger på højspændingsmaster.

1

Hofor køber ti vindmøller på Middelgrunden tilbage

Her er vinderne af Biofos Ressourcepris 2018

Nyhedsbrev

Energilagring
Overskudsstrøm fra vindmøller kan lagres i stål

Online Avis Arkiv

Kabelfirma bygger nyt hovedsæde i Nordsjælland

Flere danskere går off-grid

Endnu en selvforsynende landsby på vej i støbeskeen

På Ærø reguleres strømmen så den passer med belastningen

Nyt projekt skal sikre at lokaltproduceret strøm bruges lokalt

Ny kvinde indtager direktørstolen hos Odsherred Forsyning

Udbud for mindre solcelleanlæg afgjort: Her er vinderne

Dansk ekspertise bag Australiens første affaldsanlæg

Projektet ventes at blive det første i rækken af mange i landet Down Under

Danske familieejede virksomheder slår udlandet

Danmarks største vandkonference slår rekord

Milliardpotentiale: Der skal skrottes boreplatforme og vindmøller på Lindø

4

Energilagring
Kasper kan gemme solenergien i op til 18 år

1

HH Ferries skifter navn og indvier verdens største batteridrevne færger

NKT lander vigtig dansk-svensk ordre

Grundfos-boss er klar til opkøb

Dansk hurtiglade-station vinder infrastrukturpris

Høring: Støtte til forsøgsmøller, indsigelsesret og husstandsvind sendes i høring

En kvart million forbrugere skal betale mindre for at få gas

2

Minister vil ikke stille krav om at udnytte overskudsvarme

Danfoss køber OE3i

1

Datacentre kommer til at fyre for fuglene

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her vælter pengene ind hos Vestas

Ørsted afslutter køb af Deepwater Wind

Stort behov for viden om kloaknettet

Ørsted afgør selv kæmpe-handel

Stærk ordrebog hos Vestas

Ny direktør for Grundfos-fond

Siemens Gamesa tror på tocifret vækst

Aarhus, Ørsted og NRGi slår pjalterne sammen

Ny pulje støtter forsøgsmøller uden for nationale testcentre

Se alle Medlemmernes egne nyheder

MultiAir leverer filtersystem til Bording Fronts A/S

WK repræsenteret til BOSS LADIES

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

PUMPEGRUPPEN A/S udstiller på FoodTech

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

Elteknik for administrative medarbejdere

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Technoflex Afbalancering

Schneider Electric lancerer intelligent maskinstyring i industrien

COOL-FIT 4.0: Den bedste teknologi vinder

Intelligente drevsystemer til den digitaliserede produktion

Så er vi igang på FoodTech messen - kig forbi!

Elsikkerhed og EMC i ét og samme hoved

Trækfri og kondensfri ventilation

Webinar: SOLIDWORKS 2019 nyheder del 1

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Udførelse af elforsyningsanlæg - efter de nye regler

WK lægger sidste hånd på renoveringen af Kofoeds Skole

Stærkt og kosteffektivt I/O-modul til brandspjæld

Individualitet er standard hos Spelsberg

Send til en kollega

0.277