23948sdkhjf

Vi må have biobrændstoffer med i den kommende klimaplan

Flydende brændstoffer vil stadig udgøre størstedelen af energi til transport i 2030 og årtierne herefter.

I sidste uge fremlagde regeringen sit udspil til en ny energiaftale. Helt som ventet indeholdt det ikke noget om transportsektoren.

På pressemødet lovede statsministeren dog, at regeringen til efteråret vil komme med et klimaudspil, hvor der også vil være konkrete initiativer på transportområdet. I den forbindelse blev elbiler endnu engang fremhævet.

På trods af de ofte meget positive politiske holdninger til elbiler kommer indfasningen dog til at gå relativt langsomt – det viser selv de mest optimistiske prognoser. Samtidig er elbiler næppe løsningen for den tunge transport, ligesom kun meget få ser batterier som løsningen for langdistance skibs- og flytrafik. Derfor vil flydende brændstoffer stadig udgøre størstedelen af energi til transport i 2030 og årtierne herefter. Og derfor må vi først og fremmest se på, hvordan vi gør benzin og diesel grønnere.

Siden 2010 har vores medlemmer iblandet 5,75 % biobrændstoffer i al benzin og diesel. De udgør 90 procent af al vedvarende energi i transporten. Det er vi naturligvis stolte af. Men vi er også opmærksomme på, at det kan og skal gøres endnu bedre.

Som hovedleverandører af energi til transporten er vores grønne ambition, at iblandingsniveauet øges samtidig med, at biobrændstofferne gøres stadig mere bæredygtige. Det indebærer, at de nuværende 1G biobrændstoffer gradvist udfases, og erstattes af mere bæredygtige biobrændstoffer med større CO2-fortrængning.

Helt konkret ønsker vi en tilpasning af den danske biobrændstoflov, således at der opstilles et mål på 10 procent avancerede biobrændstoffer i 2030 og en udfasning af 1G biobrændstoffer. Dermed sikres balancen mellem fokus på klima på den en side (det overordnede iblandingsniveau) og biobrændstoffernes miljømæssige bæredygtighed på den anden (udfasning af 1G biobrændstoffer). Målet vil samtidig bidrage til at drive udviklingen af nye avancerede biobrændstoffer som affaldsbaserede biobrændstoffer, elektrofuels baseret på VE-el og biogas, som især kan bruges i dele af den tunge transport.

Desværre ser vi en tendens til at elbilernes politiske popularitet overskygger andre løsninger for transportens omstilling. Det til trods for at avancerede biobrændstoffer i den virkelige verden vil medføre betydeligt større CO2-reduktioner, og samtidig er afgørende for den grønne omstilling af tung transport, skibsfart og flytrafik. Derfor opfordrer vi politikerne til at brede fokus ud og opstille ambitiøse og realistiske mål for, hvordan fremtidens biobrændstoffer bliver en del af Danmarks klimaindsats på transportområdet. Gør de ikke det, når vi simpelthen ikke i mål med transportens grønne omstilling – hverken i 2030 eller 2050.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Duo lægger storordre til Vestas

Ny forskning: Magnesium skal gøre batterier mindre og sikrere

Efter konkursen: Østjyder overtager Euro Therm

Dansk energiselskab i 15-årig aftale: Udbygger porteføljen med 281 MW

KK-direktør efter salg: - Nu skal vi være dobbelt så store

Nyhedsbrev

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Online Avis Arkiv

Klimaprojekter skaber mange konflikter

Nu er datoen endelig sat: Amager Bakke åbner i efteråret

Vattenfall vinder hollandsk havmøllepark

SE VIDEO: Verdens længste vindmøllevinge ud i dagslys

Tre sprængninger var ikke nok - vindmølle måtte skæres fri

Fjernkøling er kommet til Ørestad

Haderslev Kommune indgår ny elkøbsaftale

Vestas åbner ny fabrik i Indien

KK Wind Solutions solgt

Refa sender ovn på pension

1

Rekordordre til SolarFuture

Tysk kul-dyk sparer tonsvis af CO2

1

Elselskaber undersøges for mulige overpriser på strøm

Forsyningstilsynet er ved at undersøge, om en række elnetselskaber ulovligt tapper kunderne for penge

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

Tre entreprenører kæmper om renseanlæg

Nature Energy køber biogasanlæg ved Århus

Det bliver selskabets tiende biogasanlæg i drift

Tysk ordre til Vestas

Kystnær vindmøllepark hviler på mangelfuld miljøvurdering

Vindmølle-underleverandør ramt af råvaremangel

Studerende skal lære om grønne løsninger hos SK Forsyning

1

Grøn statsstøtte for milliarder har givet resultater

1

Støjekspert kalder udvidelse af testcenter for ulovlig

Nyt værktøj kan sikre bedre data om vandforsyning

Flere får lukket for strømmen

MHI Vestas opruster i Taiwan

Better Energy udvider i Polen

Rekord-stor repowering-ordre til Siemens Gamesa

Klumme: 70 procent er ambitiøst - 70 procent er muligt

Nyt solvarmeanlæg taget i brug i Ringe

PKA’s energifond bliver medlem af Synergi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

EFSEN demonstrerer 3D UV-hærdning teknologi for medicinsk udstyr på Medical Technologi Ireland

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

Portalkraner til håndtering og transport

KTR BoWex Buetandskobling

Overvågning og styring af elektricitet

Grøn og klimavenlig serverkøling

Trelleborg sætter Guinness World Record for den største O-Ring nogensinde

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Sådan bliver emballage mere bæredygtig

Sommerferien er over os

Luksuslejligheder på Islands Brygge får SmartHome-gulvvarme fra Pettinaroli

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Ny avanceret og innovativ vingeteststand under opførelse - FRECON A/S vinder designopgaven

Mobil aircondition med WIFI og naturligt kølemiddel

ACTEC har batterierne…. Også til robotindustrien

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Socomecs stærke produktserie af DC bryder

Robotter og intelligent sikring til Herlevs nye hospital

God sommer fra Building Green

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter on...

iConn - dit trykluftssystems falkeblik

Grønne køleanlæg med naturligt kølemiddel

Sommerferiehilsen fra Spica Technology

Send til en kollega

0.182