23948sdkhjf

Vi må have biobrændstoffer med i den kommende klimaplan

Flydende brændstoffer vil stadig udgøre størstedelen af energi til transport i 2030 og årtierne herefter.

I sidste uge fremlagde regeringen sit udspil til en ny energiaftale. Helt som ventet indeholdt det ikke noget om transportsektoren.

På pressemødet lovede statsministeren dog, at regeringen til efteråret vil komme med et klimaudspil, hvor der også vil være konkrete initiativer på transportområdet. I den forbindelse blev elbiler endnu engang fremhævet.

På trods af de ofte meget positive politiske holdninger til elbiler kommer indfasningen dog til at gå relativt langsomt – det viser selv de mest optimistiske prognoser. Samtidig er elbiler næppe løsningen for den tunge transport, ligesom kun meget få ser batterier som løsningen for langdistance skibs- og flytrafik. Derfor vil flydende brændstoffer stadig udgøre størstedelen af energi til transport i 2030 og årtierne herefter. Og derfor må vi først og fremmest se på, hvordan vi gør benzin og diesel grønnere.

Siden 2010 har vores medlemmer iblandet 5,75 % biobrændstoffer i al benzin og diesel. De udgør 90 procent af al vedvarende energi i transporten. Det er vi naturligvis stolte af. Men vi er også opmærksomme på, at det kan og skal gøres endnu bedre.

Som hovedleverandører af energi til transporten er vores grønne ambition, at iblandingsniveauet øges samtidig med, at biobrændstofferne gøres stadig mere bæredygtige. Det indebærer, at de nuværende 1G biobrændstoffer gradvist udfases, og erstattes af mere bæredygtige biobrændstoffer med større CO2-fortrængning.

Helt konkret ønsker vi en tilpasning af den danske biobrændstoflov, således at der opstilles et mål på 10 procent avancerede biobrændstoffer i 2030 og en udfasning af 1G biobrændstoffer. Dermed sikres balancen mellem fokus på klima på den en side (det overordnede iblandingsniveau) og biobrændstoffernes miljømæssige bæredygtighed på den anden (udfasning af 1G biobrændstoffer). Målet vil samtidig bidrage til at drive udviklingen af nye avancerede biobrændstoffer som affaldsbaserede biobrændstoffer, elektrofuels baseret på VE-el og biogas, som især kan bruges i dele af den tunge transport.

Desværre ser vi en tendens til at elbilernes politiske popularitet overskygger andre løsninger for transportens omstilling. Det til trods for at avancerede biobrændstoffer i den virkelige verden vil medføre betydeligt større CO2-reduktioner, og samtidig er afgørende for den grønne omstilling af tung transport, skibsfart og flytrafik. Derfor opfordrer vi politikerne til at brede fokus ud og opstille ambitiøse og realistiske mål for, hvordan fremtidens biobrændstoffer bliver en del af Danmarks klimaindsats på transportområdet. Gør de ikke det, når vi simpelthen ikke i mål med transportens grønne omstilling – hverken i 2030 eller 2050.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.788