23948sdkhjf

Vi må have biobrændstoffer med i den kommende klimaplan

Flydende brændstoffer vil stadig udgøre størstedelen af energi til transport i 2030 og årtierne herefter.

I sidste uge fremlagde regeringen sit udspil til en ny energiaftale. Helt som ventet indeholdt det ikke noget om transportsektoren.

På pressemødet lovede statsministeren dog, at regeringen til efteråret vil komme med et klimaudspil, hvor der også vil være konkrete initiativer på transportområdet. I den forbindelse blev elbiler endnu engang fremhævet.

På trods af de ofte meget positive politiske holdninger til elbiler kommer indfasningen dog til at gå relativt langsomt – det viser selv de mest optimistiske prognoser. Samtidig er elbiler næppe løsningen for den tunge transport, ligesom kun meget få ser batterier som løsningen for langdistance skibs- og flytrafik. Derfor vil flydende brændstoffer stadig udgøre størstedelen af energi til transport i 2030 og årtierne herefter. Og derfor må vi først og fremmest se på, hvordan vi gør benzin og diesel grønnere.

Siden 2010 har vores medlemmer iblandet 5,75 % biobrændstoffer i al benzin og diesel. De udgør 90 procent af al vedvarende energi i transporten. Det er vi naturligvis stolte af. Men vi er også opmærksomme på, at det kan og skal gøres endnu bedre.

Som hovedleverandører af energi til transporten er vores grønne ambition, at iblandingsniveauet øges samtidig med, at biobrændstofferne gøres stadig mere bæredygtige. Det indebærer, at de nuværende 1G biobrændstoffer gradvist udfases, og erstattes af mere bæredygtige biobrændstoffer med større CO2-fortrængning.

Helt konkret ønsker vi en tilpasning af den danske biobrændstoflov, således at der opstilles et mål på 10 procent avancerede biobrændstoffer i 2030 og en udfasning af 1G biobrændstoffer. Dermed sikres balancen mellem fokus på klima på den en side (det overordnede iblandingsniveau) og biobrændstoffernes miljømæssige bæredygtighed på den anden (udfasning af 1G biobrændstoffer). Målet vil samtidig bidrage til at drive udviklingen af nye avancerede biobrændstoffer som affaldsbaserede biobrændstoffer, elektrofuels baseret på VE-el og biogas, som især kan bruges i dele af den tunge transport.

Desværre ser vi en tendens til at elbilernes politiske popularitet overskygger andre løsninger for transportens omstilling. Det til trods for at avancerede biobrændstoffer i den virkelige verden vil medføre betydeligt større CO2-reduktioner, og samtidig er afgørende for den grønne omstilling af tung transport, skibsfart og flytrafik. Derfor opfordrer vi politikerne til at brede fokus ud og opstille ambitiøse og realistiske mål for, hvordan fremtidens biobrændstoffer bliver en del af Danmarks klimaindsats på transportområdet. Gør de ikke det, når vi simpelthen ikke i mål med transportens grønne omstilling – hverken i 2030 eller 2050.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Biogasselskab står over for tvangsopløsning

Vestas tangerer kinesisk højderekord

Energinet tester gasnettet: Hvor meget vind og brint er der plads til?

Vindmølle-modstandere ramt af hærværk

Kovending: Tangeværket må alligevel producere el

USA vil gå efter firmaer bag Nord Stream 2

Nyhedsbrev

Direktør gør comeback i Schneider Electric Danmark

Online Avis Arkiv

Siemens Gamesa snupper Texas-ordre

Kronprinsparret bygger bro: Vedvarende energi-aftale i hus

Klumme:
Debat
Flydende elektrificering på tværs af sektorer

Kapitalfond overvejer at sælge Bladt Industries

Samarbejde sikrer megatest i klimakammer

Verdo midt i modgangen: Vi står stærkere end nogensinde

Norsk kabelordre til NKT

1

Sollys, plastfolie og glasplader producerer varmen på Møn

Spica Technology vinder ordre fra Ørsted

Få eller ingen elbiler i hovedstadskommuner: Det er for dyrt

Finsk ordre til Vestas

Video & Billedserier
Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

Vestas-møller til Texas

Aalborg Energie Technik leverer anlæg til Frankrig

S vil skære udslip af drivhusgasser 60 procent i 2030

Ny ejerkreds skyder 75 millioner kroner i Greenlab Skive

Kalundborg Forsyning lukker for varmen i to dage

Ventet underskud hos NKT

Maersk Drilling går tilbage i første eksamen på egne ben

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

1

PensionDanmark investerer 1,7 milliarder i vind, sol, biomasse og affaldsforbrænding

1

Gigant-udrulning af smarte elmålere nærmer sig sin afslutning

Fremtidens fjernvarme udvikles i Aalborg

Erhvervsfolk kræver svar om elledninger

Forskere: CO2-koncentrationen i atmosfæren når ny rekord

1

Ny linieføring: Energinet holder kortene tæt til kroppen

Grøn slår rød og blå i valgkampen

Endnu en USA-ordre til Vestas

Amerikansk ordre til Vestas

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød Linka Energy på LIGNA i Hannover

Gen-bespænding af sold med filtervæv

Lejer til stål- og metalindustrien

Mød Fibox på STF´s årsmødeudstilling i Hillerød, fredag d. 7. juni 2019

Mød Gibotech og CMS på Ligna

Hygienic - når renhed, nøjagtighed og sikkerhed har højeste prioritet, kan du stole på Bürkert

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Halvér støjniveauet i produktionen ved at installere nye blæsepistoler

SBO Vandtanke rundt omkring

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Effektiv pakkeproces i træbranchen

KTR ROTEX ® koblinger

Støjsvage kompressorer

Mød Fibox på STF´s årsmødeudstilling i Hillerød, fredag d. 7. juni 2019

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Køling for vinrum og vinkælder

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

50 år med elektronik

Ses vi på Atlantic Fair?

Gratis gå-hjem-møde:

Mikkel fra Södra Energy prioriterer brændselshandlernes økonomi højest, når...

Innovativ HM gevindfræser fra Walter!

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Ara-el anbefaler Spex enpolet power connector

Send til en kollega

0.193