23948sdkhjf

Vi må have biobrændstoffer med i den kommende klimaplan

Flydende brændstoffer vil stadig udgøre størstedelen af energi til transport i 2030 og årtierne herefter.

I sidste uge fremlagde regeringen sit udspil til en ny energiaftale. Helt som ventet indeholdt det ikke noget om transportsektoren.

På pressemødet lovede statsministeren dog, at regeringen til efteråret vil komme med et klimaudspil, hvor der også vil være konkrete initiativer på transportområdet. I den forbindelse blev elbiler endnu engang fremhævet.

På trods af de ofte meget positive politiske holdninger til elbiler kommer indfasningen dog til at gå relativt langsomt – det viser selv de mest optimistiske prognoser. Samtidig er elbiler næppe løsningen for den tunge transport, ligesom kun meget få ser batterier som løsningen for langdistance skibs- og flytrafik. Derfor vil flydende brændstoffer stadig udgøre størstedelen af energi til transport i 2030 og årtierne herefter. Og derfor må vi først og fremmest se på, hvordan vi gør benzin og diesel grønnere.

Siden 2010 har vores medlemmer iblandet 5,75 % biobrændstoffer i al benzin og diesel. De udgør 90 procent af al vedvarende energi i transporten. Det er vi naturligvis stolte af. Men vi er også opmærksomme på, at det kan og skal gøres endnu bedre.

Som hovedleverandører af energi til transporten er vores grønne ambition, at iblandingsniveauet øges samtidig med, at biobrændstofferne gøres stadig mere bæredygtige. Det indebærer, at de nuværende 1G biobrændstoffer gradvist udfases, og erstattes af mere bæredygtige biobrændstoffer med større CO2-fortrængning.

Helt konkret ønsker vi en tilpasning af den danske biobrændstoflov, således at der opstilles et mål på 10 procent avancerede biobrændstoffer i 2030 og en udfasning af 1G biobrændstoffer. Dermed sikres balancen mellem fokus på klima på den en side (det overordnede iblandingsniveau) og biobrændstoffernes miljømæssige bæredygtighed på den anden (udfasning af 1G biobrændstoffer). Målet vil samtidig bidrage til at drive udviklingen af nye avancerede biobrændstoffer som affaldsbaserede biobrændstoffer, elektrofuels baseret på VE-el og biogas, som især kan bruges i dele af den tunge transport.

Desværre ser vi en tendens til at elbilernes politiske popularitet overskygger andre løsninger for transportens omstilling. Det til trods for at avancerede biobrændstoffer i den virkelige verden vil medføre betydeligt større CO2-reduktioner, og samtidig er afgørende for den grønne omstilling af tung transport, skibsfart og flytrafik. Derfor opfordrer vi politikerne til at brede fokus ud og opstille ambitiøse og realistiske mål for, hvordan fremtidens biobrændstoffer bliver en del af Danmarks klimaindsats på transportområdet. Gør de ikke det, når vi simpelthen ikke i mål med transportens grønne omstilling – hverken i 2030 eller 2050.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nu er der sat prop i fem måneders læk

Eksperter: Sølle klimagevinst ved hybridbiler

Ørsted vælger leverandør til 900 MW-projekt

1

Varmeværker mister milliarder

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Gaspriserne steg i første halvår

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
1

Arcon Sunmark føjer damvarme til CV’et

Nu er det ikke længere nok at kunne levere solfangerne

1

Store forskelle på fjernvarmeregningen

Nyt vandværk til Assens

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Semco Maritime satser

Fransk oliekæmpe lurer på danske el- og naturgaskunder

Video & Billedserier
Varmen tog turen under motorvejen

Se hvordan det så ud

Et af Danmarks største kraftværker fylder 50 år

3

Vesterhav Syd og Nord styrker elnettet i Vestjylland

Svensk stamkunde køber Vestas-møller

Ørsted: Mystisk rumlen kommer ikke fra Kyndbyværket

Fejl i en ud af fem energisparesager

Klumme: Nu skal testzonerne testes

Tyra tager form

Shell forlader dansk Nordsø efter milliardhandel

Dansk energi-ekspert på svenske hænder

Opkøbet skal være springbræt for ÅFs vækst i de nordiske lande.

LM Wind Power lander aftale med kinesisk vindmøllegigant

Grundfos-overhoved tavs om formandskrise

Børnebøger tager livtag med FN’s 17 verdensmål

1

Eniigs nye navn er allerede optaget

MHI Vestas lander første amerikanske ordre

Fond bag 1 milliard til grøn omstilling

Siemens Gamesa rykker rundt i toppen

MHI Vestas opruster på vingefabrik

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Tysk vindmølleordre til Semco Maritime

Prisen afgør, hvor grønne vi er

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Vestas starter produktion i Australien

Ineos fyrer igen i Danmark

Odsherred Forsyning skal have ny direktør

Klimaudspil indeholder langsom skrotning af brændeovne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SD2DUG24: Nyudviklet Dupline® generator og Modbus gateway

Karona Overblowing System

BEKOKAT giver konstant olie- og bakteriefri trykluft og oliefri kondensat

Nyhed: Energiventil der også måler glykolindhold

Eaton introducerer 9SX UPS-sortiment til lave belastninger

Mitsubishi varmepumpe - Gratis WIFI modul i hele Oktober!

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Webinar: SOLIDWORKS PDM Professional

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Bliv klogere på generatoranlæg

FTTA, PTTA and HTTA kabler til mobil netværk

Læs Fibox A/S lidt bedre at kende i denne profil video

FLOWave er en flowmåler med sensoregenskaber

JKS – endnu stærkere indenfor IT- og ingeniørprofiler

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Conveyors med bevægelig ende giver stor fleksibilitet

Induktiv sensor med analog udgang

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Produal DK Webshop

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Større ledningsomlægning i forbindelse med opførelse af Letbanen

LANCERING af nyt produkt

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.405