23948sdkhjf

Norge viser vejen: Elnettet holder fint til elbilerne

I 2017 blev der verden over registeret over tre millioner elbiler med Kina i front med 1,2 millioner efterfulgt af USA med 750.000. Men i forhold til indbyggertallet er Norge helt i front; ifølge de seneste tal fra Norsk elbilforening er der nu 210.000 elbiler og opladningshybrider samt over 9.000 offentlige ladepunkter i vores nordiske naboland.

Det rejser naturligt spørgsmålet, hvad der sker med elnettet, når der kommer så mange elbiler? Kan elnettet holde til det?

Et af svarene finder man på Søndre vei på halvøen Nesøya knap 15 kilometer sydvest for Oslo, som må være en af verdens mest elbil-intensive lokaliteter. Næsten alle beboerne har en elbil, eller to. Det er svært at forestille sig, at der kan være flere elbiler samlet på ét sted.

Opladningen sker med vekselstrømsladere (AC), der tilpasser opladningen til kapaciteten i elnettet. For at beskytte elnettet styres opladningen af elbilerne på Søndre vei i hvert enkelt ladepunkt for at undgå overbelastning af nettet.

Så ja, elnettet kan godt holde til det, hvis opladningen sker med smart opladning og ’peak shaving’ sådan, at elbilerne ikke oplader alle sammen på samme tid.

Læs også: Få eller ingen elbiler i hovedstadskommuner: Det er for dyrt

Den lille norske halvø kan blive et billede på, hvordan Danmark kan komme til at se ud om få år, når vi får mange elbiler i Danmark. De praktiske erfaringer fra Norge viser, at der i den forbindelse skal følge en intelligent ladestander med, når der sælges en elbil, og hvis elnettet skal holde. Det sker nemlig ikke af sig selv.

Erfaringerne fra Norge bekræftes af et studie fra Dansk Energi, som viser, at hvis opladningen tilpasses elnettet, er der også i Danmark plads til, at mange har to elbiler. Men uden intelligent opladning kan vi få problemer, selv når der er ganske få elbiler på en almindelig villavej.

Derfor skal vi i Danmark være opmærksomme på at få udbygget intelligent hjemmeladning af elbiler sammen med udbredelsen af bilerne. Det er en opgave for branchen, som vi tager på os ved så vidt muligt at opsætte ladestandere, der kan styres intelligent. Men det er også en opgave for staten ikke at stille forhindringer op for udbygning.

Får man eksempelvis en elbil eller opladningshybridbil som firmabil, så øges firmabilskatten jo dyrere ladestander man får sat op til bilen. Det fremmer ikke udbredelsen af de mest intelligente ladestandere. Derfor foreslår vi, at når en medarbejder får opsat en intelligent ladestander til sin firmabil, så beskattes den ikke.

Læs også: Clever: Et overskud ville være tegn på forfejlet strategi

På globalt plan kommer der nu mange nye elbiler – med stadig større batteripakker – på markedet, og det øger presset for kraftigere ladeinfrastruktur og mere smart opladning. Den generation elbiler, der kan købes nu, er udstyret med batterier med en ydeevne på ca. 40 kWh, men både de kendte elbil-mærker plus nye aktører som Audi, Mercedes og Jaguar, er ved at lancere batteri-pakker på 40-100 kWh.

Det øger behovet for bedre udnyttelse af kapaciteten i elnettet, så vi kan undgå at bygge nye elnet, samtidig med at der også bliver plads til el til kollektiv transport, færger og sågar fly.

Elnetselskaberne skal nok sikre et tilstrækkeligt veludbygget elnet, men det er vigtigt at elbilerne - når vi får mange af dem, og når batterier bliver meget større - har mulighed for at blive styret og oplade med højere effekt. Det bliver en opgave for elbilbranchen, energibranchen og de danske politikere. 

Mere om: elbiler
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nye energiprojekter på vej

Magasinet Forsyning
Udsættelsen af Vesterhav Syd og Vesterhav Nord ikke andet end et hick-up

Magasinet Forsyning
En kommende konge og 407 megawatt havvind

PKAs energifond kaster sig over yderligere 1.500 boliger

Underleverandør skærer ned efter Vestas-fyringer

Klumme:
Debat
Grøn omstilling og fleksibelt forbrug trænger til et kærligt skub

Nyhedsbrev

Biogassen rykker ind i kommuneplanen: Silkeborg Kraftvarmeværk kan få ny nabo

Online Avis Arkiv

Klimaministeriet omkalfatres for at kunne nå ambitiøse klimamål

Som et led i den grønne omstilling omstiller Klimaministeriet nu hele sin organisation

Borgmestre vil have gamle dieselbiler ud af storbyerne

Magasinet Forsyning
29 vandselskaber deltog i Vand Grand Prix 2019

Verdens største vingetest-stand bygget i Aalborg

1

PFA dropper syv kulselskaber

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Magasinet Forsyning
Saltlagring: I Kina vægtes grøn omstilling højere end prisen

Magasinet Forsyning
Saltteknologiens holdeplads: Aalborg, Esbjerg og Odense

1

Magasinet Forsyning
Flydende salt skal bringe Danmark i front på energilagring

Nordjyske biogasanlæg vil udvide med 164.000 ton biomasse

Video & Billedserier
Video: Så er renseanlæggets kedler i hus

400 hektar sol på vej ved Stauning Lufthavn

Røggasventilatorer fra Holsted til Letland

Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

5

Kritik: Facebook-datacenter bliver 100 procent CO2-neutralt - med norsk vind

1

Klumme:
Debat
Udvikling af bølgekraft er ikke nogen enkeltstart

Sønderborg vært for løsningsorienteret klimakonference

Vestas åbner midlertidig fabrik i Viborg

Dansk Norsea-ledelse får øget ansvar

Ugens grin: Strømafbrydelser

Vestas trækker tilbud på Suzlon

13

Regeringen giver blå blok klima-ultimatum

Ørsted bygger vindmøllepark i Nebraska

Energibranchen ønsker regulering af biomasse

Finsk ordre til Vestas

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Energistyrelsen overtager tilsyn med beredskab i el- og gassektoren

Sådan gør Forsyningstilsynet ved lov-overtrædelse

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3 dage med vidensdeling, netværk og inspiration

Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

All you need is KELIN!

Hvordan undgår du strømafbrydelse

Fjederstyrede sikkerhedsventiler i forskellige designs og standarder - fra ProMetal

Ara-el anbefaler Spex enpolet power connector

Værdifuldt tre-parts samarbejde

Kraner til Storstrømsbroen

Generatorer med høj pålidelighed og performance

ARI-Armaturen Køber Högfors

Fremtidens produktion: Løsninger til smart, minimeret montage

Læs Dansk VVS, nr. 8 – 2019

Vandtæt under havniveau

SEMIFLEX præcisions koblinger

Danske RMIG køber tysk selskab og styrker sin markedsposition

Vi tæller ned.

Ny SENNEBOGEN materialehåndteringsmaskine til Pihlman´s Jern- & Metalhandel ApS

Mød AAG på hi-messen

Nyheder fra Strenometer

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

PITmode fusion – adgangsautorisation plus driftstypevalg nu som moduler. Se...

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Temadag om el-fly og grøn luftfart

VACUBE - intelligent og energibesparende vakuumering

Hvordan skaber vi bæredygtige byområder?

Send til en kollega

0.206