23948sdkhjf

Norge viser vejen: Elnettet holder fint til elbilerne

I 2017 blev der verden over registeret over tre millioner elbiler med Kina i front med 1,2 millioner efterfulgt af USA med 750.000. Men i forhold til indbyggertallet er Norge helt i front; ifølge de seneste tal fra Norsk elbilforening er der nu 210.000 elbiler og opladningshybrider samt over 9.000 offentlige ladepunkter i vores nordiske naboland.

Det rejser naturligt spørgsmålet, hvad der sker med elnettet, når der kommer så mange elbiler? Kan elnettet holde til det?

Et af svarene finder man på Søndre vei på halvøen Nesøya knap 15 kilometer sydvest for Oslo, som må være en af verdens mest elbil-intensive lokaliteter. Næsten alle beboerne har en elbil, eller to. Det er svært at forestille sig, at der kan være flere elbiler samlet på ét sted.

Opladningen sker med vekselstrømsladere (AC), der tilpasser opladningen til kapaciteten i elnettet. For at beskytte elnettet styres opladningen af elbilerne på Søndre vei i hvert enkelt ladepunkt for at undgå overbelastning af nettet.

Så ja, elnettet kan godt holde til det, hvis opladningen sker med smart opladning og ’peak shaving’ sådan, at elbilerne ikke oplader alle sammen på samme tid.

Den lille norske halvø kan blive et billede på, hvordan Danmark kan komme til at se ud om få år, når vi får mange elbiler i Danmark. De praktiske erfaringer fra Norge viser, at der i den forbindelse skal følge en intelligent ladestander med, når der sælges en elbil, og hvis elnettet skal holde. Det sker nemlig ikke af sig selv.

Erfaringerne fra Norge bekræftes af et studie fra Dansk Energi, som viser, at hvis opladningen tilpasses elnettet, er der også i Danmark plads til, at mange har to elbiler. Men uden intelligent opladning kan vi få problemer, selv når der er ganske få elbiler på en almindelig villavej.

Derfor skal vi i Danmark være opmærksomme på at få udbygget intelligent hjemmeladning af elbiler sammen med udbredelsen af bilerne. Det er en opgave for branchen, som vi tager på os ved så vidt muligt at opsætte ladestandere, der kan styres intelligent. Men det er også en opgave for staten ikke at stille forhindringer op for udbygning.

Får man eksempelvis en elbil eller opladningshybridbil som firmabil, så øges firmabilskatten jo dyrere ladestander man får sat op til bilen. Det fremmer ikke udbredelsen af de mest intelligente ladestandere. Derfor foreslår vi, at når en medarbejder får opsat en intelligent ladestander til sin firmabil, så beskattes den ikke.

På globalt plan kommer der nu mange nye elbiler – med stadig større batteripakker – på markedet, og det øger presset for kraftigere ladeinfrastruktur og mere smart opladning. Den generation elbiler, der kan købes nu, er udstyret med batterier med en ydeevne på ca. 40 kWh, men både de kendte elbil-mærker plus nye aktører som Audi, Mercedes og Jaguar, er ved at lancere batteri-pakker på 40-100 kWh.

Det øger behovet for bedre udnyttelse af kapaciteten i elnettet, så vi kan undgå at bygge nye elnet, samtidig med at der også bliver plads til el til kollektiv transport, færger og sågar fly.

Elnetselskaberne skal nok sikre et tilstrækkeligt veludbygget elnet, men det er vigtigt at elbilerne - når vi får mange af dem, og når batterier bliver meget større - har mulighed for at blive styret og oplade med højere effekt. Det bliver en opgave for elbilbranchen, energibranchen og de danske politikere. 

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109