23948sdkhjf

Grøn omstilling med mindre energiforbrug

Den kommende energiaftale forventes at støtte op om løsninger, der sikrer lavere udledninger i de ikke-kvotebelagte sektorer, herunder særligt transportsektoren.

For at komme hurtigere, billigere og sikrere i mål med et samfund baseret på vedvarende energi, er det vigtigt, at vi samtidig formår at sænke vores energiforbrug, blandt andet ved at skabe gode vilkår og muligheder for at fremme danske løsninger, der sænker udledningen i de ikke-kvotebelagte sektorer. De ikke-kvotebelagte sektorer betegnes ofte som Biler (transport), Boliger (husholdninger, affald samt ikke-energi-intensive erhverv) og Bønder (landbrug). Tilsammen står disse sektorer for ca. 60 pct. af EU’s samlede CO2-udledning.

Klimarådet har på baggrund af data fra Energistyrelsen beregnet, at vi i perioden 2020-2030 skal sænke vores CO2-udledning med 13,4 mio. tons CO2-ækvivalenter, som en del af målopfyldelsen af EU’s Vinterpakke, hvor Danmark har fået et CO2-reduktionsmål på 39% i 2030 i forhold til niveauet i 2005 for de ikke-kvotebelagte sektorer.

Hos energiklyngen House of Energy beskæftiger vi os med faciliteringen af løsninger inden for alle tre B’er, hvoraf der i nedenstående vil fokuseres på den første – Bilerne, og hvordan vi i Danmark med fordel kan anvende den store andel af VE-el til at skabe nye bæredygtige løsninger for transportsektoren.

B for Biler
I henhold til data fra Energistyrelsen dækker fossile brændstoffer cirka 95% af energiforbruget i transportsektoren. Andelen estimeres i ”Basisfremskrivning 2017” at falde til 92% i 2030, hvilket kan siges, at være stort set uændret.

Ifølge beregninger foretaget af Klimarådet står transportsektoren for cirka 42% af de udledninger, som stammer fra den ikke-kvotebelagte sektor. Med andre ord bør 42% af de ovenfornævnte 13,4 mio. tons CO2 stamme fra reduktioner i transportsektoren. Dette svarer til cirka 511.000 tons CO2 per år i perioden 2020-2030. 

En af løsninger til at reducere vores energiforbrug er at introducere alternative drivmidler til transportsektoren, eksempelvis køretøjer, der drives af elmotorer, hvis virkningsgrad er cirka tre gange så høj som en forbrændingsmotors.

Den høje andel af VE-el i vores energiforsyning gør det attraktivt at udvikle og anvende løsninger, der anvender VE-el enten direkte i batterier eller til at producere syntetiske drivmidler såkaldte elektrofuels, der i praksis anvender VE-el, til at lave brændstof ved hjælp af elektrolyse på basis af vand (brint) og en CO2-kilde. Sådanne ressourcer er til stede i alle lande, og vil kunne skabe et nyt dansk eksportområde, hvis elektrofuels-teknologien kommercialiseres først i Danmark. Men for at lave en eksportsucces, skal vi først vise, at løsningen virker lokalt.

Her står den grønne omstilling næsten stille
Sidste år blev der i Danmark ifølge tal fra De Danske Bilimportører solgt cirka 700 køretøjer, som anvender alternative drivmidler (hybrider ej inkluderet). Antager vi at et køretøj, der anvender et bæredygtigt alternativt drivmiddel til at drive en elmotor, har en lokal emission på 0 gram CO2 per kørt kilometer, så vil der for hver kørt kilometer i sådanne køretøjer være sparet 150 g CO2 i forhold til gennemsnitsudledningen fra et fossilt drevet køretøj. Sættes kørselsomfanget til 20.000 km per år, vil hvert køretøj, drevet af en elmotor, lede til en reduktion på 3 tons CO2.

De cirka 700 alternativt drevne køretøjer vil således årligt spare samfundet for lokal udledning af 2.100 tons CO2. Skulle reduktionsmålet for transportsektoren på 511.000 tons CO2-ækvivalenter være nået, skulle der være solgt cirka 170.000 køretøjer, der kører på alternative drivmidler. Det svarer til, at der skulle sælges cirka 250 gange så mange køretøjer drevet af alternative drivmidler, end tilfældet er.

Dertil kommer, at den danske køretøjsbestand i dag udgør cirka 3.000.000 køretøjer, hvoraf 99,66% kører på fossile drivmidler. Skal målet om et nulemissionssamfund opnås inden 2050, er der således rigeligt at tage fat på, hvis vi ønsker at vise omverdenen at Danmark er et foregangsland for den grønne omstilling.

Næste skridt
Den kommende energiaftale kan gøre det mere attraktivt at anvende køretøjer, der anvender alternative drivmidler enten i form af el eller via brændselsceller på brint, biogas eller methanol, der driver en elmotor. Et virkemiddel kunne være at sænke energiafgiften på VE-el anvendt til transportformål, samt sænke energibeskatningen på elektrofuels. Ved at gøre det mere attraktivt at anvende VE-el i transportsektoren, kan danske virksomheder være med til at opbygge og videreudvikle en ekspertise, hvor vi ikke kun er eksperter i produktionen af VE-el, men også i anvendelsen af den, især i de sektorer, hvor der ifølge klimamålsætningerne er stort behov for at sænke udledningen.

 

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Efter konkursen: Østjyder overtager Euro Therm

Dansk energiselskab i 15-årig aftale: Udbygger porteføljen med 281 MW

KK-direktør efter salg: - Nu skal vi være dobbelt så store

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Klimaprojekter skaber mange konflikter

Nyhedsbrev

Nu er datoen endelig sat: Amager Bakke åbner i efteråret

Online Avis Arkiv

Vattenfall vinder hollandsk havmøllepark

SE VIDEO: Verdens længste vindmøllevinge ud i dagslys

Tre sprængninger var ikke nok - vindmølle måtte skæres fri

Fjernkøling er kommet til Ørestad

Haderslev Kommune indgår ny elkøbsaftale

KK Wind Solutions solgt

Vestas åbner ny fabrik i Indien

Refa sender ovn på pension

1

Rekordordre til SolarFuture

Tysk kul-dyk sparer tonsvis af CO2

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

1

Elselskaber undersøges for mulige overpriser på strøm

Forsyningstilsynet er ved at undersøge, om en række elnetselskaber ulovligt tapper kunderne for penge

Tre entreprenører kæmper om renseanlæg

Tysk ordre til Vestas

Kystnær vindmøllepark hviler på mangelfuld miljøvurdering

Nature Energy køber biogasanlæg ved Århus

Det bliver selskabets tiende biogasanlæg i drift

Vindmølle-underleverandør ramt af råvaremangel

Studerende skal lære om grønne løsninger hos SK Forsyning

1

Grøn statsstøtte for milliarder har givet resultater

1

Støjekspert kalder udvidelse af testcenter for ulovlig

Nyt værktøj kan sikre bedre data om vandforsyning

Flere får lukket for strømmen

MHI Vestas opruster i Taiwan

Better Energy udvider i Polen

Rekord-stor repowering-ordre til Siemens Gamesa

Klumme: 70 procent er ambitiøst - 70 procent er muligt

Nyt solvarmeanlæg taget i brug i Ringe

PKA’s energifond bliver medlem af Synergi

Ørsted køber amerikansk vind-projekt

Intego sætter strøm til Aalborgs nye el-bus

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Overvågning og styring af elektricitet

Grøn og klimavenlig serverkøling

Trelleborg sætter Guinness World Record for den største O-Ring nogensinde

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Sådan bliver emballage mere bæredygtig

Sommerferien er over os

Luksuslejligheder på Islands Brygge får SmartHome-gulvvarme fra Pettinaroli

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Ny avanceret og innovativ vingeteststand under opførelse - FRECON A/S vinder designopgaven

Mobil aircondition med WIFI og naturligt kølemiddel

ACTEC har batterierne…. Også til robotindustrien

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Socomecs stærke produktserie af DC bryder

Robotter og intelligent sikring til Herlevs nye hospital

God sommer fra Building Green

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

iConn - dit trykluftssystems falkeblik

Grønne køleanlæg med naturligt kølemiddel

Sommerferiehilsen fra Spica Technology

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Hydraulik tank fra KTR

Lemvigh Müller og Eaton lancerer næste generations eltavler

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.212