23948sdkhjf

Grøn omstilling med mindre energiforbrug

Den kommende energiaftale forventes at støtte op om løsninger, der sikrer lavere udledninger i de ikke-kvotebelagte sektorer, herunder særligt transportsektoren.

For at komme hurtigere, billigere og sikrere i mål med et samfund baseret på vedvarende energi, er det vigtigt, at vi samtidig formår at sænke vores energiforbrug, blandt andet ved at skabe gode vilkår og muligheder for at fremme danske løsninger, der sænker udledningen i de ikke-kvotebelagte sektorer. De ikke-kvotebelagte sektorer betegnes ofte som Biler (transport), Boliger (husholdninger, affald samt ikke-energi-intensive erhverv) og Bønder (landbrug). Tilsammen står disse sektorer for ca. 60 pct. af EU’s samlede CO2-udledning.

Klimarådet har på baggrund af data fra Energistyrelsen beregnet, at vi i perioden 2020-2030 skal sænke vores CO2-udledning med 13,4 mio. tons CO2-ækvivalenter, som en del af målopfyldelsen af EU’s Vinterpakke, hvor Danmark har fået et CO2-reduktionsmål på 39% i 2030 i forhold til niveauet i 2005 for de ikke-kvotebelagte sektorer.

Hos energiklyngen House of Energy beskæftiger vi os med faciliteringen af løsninger inden for alle tre B’er, hvoraf der i nedenstående vil fokuseres på den første – Bilerne, og hvordan vi i Danmark med fordel kan anvende den store andel af VE-el til at skabe nye bæredygtige løsninger for transportsektoren.

B for Biler
I henhold til data fra Energistyrelsen dækker fossile brændstoffer cirka 95% af energiforbruget i transportsektoren. Andelen estimeres i ”Basisfremskrivning 2017” at falde til 92% i 2030, hvilket kan siges, at være stort set uændret.

Ifølge beregninger foretaget af Klimarådet står transportsektoren for cirka 42% af de udledninger, som stammer fra den ikke-kvotebelagte sektor. Med andre ord bør 42% af de ovenfornævnte 13,4 mio. tons CO2 stamme fra reduktioner i transportsektoren. Dette svarer til cirka 511.000 tons CO2 per år i perioden 2020-2030. 

En af løsninger til at reducere vores energiforbrug er at introducere alternative drivmidler til transportsektoren, eksempelvis køretøjer, der drives af elmotorer, hvis virkningsgrad er cirka tre gange så høj som en forbrændingsmotors.

Den høje andel af VE-el i vores energiforsyning gør det attraktivt at udvikle og anvende løsninger, der anvender VE-el enten direkte i batterier eller til at producere syntetiske drivmidler såkaldte elektrofuels, der i praksis anvender VE-el, til at lave brændstof ved hjælp af elektrolyse på basis af vand (brint) og en CO2-kilde. Sådanne ressourcer er til stede i alle lande, og vil kunne skabe et nyt dansk eksportområde, hvis elektrofuels-teknologien kommercialiseres først i Danmark. Men for at lave en eksportsucces, skal vi først vise, at løsningen virker lokalt.

Her står den grønne omstilling næsten stille
Sidste år blev der i Danmark ifølge tal fra De Danske Bilimportører solgt cirka 700 køretøjer, som anvender alternative drivmidler (hybrider ej inkluderet). Antager vi at et køretøj, der anvender et bæredygtigt alternativt drivmiddel til at drive en elmotor, har en lokal emission på 0 gram CO2 per kørt kilometer, så vil der for hver kørt kilometer i sådanne køretøjer være sparet 150 g CO2 i forhold til gennemsnitsudledningen fra et fossilt drevet køretøj. Sættes kørselsomfanget til 20.000 km per år, vil hvert køretøj, drevet af en elmotor, lede til en reduktion på 3 tons CO2.

De cirka 700 alternativt drevne køretøjer vil således årligt spare samfundet for lokal udledning af 2.100 tons CO2. Skulle reduktionsmålet for transportsektoren på 511.000 tons CO2-ækvivalenter være nået, skulle der være solgt cirka 170.000 køretøjer, der kører på alternative drivmidler. Det svarer til, at der skulle sælges cirka 250 gange så mange køretøjer drevet af alternative drivmidler, end tilfældet er.

Dertil kommer, at den danske køretøjsbestand i dag udgør cirka 3.000.000 køretøjer, hvoraf 99,66% kører på fossile drivmidler. Skal målet om et nulemissionssamfund opnås inden 2050, er der således rigeligt at tage fat på, hvis vi ønsker at vise omverdenen at Danmark er et foregangsland for den grønne omstilling.

Næste skridt
Den kommende energiaftale kan gøre det mere attraktivt at anvende køretøjer, der anvender alternative drivmidler enten i form af el eller via brændselsceller på brint, biogas eller methanol, der driver en elmotor. Et virkemiddel kunne være at sænke energiafgiften på VE-el anvendt til transportformål, samt sænke energibeskatningen på elektrofuels. Ved at gøre det mere attraktivt at anvende VE-el i transportsektoren, kan danske virksomheder være med til at opbygge og videreudvikle en ekspertise, hvor vi ikke kun er eksperter i produktionen af VE-el, men også i anvendelsen af den, især i de sektorer, hvor der ifølge klimamålsætningerne er stort behov for at sænke udledningen.

 

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11