Grøn omstilling med mindre energiforbrug

Den kommende energiaftale forventes at støtte op om løsninger, der sikrer lavere udledninger i de ikke-kvotebelagte sektorer, herunder særligt transportsektoren.

For at komme hurtigere, billigere og sikrere i mål med et samfund baseret på vedvarende energi, er det vigtigt, at vi samtidig formår at sænke vores energiforbrug, blandt andet ved at skabe gode vilkår og muligheder for at fremme danske løsninger, der sænker udledningen i de ikke-kvotebelagte sektorer. De ikke-kvotebelagte sektorer betegnes ofte som Biler (transport), Boliger (husholdninger, affald samt ikke-energi-intensive erhverv) og Bønder (landbrug). Tilsammen står disse sektorer for ca. 60 pct. af EU’s samlede CO2-udledning.

Klimarådet har på baggrund af data fra Energistyrelsen beregnet, at vi i perioden 2020-2030 skal sænke vores CO2-udledning med 13,4 mio. tons CO2-ækvivalenter, som en del af målopfyldelsen af EU’s Vinterpakke, hvor Danmark har fået et CO2-reduktionsmål på 39% i 2030 i forhold til niveauet i 2005 for de ikke-kvotebelagte sektorer.

Hos energiklyngen House of Energy beskæftiger vi os med faciliteringen af løsninger inden for alle tre B’er, hvoraf der i nedenstående vil fokuseres på den første – Bilerne, og hvordan vi i Danmark med fordel kan anvende den store andel af VE-el til at skabe nye bæredygtige løsninger for transportsektoren.

B for Biler
I henhold til data fra Energistyrelsen dækker fossile brændstoffer cirka 95% af energiforbruget i transportsektoren. Andelen estimeres i ”Basisfremskrivning 2017” at falde til 92% i 2030, hvilket kan siges, at være stort set uændret.

Ifølge beregninger foretaget af Klimarådet står transportsektoren for cirka 42% af de udledninger, som stammer fra den ikke-kvotebelagte sektor. Med andre ord bør 42% af de ovenfornævnte 13,4 mio. tons CO2 stamme fra reduktioner i transportsektoren. Dette svarer til cirka 511.000 tons CO2 per år i perioden 2020-2030. 

En af løsninger til at reducere vores energiforbrug er at introducere alternative drivmidler til transportsektoren, eksempelvis køretøjer, der drives af elmotorer, hvis virkningsgrad er cirka tre gange så høj som en forbrændingsmotors.

Den høje andel af VE-el i vores energiforsyning gør det attraktivt at udvikle og anvende løsninger, der anvender VE-el enten direkte i batterier eller til at producere syntetiske drivmidler såkaldte elektrofuels, der i praksis anvender VE-el, til at lave brændstof ved hjælp af elektrolyse på basis af vand (brint) og en CO2-kilde. Sådanne ressourcer er til stede i alle lande, og vil kunne skabe et nyt dansk eksportområde, hvis elektrofuels-teknologien kommercialiseres først i Danmark. Men for at lave en eksportsucces, skal vi først vise, at løsningen virker lokalt.

Her står den grønne omstilling næsten stille
Sidste år blev der i Danmark ifølge tal fra De Danske Bilimportører solgt cirka 700 køretøjer, som anvender alternative drivmidler (hybrider ej inkluderet). Antager vi at et køretøj, der anvender et bæredygtigt alternativt drivmiddel til at drive en elmotor, har en lokal emission på 0 gram CO2 per kørt kilometer, så vil der for hver kørt kilometer i sådanne køretøjer være sparet 150 g CO2 i forhold til gennemsnitsudledningen fra et fossilt drevet køretøj. Sættes kørselsomfanget til 20.000 km per år, vil hvert køretøj, drevet af en elmotor, lede til en reduktion på 3 tons CO2.

De cirka 700 alternativt drevne køretøjer vil således årligt spare samfundet for lokal udledning af 2.100 tons CO2. Skulle reduktionsmålet for transportsektoren på 511.000 tons CO2-ækvivalenter være nået, skulle der være solgt cirka 170.000 køretøjer, der kører på alternative drivmidler. Det svarer til, at der skulle sælges cirka 250 gange så mange køretøjer drevet af alternative drivmidler, end tilfældet er.

Dertil kommer, at den danske køretøjsbestand i dag udgør cirka 3.000.000 køretøjer, hvoraf 99,66% kører på fossile drivmidler. Skal målet om et nulemissionssamfund opnås inden 2050, er der således rigeligt at tage fat på, hvis vi ønsker at vise omverdenen at Danmark er et foregangsland for den grønne omstilling.

Næste skridt
Den kommende energiaftale kan gøre det mere attraktivt at anvende køretøjer, der anvender alternative drivmidler enten i form af el eller via brændselsceller på brint, biogas eller methanol, der driver en elmotor. Et virkemiddel kunne være at sænke energiafgiften på VE-el anvendt til transportformål, samt sænke energibeskatningen på elektrofuels. Ved at gøre det mere attraktivt at anvende VE-el i transportsektoren, kan danske virksomheder være med til at opbygge og videreudvikle en ekspertise, hvor vi ikke kun er eksperter i produktionen af VE-el, men også i anvendelsen af den, især i de sektorer, hvor der ifølge klimamålsætningerne er stort behov for at sænke udledningen.

 



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Vattenfall søger 1.000 ingeniører og teknikere

Stopper produktion af vindmølletårne i Varde

Ryslinge et skridt tætte på fjernvarme

Danske bank skal have hjælp til at sælge Ørsteds elforretning

Nordfyns Vandværk trak sig fra kritisk tv-program i sidste øjeblik

Nyhedsbrev

Vestas gør plads til udvidelser på Isle of Wight

Online Avis Arkiv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ikke flere Ørsted-frasalg under opsejling

Millioner til energinetværk

Dronninglund får formentlig sin varmepumpe

Logstor leverer kilometervis af rør til Cold Hawai

En forsyningsledning mellem Thisted og Klitmøller har sendt rørproducenten på anlægsarbejde

NKT sælger fra

Det lugter i Kalundborg

Fjernvarmen og industrien skal danse sammen

Vi skal blive bedre til at udnytte overskudsvarmen fra industrien til fjernvarme. Som en del af løsningen foreslår en række eksperter at oprette ”danseskoler”, så der bliver skabt mere dialog mellem industri og fjernvarme

1

Klumme: Brug biomassen, hvor den gør størst gavn

Ørsted i milliardhandel

To placeringer i spil til biogasanlæg

10 husejere får erstatning for kæmpevindmøller

Energi Fyn må til lommerne

Vestas skal levere 202 MW til Canadisk provins

Hver tiende virksomhed er dansk

Maskinfabrik skrotter fossile energikilder

1

Verdo beskyldes for underbud

Tudefjæs, lyder det fra den administrerende direktør

Private solcelletag og batterier går hånd i hånd med storskalaløsninger

Vindmøllerne klarer igen frisag i helbredsundersøgelsen

Denne gang handler det om blodtryk og fødselsvægt

Fem gange så meget forurenet drikkevand fundet på et år

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Energinet har fundet sin maste-leverandør

Ewii skiller sig af med endnu et datterselskab

Sæby Varmeværk investerer i sol og spidslast

Klumme:
Debat
FNs Verdensmål – måske er der støtte at hente i EU-fonde?

Ørsted og Solar indgår otte-årig aftale

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kulkraftværker på vej i mølposen før tid

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Globalt energi know-how til lokale kunder

Dansk Energi: Vi oplever daglige hackerangreb

Cybertruslen mod den danske energisektor er meget høj

International rådgivning på højt niveau

Pristillæg for forsøgsmøller uden for testcentrene sendes i høring

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Status 28/9-18

Lafert Motors er med på WindEnergy i Hamburg

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Fremtidens træbyggeri slår rødder på Building Green

60.000 betjeningselementer

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Den driftsansvarliges pligter og opgaver

RS Components lancerer History Makers-podcast

Skab tillid med klima ikon

ODIN Engineering indgår innovationssamarbejde med DTU  

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Derfor skal du bruge integreret kredsløbsbeskyttelse

Dentex kobling

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Landets hospitaler påfører patienter farlige infektioner

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

SE DET HELE - i flere niveauer

KTR BoWex Buetandskoblinger

Varmepumpe luft/luft - til erhverv og private

Teknos introducerer nyt produkt - Tre gange hurtigere og holdbar reparation...

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Send til en kollega

0.28