23948sdkhjf

Ud med diesel – ind med el

Med et boom i antallet af elbiler på de tyske veje, risikerer elnettet at kollapse, hvis alle oplader deres batterier på samme tid.

Tyskland er vores største marked for grønne teknologier, og vi er elmæssigt forbundet med tyskerne både på den tysk-jyske grænse og fra Falster til det østlige Tyskland. Snart bliver vi forbundet med en tredje forbindelse via havmølleparkerne på Kriegers Flak i Østersøen.

Af disse og mange andre grunde forsøger jeg at følge med i, hvad der foregår i de aktuelle regeringsforhandlinger i Tyskland. Meget tyder på, at ’den store koalition’ med CDU/CSU og socialdemokraterne i SPD genopstår, så der er ingen tvivl om, at den grønne omstilling, Energiewende, fortsætter.

Hvilke mål og hvilke virkemidler, politikerne fra de tre partier vælger, kan få stor indflydelse på, hvordan EU’s og vores danske energi- og klimapolitik udvikler sig frem mod 2030.

Noget af det, jeg holder særligt øje med, er, hvad tyskerne forestiller sig, når det handler om elbiler. Med ’dieselgate’ har tilliden til den tyske bilindustri fået et knæk, og stadig flere store og små byer i Europa begynder nu at bandlyse dieselbiler for at nedbringe luftforureningen og mindske udledningen af klimagasser. Samtidig har Kina iværksat et intensivt udviklingsprogram til gunst for elbiler, og det kan presse den sårede tyske bilindustri yderligere.

Kansler Angela Merkel har tidligere talt til gunst for elbiler, men hvis bilindustrien ikke snart kommer op i et højere gear, kan Tyskland miste vigtige kilometer i den benhårde konkurrence om bilisternes euro. Omvendt ligger der også betydelige udfordringer forude, hvis herr und frau Schmidt vælger at køre elektrisk.

Et nyt studie viser ifølge avisen Handelsblatt, at en tredjedel af bilerne på de tyske veje i 2035 kan være elektriske. Uden forstærkninger af lokale elnet bl.a. i byer med mange elbilister vil antallet af flaskehalse og blackouts blive øget, lyder analysen, som jeg håber forhandlerne i CDU/CSU og SPD læser og tager alvorligt.

Hvis flere millioner elbiler sættes til opladning samtidig sidst på eftermiddagen, kan det give seriøse problemer. Regningen for net-forstærkninger kan ende med at blive i omegnen af fem milliarder euro om året, advarer energiselskabet innogy, så der er al mulig grund til at udvikle alternativer til traditionel kabellægning.

De lokale elnetselskaber i Tyskland, som Dansk Energi samarbejder med via søsterorganisationen BDEW, skal have økonomisk råderum, så de kan investere og udvikle deres net. Det samme gælder naturligvis i Danmark, hvor elbilerne hellere før end siden slår igennem som danskernes foretrukne valg.

Det danske elnet er stærkt, hvilket dokumenteres af, at danskerne har elektricitet i stikkontakterne mere end 99,99 procent af tiden. Vores analyser viser imidlertid, at mange komponenter i elnettet har nået en alder, hvor de trænger til at blive skiftet ud. Dertil kommer, at digitaliseringen af sektoren giver nye muligheder for at styre elnettet på intelligente måder.

Udover udsigten til rigtig mange elbiler, ser vi også ind i en fremtid, hvor elproduktionen i stigende grad kommer fra vindmøller og solceller født ind på lokale elnet. Af mange gode grunde er det altså afgørende vigtigt, at den fremtidige regulering af elnetselskaberne både i Tyskland, Danmark og de øvrige EU-lande åbner for flere investeringer og mere innovation, så den fleksible produktion kan gå hånd i hånd med smart styring af dele af elforbruget.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Anna Hilden
Man kan sætte sin elbil til at starte opladning selv, så den er klar til et forudbestemt afgangstidspunkt (fx kl. 7). Det er min fornemmelse at de fleste elbilejere gør dette. Dermed er belastningen fra elbiler størst - ikke i kogespidsen, men sidst på natten, hvor forbruget i øvrigt er lavest. Indtil videre hjælper elbilerne altså til at udligne svingninger i forbruget, snarere end det modsatte.

Allan Slot
Man har jo tidligere bygget tankbiler, benzinstationer, rørledninger, tankskibe og boreplatforme for at kunne klare energiforsyning af benzin, diesel og olie.
Så selvfølgelig kan man så nu bruge penge på at udbygge elnettet for at kunne klare energiforsyningen til elbiler.
Det gode er at det er langt billigere et transportere el-energi end energi af olie. Så vort samfund bliver bedre med mindre spild.
Find en fornuftig tidsplan til udbygning og flyt en del af arbejdspladserne i olie sektoren over i el sektoren. Det bliver ganske fornuftigt med tiden.

Hanne K. Kappel
Udstyr, alle biler med solceller/ en lille vindturbine, måske begge dele, så de kan lade op mens de køre på vejnette og står på p-pladeser der ikke er overdækket..
Og så tag lige at oplyser, hvor meget elbilerne kan og må trækker, for der er mange, der har campingvogne/trailer men vægten de må trækker er aldrig oplyst på salgs opstillingen, Det vil måske fremme salget hvis de må trække en campingvogn.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Tyra tager form

LM Wind Power lander aftale med kinesisk vindmøllegigant

Shell sælger sin andel af DUC for 1,9 milliarder dollars

Dansk energi-ekspert på svenske hænder

Opkøbet skal være springbræt for ÅFs vækst i de nordiske lande.

Grundfos-overhoved tavs om formandskrise

Nyhedsbrev

Børnebøger tager livtag med FN’s 17 verdensmål

Online Avis Arkiv

MHI Vestas lander første amerikanske ordre

1

Eniigs nye navn er allerede optaget

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Nu skal de kystnære møller igen længere ud på havet

Jammerbugt godkender Nørre Økse Sø vindmøllepark

Brand på forbrændingsanlæg i nat

Det var meningen, at affaldet skulle brændes af - bare ikke i modtagerummet

Magasinet Forsyning
Motivationstariffen er det eneste, vi har

Fond bag 1 milliard til grøn omstilling

Siemens Gamesa rykker rundt i toppen

Målerkæmpe og iværksætter går i kødet på milliardmarked

MHI Vestas opruster på vingefabrik

Kalundborg Bioenergis anlæg stinker stadig

Mere solenergi i elnettet med bedre kontrol

Specialdesignet converter skal regulere hvor meget solenergi, der ender i elnettet

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Dronningen skrotter oliefyret

Se hvilken opvarmningsform hun har valgt i stedet

Magasinet Forsyning
Hemmeligt materiale renser TBT og tungmetaller ud af forurenet vand

Målet er at rense for alle forurenende stoffer

Varmepumpeproducent leverer til både kyllingeslagteri og plaststøberi

Nature Energy tæt på en investering på en kvart milliard

Udbudsmaterialet er sendt ud

Tysk vindmølleordre til Semco Maritime

Prisen afgør, hvor grønne vi er

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Vestas starter produktion i Australien

Ineos fyrer igen i Danmark

Odsherred Forsyning skal have ny direktør

Klimaudspil indeholder langsom skrotning af brændeovne

Miljøstyrelsen: Ingen tegn på mikroplast i drikkevandet

Lilleholt: FN`s klimarapport er foruroligende læsning

Siemens Gamesa indtager nyt land

Ørsted hapser amerikansk konkurrent for milliardbeløb

Arwos har fundet sin nye direktør

Magasinet Forsyning
Kun 17 kommuner genanvender EPS

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Elinstallatør: Nøgleordene er service og kvalitet

Dorner’s nye AquaGard 7350V2 sanitære transportbånd har forbedret sikkerhed og ydeevne

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Lille reparationsmuffe til 24 fibre

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Omron introducerer nye IoT proces sensorer til flow (E8FC) og tryk (EFPC)

Hjørring Rådhus får gratis opvarmning fra Intelligent køling

1,5 Ton vs. 125 Ton

Bliv klogere på generatoranlæg

IP 55 Termineringsboks til 12 eller 24 fibre

LITE: Gadebelysningsbranchen er i konstant udvikling

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Sidste udkald til Nohrcons spændende temadag: LAGRING AF ENERGI NU OG I FREMTIDEN

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Mølleproducenter laver liste over komponenter og systemer med standardiseringspotentiale

Bideskinner – et specialprodukt fra Gravlund Industrigummi

Mitsubishi varmepumpe med mulighed for WIFI/SMS styring

Den driftsansvarliges pligter og opgaver - afholdelsesgaranti

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

RGTS 1-faset softstarter: let konfiguration og op til 40% reduceret startstrøm

Nyt spiralbånd giver en skånsom og nem måde at flytte et produkt ned til et...

Elbilerne rykker langt mod nord

Belimos energiventiler vinder flere priser

Ses vi på Building Green i Forum?

Eaton når historisk milepæl i produktionen

Send til en kollega

0.223