Ud med diesel – ind med el

Med et boom i antallet af elbiler på de tyske veje, risikerer elnettet at kollapse, hvis alle oplader deres batterier på samme tid.

Tyskland er vores største marked for grønne teknologier, og vi er elmæssigt forbundet med tyskerne både på den tysk-jyske grænse og fra Falster til det østlige Tyskland. Snart bliver vi forbundet med en tredje forbindelse via havmølleparkerne på Kriegers Flak i Østersøen.

Af disse og mange andre grunde forsøger jeg at følge med i, hvad der foregår i de aktuelle regeringsforhandlinger i Tyskland. Meget tyder på, at ’den store koalition’ med CDU/CSU og socialdemokraterne i SPD genopstår, så der er ingen tvivl om, at den grønne omstilling, Energiewende, fortsætter.

Hvilke mål og hvilke virkemidler, politikerne fra de tre partier vælger, kan få stor indflydelse på, hvordan EU’s og vores danske energi- og klimapolitik udvikler sig frem mod 2030.

Noget af det, jeg holder særligt øje med, er, hvad tyskerne forestiller sig, når det handler om elbiler. Med ’dieselgate’ har tilliden til den tyske bilindustri fået et knæk, og stadig flere store og små byer i Europa begynder nu at bandlyse dieselbiler for at nedbringe luftforureningen og mindske udledningen af klimagasser. Samtidig har Kina iværksat et intensivt udviklingsprogram til gunst for elbiler, og det kan presse den sårede tyske bilindustri yderligere.

Kansler Angela Merkel har tidligere talt til gunst for elbiler, men hvis bilindustrien ikke snart kommer op i et højere gear, kan Tyskland miste vigtige kilometer i den benhårde konkurrence om bilisternes euro. Omvendt ligger der også betydelige udfordringer forude, hvis herr und frau Schmidt vælger at køre elektrisk.

Et nyt studie viser ifølge avisen Handelsblatt, at en tredjedel af bilerne på de tyske veje i 2035 kan være elektriske. Uden forstærkninger af lokale elnet bl.a. i byer med mange elbilister vil antallet af flaskehalse og blackouts blive øget, lyder analysen, som jeg håber forhandlerne i CDU/CSU og SPD læser og tager alvorligt.

Hvis flere millioner elbiler sættes til opladning samtidig sidst på eftermiddagen, kan det give seriøse problemer. Regningen for net-forstærkninger kan ende med at blive i omegnen af fem milliarder euro om året, advarer energiselskabet innogy, så der er al mulig grund til at udvikle alternativer til traditionel kabellægning.

De lokale elnetselskaber i Tyskland, som Dansk Energi samarbejder med via søsterorganisationen BDEW, skal have økonomisk råderum, så de kan investere og udvikle deres net. Det samme gælder naturligvis i Danmark, hvor elbilerne hellere før end siden slår igennem som danskernes foretrukne valg.

Det danske elnet er stærkt, hvilket dokumenteres af, at danskerne har elektricitet i stikkontakterne mere end 99,99 procent af tiden. Vores analyser viser imidlertid, at mange komponenter i elnettet har nået en alder, hvor de trænger til at blive skiftet ud. Dertil kommer, at digitaliseringen af sektoren giver nye muligheder for at styre elnettet på intelligente måder.

Udover udsigten til rigtig mange elbiler, ser vi også ind i en fremtid, hvor elproduktionen i stigende grad kommer fra vindmøller og solceller født ind på lokale elnet. Af mange gode grunde er det altså afgørende vigtigt, at den fremtidige regulering af elnetselskaberne både i Tyskland, Danmark og de øvrige EU-lande åbner for flere investeringer og mere innovation, så den fleksible produktion kan gå hånd i hånd med smart styring af dele af elforbruget.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Anna Hilden
Man kan sætte sin elbil til at starte opladning selv, så den er klar til et forudbestemt afgangstidspunkt (fx kl. 7). Det er min fornemmelse at de fleste elbilejere gør dette. Dermed er belastningen fra elbiler størst - ikke i kogespidsen, men sidst på natten, hvor forbruget i øvrigt er lavest. Indtil videre hjælper elbilerne altså til at udligne svingninger i forbruget, snarere end det modsatte.

Allan Slot
Man har jo tidligere bygget tankbiler, benzinstationer, rørledninger, tankskibe og boreplatforme for at kunne klare energiforsyning af benzin, diesel og olie.
Så selvfølgelig kan man så nu bruge penge på at udbygge elnettet for at kunne klare energiforsyningen til elbiler.
Det gode er at det er langt billigere et transportere el-energi end energi af olie. Så vort samfund bliver bedre med mindre spild.
Find en fornuftig tidsplan til udbygning og flyt en del af arbejdspladserne i olie sektoren over i el sektoren. Det bliver ganske fornuftigt med tiden.

Hanne K. Kappel
Udstyr, alle biler med solceller/ en lille vindturbine, måske begge dele, så de kan lade op mens de køre på vejnette og står på p-pladeser der ikke er overdækket..
Og så tag lige at oplyser, hvor meget elbilerne kan og må trækker, for der er mange, der har campingvogne/trailer men vægten de må trækker er aldrig oplyst på salgs opstillingen, Det vil måske fremme salget hvis de må trække en campingvogn.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

European Energy nettilslutter 70 MW grøn energi i Danmark

Den sidste af otte solcelleparker på fjorten dage er tilsluttet i dag

Best Energy lægger 20 millioner til på bundlinjen

Vindmøllesalg har gjort en verden til forskel

Gamle fjernvarmerør sætter ozonlaget under pres

Ny metode afslører skadelige gasser, før de frigives

Husstandsmøller
Mølleproducent tredobler underskuddet

Det har været et sløjt år for husstandsmøllerne i Skjern

Politikere vil bremse redningsplan efter ulovlige millionordrer

Nyhedsbrev

1

Så nåede højspændingsmasterne til ministerens bord

Norsk storordre til Siemens Gamesa

Løkke og Lilleholt afslutter energitopmøde

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Solcelle-ejere bringes ud af målerknibe

Fremadrettet skal der kun anvendes én type måler af solcelleejere og egenproducenter

Gazprom slipper for bøde efter forlig med Vestager

Margrethe Vestager siger, at forlig fjerner forhindringer, som Gazprom har skabt for den frie strøm af gas.

Københavns affaldsselskab har omgået udbud i millionkontrakter

Fjernvarmeselskab interesseret i dødsdømt kraftvarmeværk

Dansk Erhverv: Problemerne er større end Amager Bakke

Dansk Erhverv mener, at det er ødelæggende, at selskaber som Amager Ressource Center har særstatus.

Ørsted vinder i Vestre Landsret

Elsam-sagen: Kunderne betalte ikke for høje priser

Vesttherm: Succeskriteriet for eksport er "Made in Denmark"

Facebook i Odense henter grøn strøm i Norge

Priserne på fjernvarme er faldet igen

Video & Billedserier
Energiøen i Nordsøen præsenteret for alverdens ministre

Spica er til lands og snart til vands

Multiresistente bakterier spreder sig gennem spildevand

Ørsted går glip af stor havvindmøllekontrakt i USA

Et andet dansk selskab løber med ordren.

Magasinet Forsyning
Fra usselt liv til glorværdig æra: Varmepumpe-salget boomer

ABB sætter strøm til aarhusianske el-busser

Siemens Gamesa åbner nyt teknologicenter

Internationale organisationer støtter dansk initiativ

European Energy vinder projekter i tysk auktion

Tidligere tårnfabrik lænset for udstyr

Endnu en argentinsk ordre til Vestas

Konkursramte medarbejdere flyttes til Fredericia

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Klumme:
Debat
De store energi-aktører har taget FN’s Verdensmål til sig

1

Efter fund af pesticider: Rensning af drikkevand kan blive en nødvendighed

MHI Vestas klar til taiwanske tyfoner

Datterselskab blev slået på prisen

Siemens Gamesa lander ny kunde i Japan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Rejsegilde på 240 lejligheder i Odense

Mobil klimaanlæg SPAR 30%

Har du styr på din spændingskvalitet?

Søjlesvingkran med elektrisk krøj? Det kan vi selvfølgelig også klare!

Nettilslutning af produktionsanlæg

Waterstrip og varmlufttæppe fra Helge Frandsen A/S

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Besøg os på DK's største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker fra i morgen

Vi udvider vores rustfri kompetencer

Ny sælger i NKT (Denmark) A/S

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Rejsegilde på OK-Fondens "Seniorbofællesskabet Sundbakken" i Horsens

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Nyhed: Integreret kodning ved alle PSENopt II lysgitre fra Pilz

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Temadag om datacentre og energi

Smart og hurtig montageløsning.

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Den store røde værktøjstruck kommer til Odense

Komfortkøling for kontorer

Send til en kollega

0.251