Ud med diesel – ind med el

Med et boom i antallet af elbiler på de tyske veje, risikerer elnettet at kollapse, hvis alle oplader deres batterier på samme tid.

Tyskland er vores største marked for grønne teknologier, og vi er elmæssigt forbundet med tyskerne både på den tysk-jyske grænse og fra Falster til det østlige Tyskland. Snart bliver vi forbundet med en tredje forbindelse via havmølleparkerne på Kriegers Flak i Østersøen.

Af disse og mange andre grunde forsøger jeg at følge med i, hvad der foregår i de aktuelle regeringsforhandlinger i Tyskland. Meget tyder på, at ’den store koalition’ med CDU/CSU og socialdemokraterne i SPD genopstår, så der er ingen tvivl om, at den grønne omstilling, Energiewende, fortsætter.

Hvilke mål og hvilke virkemidler, politikerne fra de tre partier vælger, kan få stor indflydelse på, hvordan EU’s og vores danske energi- og klimapolitik udvikler sig frem mod 2030.

Noget af det, jeg holder særligt øje med, er, hvad tyskerne forestiller sig, når det handler om elbiler. Med ’dieselgate’ har tilliden til den tyske bilindustri fået et knæk, og stadig flere store og små byer i Europa begynder nu at bandlyse dieselbiler for at nedbringe luftforureningen og mindske udledningen af klimagasser. Samtidig har Kina iværksat et intensivt udviklingsprogram til gunst for elbiler, og det kan presse den sårede tyske bilindustri yderligere.

Kansler Angela Merkel har tidligere talt til gunst for elbiler, men hvis bilindustrien ikke snart kommer op i et højere gear, kan Tyskland miste vigtige kilometer i den benhårde konkurrence om bilisternes euro. Omvendt ligger der også betydelige udfordringer forude, hvis herr und frau Schmidt vælger at køre elektrisk.

Et nyt studie viser ifølge avisen Handelsblatt, at en tredjedel af bilerne på de tyske veje i 2035 kan være elektriske. Uden forstærkninger af lokale elnet bl.a. i byer med mange elbilister vil antallet af flaskehalse og blackouts blive øget, lyder analysen, som jeg håber forhandlerne i CDU/CSU og SPD læser og tager alvorligt.

Hvis flere millioner elbiler sættes til opladning samtidig sidst på eftermiddagen, kan det give seriøse problemer. Regningen for net-forstærkninger kan ende med at blive i omegnen af fem milliarder euro om året, advarer energiselskabet innogy, så der er al mulig grund til at udvikle alternativer til traditionel kabellægning.

De lokale elnetselskaber i Tyskland, som Dansk Energi samarbejder med via søsterorganisationen BDEW, skal have økonomisk råderum, så de kan investere og udvikle deres net. Det samme gælder naturligvis i Danmark, hvor elbilerne hellere før end siden slår igennem som danskernes foretrukne valg.

Det danske elnet er stærkt, hvilket dokumenteres af, at danskerne har elektricitet i stikkontakterne mere end 99,99 procent af tiden. Vores analyser viser imidlertid, at mange komponenter i elnettet har nået en alder, hvor de trænger til at blive skiftet ud. Dertil kommer, at digitaliseringen af sektoren giver nye muligheder for at styre elnettet på intelligente måder.

Udover udsigten til rigtig mange elbiler, ser vi også ind i en fremtid, hvor elproduktionen i stigende grad kommer fra vindmøller og solceller født ind på lokale elnet. Af mange gode grunde er det altså afgørende vigtigt, at den fremtidige regulering af elnetselskaberne både i Tyskland, Danmark og de øvrige EU-lande åbner for flere investeringer og mere innovation, så den fleksible produktion kan gå hånd i hånd med smart styring af dele af elforbruget.



Hold dig opdateret med Energy Supply DK

Kommentarer

Anna Hilden
Man kan sætte sin elbil til at starte opladning selv, så den er klar til et forudbestemt afgangstidspunkt (fx kl. 7). Det er min fornemmelse at de fleste elbilejere gør dette. Dermed er belastningen fra elbiler størst - ikke i kogespidsen, men sidst på natten, hvor forbruget i øvrigt er lavest. Indtil videre hjælper elbilerne altså til at udligne svingninger i forbruget, snarere end det modsatte.

Allan Slot
Man har jo tidligere bygget tankbiler, benzinstationer, rørledninger, tankskibe og boreplatforme for at kunne klare energiforsyning af benzin, diesel og olie.
Så selvfølgelig kan man så nu bruge penge på at udbygge elnettet for at kunne klare energiforsyningen til elbiler.
Det gode er at det er langt billigere et transportere el-energi end energi af olie. Så vort samfund bliver bedre med mindre spild.
Find en fornuftig tidsplan til udbygning og flyt en del af arbejdspladserne i olie sektoren over i el sektoren. Det bliver ganske fornuftigt med tiden.

Hanne K. Kappel
Udstyr, alle biler med solceller/ en lille vindturbine, måske begge dele, så de kan lade op mens de køre på vejnette og står på p-pladeser der ikke er overdækket..
Og så tag lige at oplyser, hvor meget elbilerne kan og må trækker, for der er mange, der har campingvogne/trailer men vægten de må trækker er aldrig oplyst på salgs opstillingen, Det vil måske fremme salget hvis de må trække en campingvogn.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Video & Billedserier
Forsyning Helsingør godt på vej mod prøvedrift

Ø afskåret fra omverdenen under strømsvigt

1

Energistyrelsen har fundet 267 ulovlige solcelleanlæg i 74 kommuner

- Vi kan komme til at anmelde en del til Ankestyrelsen, siger kontorchef.

6

Klumme: Elbilerne kommer

2

Energinet bakser stadig med 500 millioner liter vand

Problematisk hr. og fru Jensen-pesticid fundet hos 21 vandværker

Nyhedsbrev

Energiminister lover uvildig vurdering af elmaste-projekt

SK Forsyning har haft bøvl med målerudskiftningen

Stort biogasanlæg planlægges nær Roskilde

Chauffør mistede livet: Fik fjernvarmerør ned over sig

8.854 nye medarbejdere på fem år

Hvem er lykkelig uden lys?

Tilfredsstillende vækst hos NKT

Datacenter skal levere overskudsvarme til 5.000 lejligheder

NCC klimasikrer p-plads i Hedensted

Vestas sælger mere – og tjener mindre

Klumme: Biogas - en lavthængende frugt til en visionær klimaplan

Pelsdyr, fugle og snegle skaber el-afbrud

Horns Rev 3 får tilladelse og bevilling til elproduktion

European Energy bag endnu en landmøllepark

Eniigs netselskab hedder nu N1

Bundlinjen bugner hos Danfoss

Rapport: Interessen for varmepumper er stigende

Vind-akademi flytter

50,1 procent af Ørsted forbliver på Regeringens hænder

MHI Vestas tæt på gigantordre

Siemens Gamesa snupper norsk ordre

Omstridt russisk gasledning jagter ny rute forbi Danmark

Opladningshybrid-biler begynder at hitte

Danske underleverandører skal sikre Siemens Gamesa vækst i Taiwan

Tunnelenergi – myte eller megatrend

Polytech planlægger ny fabrik

Dominoeffekt kan få klimaet til at gå amok

2

Lilleholt: Danmark skal blive bedre til at opsuge CO2

Amerikansk ordre til Vestas

DTU sender testpladser i udbud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

København går et grønnere efterår i møde

Nyt bryghus i Sydtyrol - de skræddersyede drev kom fra NORD

Automatik 2018

Nye trådløse sensorer til Onset's RX3000 datalogger

Køleanlæg på lager - hurtig levering!

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Kampagne pris på Conto Energimålere!

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Intern overvågning

Drift af elforsyningsanlæg

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Easylog NFC temperaturlogger

WK rydder op i gamle installationer på Østerport Station

5 Nordex N50 vindmøller retrofittet med Spica Control System

Automatik 2018

ODIN Engineering udvider maskinparken med kraftig tysker

Kreative og innovative løsninger

Opnå energibesparelser med evaporativ køling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Ny kollega til WAGO bygningsautomation

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Send til en kollega

0.194