23948sdkhjf

København får to nye motorveje til vand

Næsten tre kilometer skal der bores under København for at aflede de stigende mængder af regnvand. Niras står i spidsen for det rådgiverteam, som netop er valgt til de to tunnelprojekter.

To nye skybrudstunneler skal bores i Københavns undergrund.

Et internationalt team med Niras i spidsen er valgt til at rådgive Hofor og Frederiksberg Kloak i forbindelse med de to projekter, som forventes at løbe op i henholdsvis 300 og 320 mio. kroner.

- Vi regner med, at det i fremtiden vil komme til at regne 30 procent mere. Derfor bliver der brug for at afkoble 30 procent af overfladevandet, der falder på gader og stræder. I stedet for at udvide kloakkernes kapacitet tænker vi anderledes og leder vandet ned i skybrudstunneler, siger projektleder Lene Nørgård Rasmussen fra Hofor i en pressemeddelelse.

Niras har til opgaven sammensat et internationalt rådgiverhold med eksperter fra danske Geo, tyske Babendererde Engineers og CH2M fra England.

Svære tekniske udfordringer venter
De to tunneler bliver op til tre meter i diameter og skal bores i en dybde fra 12-20 meter under havets overflade.

Den ene, ”Kalvebod Brygge Skybrudstunnel”, vil strække sig over 1.360 meter fra under Codanhus på Frederiksberg, under Kødbyen og til sit udløb på Kalvebod Brygge. Den anden, ”Valby Skybrudstunnel”, vil løbe fra det nye Grønttorv til den gamle gastårnsgrund, som Hofor har i Valbyparken – en strækning på 1.500 meter.

Ifølge Lene Nørgård Rasmussen er der tale om to meget forskellige projekter med tunnelen til Kalvebod Brygge som den klart mest krævende opgave:

- På Kalvebod Brygge Skybrudstunnel får vi nogle meget svære, tekniske udfordringer. Under Halmtorvet og Kødbyen skal vi krydse den nye Metro Cityring samtidig med, at vi på det sted er oppe over de stabile kalklag i undergrunden. Der er ikke meget plads. Vi skal arbejde i forurenet jord under Kødbyens bygninger, og samtidig skal vi genere byen mindst muligt, fortæller Lene Nørgård Rasmussen.

Et område i vækst
Hos Niras er klimatilpasning et område, der har udviklet sig enormt inden for de seneste 5-7 år.

Sammenlignet med dengang beskæftiger Niras i dag dobbelt så mange ingeniører og specialister inden for klimatilpasning og afløbssystemer, fortæller Jens Brandt Bering, der er forretningschef i Vand og Forsyning.

-  Når vi taler om den urbane klimatilpasning, har vores succesfulde samarbejde med Hofor om Damhusledningen været en murbrækker for Niras. I kraft af den 3,4 km lange skybrudstunnel i Vigerslevparken har vi fået værdifuld erfaring, som har gjort, at vi siden har vundet flere og større projekter inden for urban klimatilpasning – det er eskaleret for os på den gode måde, siger Jens Brandt Bering.

Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Med politi-eskorte: 30 tons varmepumpe nu på plads i Asaa

1

Energitung sukkergigant vil lave grøn gas til danskerne

Efter misforstået opgave: Guldborgsund Forsyning prækvalificerer fire entreprenører

Video & Billedserier
Se videoen: Sådan fjerner man 15 tons fastspænding

Klumme:
Debat
Deleøkonomi gavner i det store klimaregnskab

Fyringer på vej hos MHI Vestas

Nyhedsbrev

Stor profil i spidsen for Skanderborg Forsyning

Online Avis Arkiv

Forskningsprojekt vil optimere vindmølleindustrien

Danfoss lukker fabrik: Flytter 100 medarbejdere til termostatfabrik i Silkeborg

Dansk energi-selskab kåret som verdens mest bæredygtige

Dansk kedelekspert vinder kontrakt i Belgien

Fabrikslukning: Manglende automatiseringsmuligheder er årsagen

5

Rekordlav CO2-udledning: Gassen er grønnere end sit rygte

Danfoss lukker dansk fabrik og nedlægger 335 stillinger

Aalborg Forsyning og Seas-NVE i nyt samarbejde

Fond skruer op for millionerne til grøn forskning

Næstved vil naturgas og oliefyr til livs

I 2040 vil Vestas producere møller uden restaffald

Grønt lys til 55 hektar sol i Barmosen

Nye energiprojekter på vej

Kæmperne ingen vil have: Vindmøller opstilles ved kommunegrænser

AEA slår egne forventninger med 1 million

Video & Billedserier
Dansk Fjernvarme: Tiden er løbet fra lovforslaget om overskudsvarme

Biogasstrid i hårdknude: Det har været forhaling på forhaling

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Rekordlav CO2-udledning fra danskernes elforbrug i 2019

Tysk medie: Plan for afvikling af kulkraftværker er på plads

Klimaministeren udpeger Energinets nye interessentforum

NKT lander femårig serviceaftale

Kinesiske millioner til fynske brændselsceller

Ny CEO hos Norsea Wind

Aalborg Forsyning modtager fornem pris

Siemens Gamesa sætter punktum for Senvion-opkøb

1

Elkabel lækker olie i Øresund på femte uge

Ørsted melder sig under fanerne i Brintbranchen

Wind Denmark udpeger vicedirektør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du opnår en flydende produktion, når dine varer bor hos os!

Servicetekniker – til ventilationsvirksomhed i vækst

Prisvindende, ung arkitekt fra London indtager scenen

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Kom til Robottræf CPH d. 30. januar

Sikkerheds dørlås med BUS modul og RFID læser.

Technoflex Akkumulatorer

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

Kør grønt med Kubota minigravere

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Asset Management for elforsyningsnettet

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Revit - i Odense

Sådan undgår du vand på dine transformerstationer

European Energy Insurance skifter navn til Aventia Energy

Hvordan måler man UV/UV-LED? - Deltag på træningskursus

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Flyveledere benytter KNX-installationer

Hvad er et HX diagram?

FlexChain - sammenkobling af op til 60 sensorer

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Send til en kollega

0.191