23948sdkhjf

København får to nye motorveje til vand

Næsten tre kilometer skal der bores under København for at aflede de stigende mængder af regnvand. Niras står i spidsen for det rådgiverteam, som netop er valgt til de to tunnelprojekter.

To nye skybrudstunneler skal bores i Københavns undergrund.

Et internationalt team med Niras i spidsen er valgt til at rådgive Hofor og Frederiksberg Kloak i forbindelse med de to projekter, som forventes at løbe op i henholdsvis 300 og 320 mio. kroner.

- Vi regner med, at det i fremtiden vil komme til at regne 30 procent mere. Derfor bliver der brug for at afkoble 30 procent af overfladevandet, der falder på gader og stræder. I stedet for at udvide kloakkernes kapacitet tænker vi anderledes og leder vandet ned i skybrudstunneler, siger projektleder Lene Nørgård Rasmussen fra Hofor i en pressemeddelelse.

Niras har til opgaven sammensat et internationalt rådgiverhold med eksperter fra danske Geo, tyske Babendererde Engineers og CH2M fra England.

Svære tekniske udfordringer venter
De to tunneler bliver op til tre meter i diameter og skal bores i en dybde fra 12-20 meter under havets overflade.

Den ene, ”Kalvebod Brygge Skybrudstunnel”, vil strække sig over 1.360 meter fra under Codanhus på Frederiksberg, under Kødbyen og til sit udløb på Kalvebod Brygge. Den anden, ”Valby Skybrudstunnel”, vil løbe fra det nye Grønttorv til den gamle gastårnsgrund, som Hofor har i Valbyparken – en strækning på 1.500 meter.

Ifølge Lene Nørgård Rasmussen er der tale om to meget forskellige projekter med tunnelen til Kalvebod Brygge som den klart mest krævende opgave:

- På Kalvebod Brygge Skybrudstunnel får vi nogle meget svære, tekniske udfordringer. Under Halmtorvet og Kødbyen skal vi krydse den nye Metro Cityring samtidig med, at vi på det sted er oppe over de stabile kalklag i undergrunden. Der er ikke meget plads. Vi skal arbejde i forurenet jord under Kødbyens bygninger, og samtidig skal vi genere byen mindst muligt, fortæller Lene Nørgård Rasmussen.

Et område i vækst
Hos Niras er klimatilpasning et område, der har udviklet sig enormt inden for de seneste 5-7 år.

Sammenlignet med dengang beskæftiger Niras i dag dobbelt så mange ingeniører og specialister inden for klimatilpasning og afløbssystemer, fortæller Jens Brandt Bering, der er forretningschef i Vand og Forsyning.

-  Når vi taler om den urbane klimatilpasning, har vores succesfulde samarbejde med Hofor om Damhusledningen været en murbrækker for Niras. I kraft af den 3,4 km lange skybrudstunnel i Vigerslevparken har vi fået værdifuld erfaring, som har gjort, at vi siden har vundet flere og større projekter inden for urban klimatilpasning – det er eskaleret for os på den gode måde, siger Jens Brandt Bering.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.094