23948sdkhjf

Hofor klar med første regnvandstunnel

Tunnellen kan lede 12 kubikmeter regnvand ud i havet - på et sekund.

Ydre Østerbro er et af de steder i København, hvor skybrudssikringen er nået længst. Der er skabt områder i kvarteret, hvor regnvand kan opsamles og forsinkes som eksempelvis Tåsinge Plads.

Og nu er Østerbrotunnelen også klar.

Den blev indviet mandag af Københavns overborgmester Frank Jensen og bestyrelsesformand hos Hofor, Leo Larsen.

År inden Østerbro er skybrudssikret
Men trods den 580 meter lange tunnel er der stadig lang vej at gå inden Ydre Østerbro er helt skybrudssikret.

- Med Østerbrotunnelen lægger vi en vigtig brik i det store puslespil, det er at skybrudssikre København og Østerbro. Men denne tunnel er én brik blandt mange, og det er et puslespil, som skal lægges over en lang årrække, siger Frank Jensen, Københavns overborgmester.

En af årsagerne til, at det tager mange år, er, at forsyningsselskabet og kommunen har valgt at finde løsninger, som ikke kun kan transportere vandet væk, men også kan forskønne byen og give nye åndehuller. 

Motorvej for regnvandet
Østerbrotunnelen er unik, fordi den er den første af sin slags. Den skal transportere regnvand fra Ydre Østerbro direkte ud i havet for at reducere de mange skader, der tidligere har været i kvarteret som følge af kraftig regn og skybrud. Der har været store problemer med oversvømmelser ved blandt andet Carl Nielsens Allé og det gamle Øresundshospital.

Læs også: Hofor tager afgørende skridt mod afskeden med kul

- Østerbrotunnelen er en slags motorvej for regnvandet, og nu fortsætter arbejdet med at lave alle tilkørslerne, så vandet kan blive ledt fra tage og veje ned i tunnelen og direkte ud i havnen på sikker og forsvarlig vis, siger bestyrelsesformand Leo Larsen.

Hvis et skybrud for alvor rammer, og tunnelen fyldes til bristepunktet, kan den lede op til 12 kubikmeter regnvand ud i havet. Hvert sekund. Det svarer til at tømme et olympisk svømmebassin på 3,5 minut. Det er meget regnvand, som udover at blive fjernet fra gaderne på Ydre Østerbro, også er væk fra kloaksystemet, hvor det ellers skal pumpes omkring 12 km gennem København ud til rensning ved Lynetten.

Nu er det hele gemt under jorden
Tilbage på Østerbro kan man ved havnen nu kun ane, at her en gang var en stor byggeplads med livlig aktivitet. Et par firkantede dæksler, som giver adgang til skakten og en indhegning, som entreprenøren NCC og rådgiver Cowi råder over, mens de laver de sidste tilslutninger, er det eneste tilbage. Kontorbygningerne har fået deres vante udsigt, og snart er alle parkeringspladser tilbage.

- Det store arbejde med at tunnelere under gasværksgrunden frem til Johan Svendsens Vej og etablere flere skakte og et udløb er nu ikke længere synligt. Og indvielsen var en af de få gange, man kunne komme til at se tunnelen indefra. For når først tilslutningerne er færdige, og regnen falder, er hele det store arbejdet skjult under jorden. Der kan endda gå årevis, inden systemet for alvor skal vise, hvad det duer til, siger Rasmus A. Rasmussen, afdelingschef hos NCC.

Mere om: Cowi | Hofor | NCC | regnvandstunnel
Hold dig opdateret med Energy Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Med politi-eskorte: 30 tons varmepumpe nu på plads i Asaa

Video & Billedserier
Se videoen: Sådan fjerner man 15 tons fastspænding

Forskningsprojekt vil optimere vindmølleindustrien

Stor profil i spidsen for Skanderborg Forsyning

Danfoss flytter 100 medarbejdere til termostatfabrik i Silkeborg

Dansk energi-selskab kåret som verdens mest bæredygtige

Nyhedsbrev

Fyringer på vej hos MHI Vestas

Online Avis Arkiv

Fabrikslukning: Manglende automatiseringsmuligheder er årsagen

Dansk kedelekspert vinder kontrakt i Belgien

Danfoss lukker dansk fabrik og nedlægger 335 stillinger

Fond skruer op for millionerne til grøn forskning

Næstved vil naturgas og oliefyr til livs

4

Rekordlav CO2-udledning: Gassen er grønnere end sit rygte

Aalborg Forsyning og Seas-NVE i nyt samarbejde

I 2040 vil Vestas producere møller uden restaffald

Grønt lys til 55 hektar sol i Barmosen

Nye energiprojekter på vej

AEA slår egne forventninger med 1 million

Kæmperne ingen vil have: Vindmøller opstilles ved kommunegrænser

Video & Billedserier
Dansk Fjernvarme: Tiden er løbet fra lovforslaget om overskudsvarme

Biogasstrid i hårdknude: Det har været forhaling på forhaling

Fra gasturbiner til fusionsenergi: Mirko nærmer sig en løsning

2

Regeringen udskyder beslutning om ny oliejagt i Nordsøen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Rekordlav CO2-udledning fra danskernes elforbrug i 2019

Tysk medie: Plan for afvikling af kulkraftværker er på plads

Klimaministeren udpeger Energinets nye interessentforum

NKT lander femårig serviceaftale

Kinesiske millioner til fynske brændselsceller

Ny CEO hos Norsea Wind

Aalborg Forsyning modtager fornem pris

1

Elkabel lækker olie i Øresund på femte uge

Siemens Gamesa sætter punktum for Senvion-opkøb

Ørsted melder sig under fanerne i Brintbranchen

Wind Denmark udpeger vicedirektør

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Kom til Robottræf CPH d. 30. januar

Sikkerheds dørlås med BUS modul og RFID læser.

Technoflex Akkumulatorer

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

Kør grønt med Kubota minigravere

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Asset Management for elforsyningsnettet

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Revit - i Odense

Sådan undgår du vand på dine transformerstationer

European Energy Insurance skifter navn til Aventia Energy

Hvordan måler man UV/UV-LED? - Deltag på træningskursus

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Flyveledere benytter KNX-installationer

Hvad er et HX diagram?

FlexChain - sammenkobling af op til 60 sensorer

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Semi-automatisk sliberobot fra Eltronic Wind Solutions

Aircold chiller til proceskøling

Lemvigh-Müller leverer nu ekspres endnu længere fra Horsens

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Send til en kollega

0.219