23948sdkhjf

Københavnerne bakker ikke op om el- og brintbiler

En ny undersøgelse viser, at københavnerne langt fra er interesserede i en millionsatsning på brint- og elbiler. Ikke desto mindre holder politikerne fast i satsningen.
- København skal sikre borgerne gode cykelruter og billig kollektiv trafik, mener borgerne. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Jysk Analyse for Københavns Kommune blandt 551 københavnere, skriver Berlingske Tidende.

Undersøgelsen afslører samtidig, at københavnerne langt fra interesserede i el- og brintbiler. Også selvom de principielt støtter at kommunen skal være CO2-neutral fra 2025.

Det står således i skærende kontrast til, at politisk flertal næste år ønsker at poste 25 mio. kr. i indkøb af brintbiler, etablering af kommunens anden brinttankstation og et samarbejde mellem erhvervslivet, forskningsinstitutioner og kommunen om udviklingen af alternative brændstofteknologier.

Tror på løsningen trods alt
Undersøgelsens resultat har dog ikke fået Københavns teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard til at skrue ned for de grønne transport-initiativer.

- Folk synes ikke, at vores satsning på brint og innovative løsninger er en god idé, men jeg er overbevist om, at det er den rigtige løsning på lang sigt. Der er ikke noget unaturligt i, at når noget er nyt, skal folk lige lære det at kende. Og jeg tror, det er vigtigt, at vi politikere tør gå forrest og tænke i, at vi skal investere i noget, som kan give vækst og arbejdspladser i fremtiden,siger Bo Asmus Kjeldgaard, der sammen med Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), satser stort på udviklingen af alternativ grøn transport.

På grænsende til det naive
På rådhuset støtter Venstres medlem af teknik- og miljøudvalget Lars Berg Dueholm op om udviklingen af alternative brændstoffer, men han mener ikke, at det er en kommunalpolitisk opgave. Derfor bakker han op om københavnernes holdning: at gode cykelforhold og effektiv kollektiv transport er vigtigere indsatsområder.

- Der kører seks brintbiler rundt i København, og nu vil Bo Asmus Kjeldgaard bygge brinttankstation nummer to. Vi har ikke brug for højtflyvende prestigeprojekter fra en borgmester, der ser sig som Københavns svar på Al Gore. At tro, at vi med en halv million indbyggere i København kan drive brintteknologi frem, er grænsende til det naive. Det er meget vigtigere, at vi satser på noget, der virker og har betydning for københavnernes hverdag,« siger Lars Berg Dueholm.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094