23948sdkhjf

En tættere bymidte i Roskilde sparer CO2

607 tons CO2. Det svarer til 300 personers årlige CO2-udledning fra transport. Så meget kan Roskilde spare ved at kombinere tættere byggeri i bymidten med ændrede trakfikruter og øget frekvens i busdrift. Samtidig forbedrer det driftsøkonomien i den kollektive transport. Beregningerne indgår i en ny metodesamling fra Plan09, som giver konkrete og håndterbare bud på, hvordan kommunerne via planlægning kan reducere CO2-udledningen fra transport.
Roskilde Kommune har i samarbejde med Plan09 i undersøgt, hvordan en tættere by kan tænkes sammen med planlægning af kollektiv transport. Analyser peger på, at der i udvalgte områder i Roskilde midtby er mulighed for at bygge 10.000 flere arbejdspladser og 3.300 boliger. Beregninger viser, at en kombination af fortætning, ruteændringer og en øget frekvens i busdrift vil kunne spare miljøet for udledning af 607 tons CO2 om året.

Fortætning tænkt sammen med kollektiv trafik er blot ét af i alt fire lettilgængelige redskaber, som kommunerne kan bruge i deres planlægning for at nedbringe udledningen af CO2 fra trafik.

Metodesamlingen sætter desuden fokus på:

Et bæredygtigt bymønster
Mange lever i dag et såkaldt regionalt liv, hvor de ”pendler” mellem hjem, skole, arbejde, fritidsaktiviteter og indkøb – og ofte over større afstande. Planlægger man byen, så flere funktioner ligger inden for relativ korte afstande, minimerer man også behovet for transport og dermed CO2-udledningen. Undersøgelser fra oplandsbyer i Aalborg Kommune viser, at CO2-udledningen er tre gange så stor i en oplandsby, der har mistet en stor del af sin dagligvarehandel, sammenlignet med en selvforsynede by.

ABC-princippet
A-, B- og C-zoner i byområder giver overblik over, hvordan virksomheder kan placeres bedst muligt i forhold til deres transportbehov. Fx at kontorerhverv, der genererer transport, placeres i bymidten - eller tæt på kollektive trafikknudepunkter uden for bymidten. Undersøgelser af kontormedarbejderes transportadfærd viser også, at der kan spares 40 procent CO2, hvis virksomheden ligger i centrum, frem for uden for byen. Princippet har blandt andet været afprøvet i Guldborgsund Kommune.

Trafik- og mobilitetsplan
Foruden reduceret CO2-udledning er mindre støj samt bedre luft og sundhed nogle af gevinsterne, hvis flere vælger cyklen frem for bilen, når de skal rundt i byen. En trafik- og mobilitetsplan kan skabe konkrete incitamenter til det. Vil man have færre biler i byen, handler det fx om at dæmpe hastigheden, ensrette gader, reducere antallet af P-pladser og indføre gennemkørselsforbud. Bedre parkeringsforhold for cykler og ruter forbeholdt cyklister er omvendt noget, som kan gøre det mere attraktivt at cykle frem for at køre i bil.

Kilde: Realdania

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094