E.ON utilfreds med undersøgelse
Hovedparten af Energistyrelsens undersøgelse bidrager ikke konstruktivt til at løse problemerne med fjernvarmepriserne, lyder det fra fjernvarmeselskabet E.ON.
- E.ON kan med tilfredshed konstatere, at tilsynet imødekommer E.ON på flere af de punkter, hvor vi i forvejen havde overvejet at ændre på vores praksis. Det gælder bl.a. spørgsmålet om at ændre tariferingen, så sammensætningen i højere grad afspejler variabel betaling. Hermed kommer de små forbrugere til at betale mindre betaling og der opnås et større incitament til energibesparelser. Desuden har E.ON allerede planlagt at indfase større tarifjusteringer over flere år for at afbøde de negative konsekvenser for brugerne, skriver selskabet i en pressemeddelse.
Derudover mener E.ON, at hovedparten af undersøgelsen ikke bidrager konstruktivt til at løse de problemer, der eksisterer med nogle af barmarksværkerne.
- Tilsynet har således valgt at anvende undersøgelsen til at præsentere en række nye og meget overraskende fortolkninger af det eksisterende regelsæt. Disse fortolkninger forekommer urimelige i forhold til den praksis, som den danske fjernvarmesektor hidtil har anvendt. Det drejer sig bl.a. om nye krav til prissætning på ydelser, som er indkøbt hos leverandører inden for samme koncern. Her har E.ON fulgt den praksis, der hidtil har været den anerkendte, og som er overtaget fra NESA, der tidligere ejede en række af de varmeværker, som E.ON i dag driver. Det er således E.ONs klare opfattelse, at E.ONs prissætning har fulgt det gældende regelsæt, skriver de på hjemmesiden.
E.ON har allerede drøftet sagen med de energipolitiske ordførere fra de fleste af Folketingets partier og man vil efter sommerferien drøfte en række løsningsforslag på problematikken med barmarksværkerne. Herudover vil E.ON nu gå i dialog med Energitilsynet om undersøgelsen og deres beslutningsgrundlag.
Kilde: E.ON