23948sdkhjf

Energitilsynet lægger en dæmper på elregningen

Energitilsynet har i en ny afgørelse reduceret elnetvirksomhedernes muligheder for at opkræve betaling hos forbrugerne.
Konkret reduceres elnetvirksomhedernes indtægtsrammer med i alt 92,6 mio. kr. eller ca. 4,7 pct. af virksomhederne udgifter til bl.a. løn, administration og vedligeholdelse i 2016. Afgørelsen lægger dermed en dæmper på udviklingen i den pris, kunderne betaler for transport af strømmen. Sigtet er, at elnetvirksomheder i stedet skal effektivisere deres virksomheder.

Lige knapt 90 mio. kr. er såkaldte varige reduktioner i indtægtsrammerne, altså permanente krav som virksomhederne ikke på et senere tidspunkt kan opkræve hos kunderne. De tilbageværende 2,8 mio. kr. er et ét-årigt krav, som bliver pålagt virksomhederne for ikke at have en tilfredsstillende kvalitet i elleverancen – i praksis strømafbrydelser.

- Afgørelsen er med til at lægge et pres på virksomhederne til større effektivitet. Det er nemlig væsentligt og afgørende for samfundsøkonomien og kundernes tillid, at elnetvirksomhederne, der de facto er monopolvirksomheder, løbende bliver mere effektive helt på linie med de virksomheder, der er udsat for konkurrence, siger Uffe Bundgaard-Jørgensen, formanden for Energitilsynet.

Bag Energitilsynets afgørelse ligger en analyse og sammenligning af en række udgiftsposter i virksomhederne. Sammenligningen viser, at de mest effektive virksomheder er dobbelt så effektive som de mindst effektive virksomheder, når der korrigeres for forskelle i netstruktur.

Elnetselskabernes omkostninger til energispareaktiviteter – tilskud og kunderådgivning - er lige som investeringer i smart grid-løsninger holdt ude af afgørelsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078