23948sdkhjf

Første danske produktion af flydende naturgas til skibe på vej

Ny aftale betyder, at det første anlæg til produktion af flydende naturgas i Danmark kan stå klar til brug allerede om to år. Det skal opføres på Hirtshals Havn.
Herhjemme sejler der lige nu kun tre færger på flydende naturgas, eller LNG (liquefied natural gas). Men antallet forventes at stige på grund af skærpede miljøkrav om forurening fra skibe. Dog findes der ingen anlæg i Danmark, som kan producere flydende naturgas. Men det ændrer sig snart.

En ny aftale betyder nemlig, at det første anlæg til produktion af LNG i Danmark kan stå klar til brug allerede om to år på Hirtshals Havn.

Der er tale om en foreløbig aftale - et såkaldt letter of intent - der betyder, at parterne har afsat de første midler og arbejder hen mod en endelig aftale om opførelse af anlægget. Bag aftalen står HMN Gashandel, som er et datterselskab i den kommunalt ejede HMN Naturgas-koncern, rederiet Fjord Line og Hirtshals Havn.

- I Norge producerer de selv flydende naturgas, og nu får vi også det herhjemme. I Danmark har vi et vidt udbredt naturgasnet. Vi kan tappe den luftformige gas direkte fra nettet og lave den om til flydende naturgas ved at køle den ned. Det virker jo lidt absurd, at vi skal importere det fra udlandet, når vi selv kan producere flydende naturgas af gas ude fra Nordsøen, siger Henrik Iversen, vicedirektør i HMN Gashandel.

Dialog med flere interesserede rederier
Det nye anlæg på Hirtshals Havn skal i første
LNG-anlægget i Hirtshals
Anlægget køler naturgassen ned til minus 161 grader celsius. Dermed bliver gassen flydende og kommer til at fylde 600 gange så lidt.

På årsbasis kan anlægget omdanne 70 mio. kubikmeter gas på luftform til flydende naturgas (LNG). Det svarer til den mængde, der skal bruges til den årlige opvarmning af ca. 50.000 parcelhuse.
omgang producere flydende naturgas til de gasdrevne cruisefærger, som rederiet Fjord Line har indsat på ruterne mellem Hirtshals og Stavanger, Bergen samt mellem Hirtshals og Langesund. Men også andre skibe kan gøre brug af gassen.

Vicedirektør Henrik Iversen fra HMN Gashandel peger bl.a. på, at den flydende naturgas, som Samsøfærgen bruger, bliver kørt med lastbiler fra en terminal i den hollandske havneby Rotterdam og hele vejen op til Danmark. Og inden gassen kommer til Rotterdam, er den typisk blevet fragtet med skibe fra Mellemøsten, hvor de største mængder af flydende naturgas produceres.

- Det er oplagt at etablere anlæg i en række danske havne og ikke kun i Hirtshals. Vi er i dialog med flere rederier og havne, som viser interesse for gas til skibe i Danmark. Potentialet er stort, da vores geografiske placering betyder, at et meget stort antal udenlandske skibe passerer de danske farvande, siger Henrik Iversen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219