Det skriver Børsen.
Hvor oliemøllen Emmelev, der blandet andet producere biodiesel, rapskager til dyrefoder og glycerin – alt sammen fra raps – førhen sendte sine gule tankbiler med biodiesel til Tyskland, er det nu især vores nordiske naboer i Sverige og Norge, der modtager den fynske biodiesel. Årsagen er en tysk afgiftsstigning på det miljøvenlige brændstof kombineret med en 100 procents afgiftsfritagelse på biodiesel for svenske vognmænd.
Ifølge Simonsen-familien, der ejer den nordfynske oliemølle, foretrækker svenskerne den rapsbaserede biodiesel på grund af bedre kuldeegenskaber, hvilket er endnu en årsag til, at Emmelevs olie nu i vid udstrækning eksporteres til vores svenske naboer.
Men også herhjemme har Emmelev et godt fodfæste. Siden 2011 har olieselskaberne nemlig været pålagt at blande syv procent biobrændstof i den almindelige dieselolie, og det betyder, at flere af de store olieselskaber i Danmark i dag er kunder hos Emmelev, som kan sælge størstedelen af sin produktion i Danmark.
Hård branche
Men selvom virksomheden har godt fast i både det danske og det svenske marked, opererer de i en branche præget af hård konkurrence. Hvilket også afspejler sig i det seneste årsregnskab. Trods en stigning i omsætningen på 28 procent til 611 mio. kr. blev overskuddet relativt beskeden og endte på 5,5 mio. kr. før skat.
- Der er ikke ret mange succeshistorier i vores branche. I Tyskland er halvdelen af biodieselfabrikkerne gået fallit, siger Bjarne Simonsen, adm. direktør for Emmelev, til Børsen. Han forventer dog vækst på både top- og bundlinje i indeværende år.
Originalartikel:
http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/...