23948sdkhjf

Debat: Kina buldrer frem på vind mens dårlige veje bremser Danmark

Hvis vi vil undgå at blive overhalet indenom af Kina på det globale vindmarked, skal vi investere i noget så jordnært som asfalt og adgangsveje, lyder det fra organisationen Tekniq

Dette indlæg er en skrevet af en ekstern skribent. Indholdet i artiklen er udelukkende udtryk for skribentens egne holdninger.

I 2024 blev der installeret vindmøller i hele verden svarende til imponerende 117GW. Det tal dækker dog over en skævvridning: Kina stod for hele 68 procent af den samlede kapacitet. Det meste blev opført i Kina selv – men tallene viser tydeligt, at landet er ved at sætte sig tungt på verdensmarkedet for vindenergi.

Den position står desværre til at blive væsentligt udbygget de kommende år. Derfor skal danske politikere handle og træffe de beslutninger, der skal til for at beskytte denne strategisk vigtige sektor og alle de arbejdspladser, den rummer i Danmark.

For vi har ikke råd til at se den samme skæbne overgå den europæiske vindsektor som solcelleindustrien, hvor Kina har opnået et de facto monopol på produktionen.

Vind er politik

For det tekniske erhvervsliv er det klart, at Kinas vindambitioner ikke handler om grøn idealisme, men om geopolitisk styrke. Heldigvis vokser erkendelsen af, at energipolitik også er sikkerhedspolitik. Men vi mangler fortsat en konkret plan for, hvordan vi beskytter de europæiske virksomheder, der leverer på den grønne omstilling.

Et godt sted at starte er at sikre, at komponenterne kan komme frem til havnene. I dag halter infrastrukturen bagud. Vindmøllerne bliver større – men vejene bliver ikke bedre. Det spænder ben for eksporten.

Vejen til Esbjerg eller sidstepladsen

Konkret kan vi se mod det vestjyske, hvor vindmølleproducenter oplever massive udfordringer med at få fragtet deres komponenter til Esbjerg Havn. Vejene må og skal prioriteres, hvis Danmark skal spille en hovedrolle i eksporten af grøn teknologi. Det ville være tragisk, hvis Europas sidste cleantech-bastion skulle falde på grund af manglende investeringer i asfalt.

Politikerne må prioritere at udbygge vejnettet til de danske udskibningshavne. Hvis vi ikke handler, risikerer vi, at de kinesiske producenter trækker ud i overhalingsbanen og blæser forbi os.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047