23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Det første år er gået i Nordic Filtration - Læs om rejsen her

Den 1. juni 2024 kunne vi for alvor skyde gang i Nordic Filtration – og der er nu gået 1 år og jeg vil gerne fortælle jer lidt om den første tid, de udfordringer vi har haft og nogle af de ting vi har i kikkerten for det kommende år.

Udløber
1. juni 2026

Nordic Filtration – Al begyndelse er svær

I perioden efter den 1. juni 2024, følte jeg, at hver gang jeg og mine medarbejdere i salgsafdelingen talte i telefon, så tændte jeg et indspillet bånd, der fortalte om grunden til at vi nu var overgået fra Ultrafilter Skandinavien til at være Nordic Filtration. Den fortælling lå efterhånden på rygraden, men ikke desto mindre, så gjorde det ondt at fortælle den gang på gang. Det var et livsværk for mig, som jeg var gået 110% ind i siden 2010, men som nu ikke længere var noget jeg stolt kunne fortælle om.

Historien bag kender langt de fleste af jer og jeg vil derfor ikke komme nærmere ind på den her, men blot fokusere på Nordic Filtration – både det seneste år, men også fremtiden.

Hvordan genfinder man sin plads på markedet?

Det gør man ved hårdt arbejde! Jeg ville ønske, at jeg kunne skrive her, at der var en let løsning, men det er ikke tilfældet. Fra start vidste vi, at vi stod overfor en massiv opgave med at re-brande os selv - herunder nyt marketingsmateriale, ny webshop med tusindvis af produkter – nogle gengangere, men også en masse nye.

Men en ny virksomhed, nye produkter og et nyt website kan være nok så fint, hvis der ingen kunder er i butikken til at begynde med.

I bedste tv-program stil, så vil jeg gerne nævne; Relationer, relationer, relationer! Uden de relationer til vores kunder, som mine ansatte og jeg har opbygget over de sidste mange år, så ville opgaven med at genopbygge en kundebase være blevet besværliggjort og have taget væsentlig længere tid. Adskillige virksomheder satte relationen og vores service før produktet og valgte på eget initiativ at følge med over til Nordic Filtration – Der hvor vi var, ville de gerne handle. Noget jeg i dag kun kan sige ydmygt tak for.

Det gør at vi i dag, har genopbygget ca. 75% af vores gamle kundedatabase + alle de nye der er stødt til det seneste år. Det gør mig glad og stolt, at vi har kunne klare dette på kun 1 år og det fortæller mig også, at fremtiden ser meget lys ud.

Hvordan gik 2024/2025 i Nordic Filtration?

Efter en hård start, hvor vi skulle starte fra 0, så kom vi i regnskabsåret godt i mål med over 62.000 solgte enheder i Filter-Online & Nordic Filtration. Et tal jeg er både tilfreds med og imponeret over, taget i betragtning af, at de første 3 måneder af regnskabsåret stod på hårdt arbejde og snak med nye og gamle kunder.

Vi sælger fortsat til vores kunder via flere kanaler. Nogle bruger mails, nogle ringer og bestiller en vare – og så er der dem der bruger vores webshop. Vores webshop er under konstant udvikling og vi har lyttet til flere af vores kunder for at optimere kunderejsen, så endnu flere vil gøre brug af denne måde at handle på. Derfor har det i 24/25 ligget os meget på sinde, at optimere så meget vi har formået og dette vil også fortsætte i den kommende tid. Bl.a. har vi udviklet et system der kan håndtere vores lagerstatus samt forventet leveringstid på vores varer. Som kunde med login, har du også mulighed for at se en oversigt over tidligere bestillinger og vælge at genkøbe samme varer – let og simpelt.

Det første år bød på næsten 90.000 besøgende i vores webshop – lige fra de lokale i Skandinavien til USA i vest og Indien i øst. Nordic Filtration har sammen med Filter-Online eksporteret til 90+ lande fordelt over hele verden – noget som jeg godt tør at give os selv et lille klap på skulderen for.

I 24/25 kunne vi også byde velkommen til Kevin Morris – en tidligere kollega fra den britiske afdeling af Ultrafilter, som nu varetager Nordic Filtration UK som partner i Nordic Filtration.

Hvad skal der ske i 2025/2026?

Et af hovedpunkterne for de kommende 6 måneder er, at vi kommer til at øge vores fokus på det tyske marked. Vi har fået flere kunder i Tyskland det seneste års tid og nu er tiden moden til at få oversat både Filter-Online og Nordic Filtrations webshop til tysk – noget der vil ske i løbet af 2. halvår 2025. Til det tyske marked er det forventeligt, at vi vil tilknytte en partner på samme måde som Kevin Morris er det for Nordic Filtration UK.

Jeg har naturligvis en forventning om, at med vores øgede tilstedeværelse på det tyske marked, kommer det til at betyde en øget forespørgsel på vores produkter. Derfor har jeg søgt efter yderligere mandskab til vores salgsafdeling og har allerede kunne lave en aftale med en handelsøkonom pr. 1 august 2025. Det er forventeligt, at vi vil kigge efter yderligere 1-2 ansatte med start efter sommerferien.

Vi har samtidig et konstant øje på markedet og ser hvad der kunne have interesse for vores kunder. Derfor har vi naturligvis også en forventning om at udvide vores produktsortiment i løbet af det kommende år.

Partnere til Nordic Filtration – Skal du med på rejsen?

Med den øgede aktivitet i Nordic Filtration har jeg også måtte sande, at min tid ikke længere er til de udlandsrejser jeg ellers gladelig tog på førhen. Især vores skandinaviske naboer har jeg forsømt de sidste par år. Derfor søger jeg partnere til Norge og Sverige – en partner der bor i det respektive land og som har blod på tanden når det gælder B2B salg af vores produktportefølje fra Nordic Filtration, men også med mulighed for B2C salg med vores produkter fra Filter-Online. Muligheden for en partner til henholdsvis B2B og B2C kan også være en mulighed.

Vores webshop er oversat til norsk og svensk – men en partner vil også kunne få indflydelse på indholdet, hvis der er ord, sammensætninger m.m. der kan tilpasses de enkelte lande bedre, end de er på nuværende tidspunkt.

Som partner vil vi kunne give dig nogle arbejdsredskaber – herunder naturligvis hjemmesiden og et stort produktsortiment, men det kan også være trykt materiale, som du kan tage med ud på kundebesøg. Du vil samtidig være i tæt dialog med organisationen på hovedkontoret i Danmark – hvad enten der drejer sig om salg, indkøb, IT eller marketing. I det store hele, så kan du tilrettelægge din arbejdsdag så den passer ind i dit skema.

Jeg kan fortælle meget mere om det at være partner over en kop kaffe på kontoret i Vissenbjerg eller et Teamsmøde. Har du interesse i denne mulighed eller kender du en potentiel kandidat i Norge eller Sverige, så vil jeg sætte pris på, hvis du deler opslaget til rette vedkommende og herefter kan de henvende sig til mig på per.johnsen@nordicfiltration.com

Tak er kun et fattigt ord…

Her til sidst, vil jeg gerne sende en tak ud til både kunder, leverandører og mine ansatte. Alle holdt ud da det var hårdest og vi skulle kæmpe for at rejse os – vi kom igennem og nu står vi på den anden side, hvor vi kun kigger frem mod alle de store – men gode – opgaver det venter os i 2025/2026.

Tak for at du læste med.

Per Johnsen

Nordic Filtration
Glasvænget 6
5492 Vissenbjerg
Assens Kommune
Danmark
CVR nummer: DK39216280

Kontaktperson

NF
Nordic Filtration
info@nordicfiltration.com

Send til en kollega

0.063