23948sdkhjf
Del siden
Annonce

IT-partnere: I Danmark er vi for dårlige til at bruge moderne teknologi til håndtering af ulykker

I Norge kan det meste redningspersonale dele billeder og video fra ulykker, ligesom borgerne kan få hjælp fra alarmcentralen via livestreaming. Teknologien bliver kun benyttet sporadisk i Danmark.

Af Stefan Lindau, country manager for Panasonic TOUGHBOOK og Dennis Ahm, Sales Manager i Locus 

Forestil dig en ulykke, hvor mandskabet i det første udrykningskøretøj på stedet dokumenterer ulykken med et eller flere billeder med henblik på at forberede kollegerne og give dem mulighed for at yde den bedste mulige behandling. Det kunne for eksempel være indsatslederen, der sender fotos til vagtcentralen og kollegerne i de øvrige brandkøretøjer eller sågar til politi eller ambulancefolk, der ligeledes er på vej. Eller hvad med en situation, hvor du selv er vidne til en ulykke og via et tilsendt link får mulighed for at livestreame optagelser fra ulykkesstedet til alarmcentralen med henblik på at blive guidet til at give den bedst mulige livreddende behandling, inden ambulancen når frem. Smart, ikke? 

Den gode nyhed er, at begge dele er teknologisk muligt og blandt andet bliver benyttet i stor stil i Norge. Faktisk er teknologien blevet mere eller mindre standard i norsk politi, brandvæsen og ambulancetjenester. 
Men selv om de samme muligheder er til stede i Danmark, er der ikke truffet en national strategisk beslutning om at anvende dem – og derfor bliver de kun brugt i begrænset omfang. Det er ikke kun ærgerligt, men også direkte livsfarligt, fordi vi ved, at den rette information på rette tid og sted kan redde liv.

De fleste bruger ikke teknologien 
Panasonic Toughbook og Locus samarbejder med en række kommuner og redningstjenester omkring levering af den hardware og software, der til sammen udgør kommunernes IT-systemer. Mens Panasonic typisk leverer hårdføre computere og tablets, leverer Locus softwaren, som gør redningstjenesterne så effektive som muligt. Det i sig selv er fint, og vi leverer med stor glæde produkter, som vi ved kan gøre en forskel for borgere med behov for hjælp. Blot er det frustrerende ud over alle grænser, at der er så stor forskel på de valgte løsninger på tværs af ikke bare nabolande, men også på tværs af kommuner og redningstjenester i Danmark. Nogle gør brug af professionelle og højteknologiske løsninger – men de fleste gør ikke. 

Stor forskel på navigationsløsninger
Udover videostreaming og muligheden for at dele billedmateriale er et andet eksempel på nutidens teknologiske muligheder at finde i redningskøretøjernes navigationssystemer. Her er der igen stor forskel på løsningerne, afhængig af hvilket land, hvilken kommune og hvilken redningstjeneste der er tale om. I Danmark bliver der i nogle kommuner gjort brug af de nyeste softwareløsninger på markedet, hvilket betyder alverden for redningskøretøjernes navigation og kortsystemer. Det kan måske synes som den detalje, men er der noget, der er værdifuldt i forbindelse med ulykker og redning, er det tid. Et ekstra minut brugt på transport kan således udgøre forskellen på liv og død eller forhindre, at for eksempel en brand udvikler sig kritisk. Og, nok så vigtigt øger det sikkerheden for det beredskabspersonale, der bliver kaldt ud til ulykken. 

Vi har også oplevet flere eksempler på redningstjenester, hvor personalet kører med ganske almindelige GPS-enheder designet til privat brug. Det kan være fatalt, hvis en ulykke sker i et område, hvor det ikke er tilladt at køre – for eksempel i en park eller i et stisystem. I sådanne tilfælde kan en navigationsløsning specialdesignet til beredskabsbrug åbne for brug af GPS-tjenesten på de ellers utilgængelige områder. 

Deling af viden er afgørende
Under alle omstændigheder er situationen den, at det meste norske redningspersonale i dag kan dele billeder, video og øvrige vigtige informationer fra ulykker, hvilket i høj grad optimerer deres mulighed for at redde borgernes liv og førlighed. Tilmed vil de forskellige typer af beredskaber i Norge – politi, ambulancetjenester og brandvæsen inden længe blive i stand til at dele alle relevante informationer om igangværende hændelser. Denne udveksling af information betyder blandt andet, at redningspersonalet kan komme både hurtigere og bedre forberedt hjælp frem til ulykkesstedet. Ligeledes er det altså muligt som borger at få hjælp fra alarmcentralen via livestreaming, hvilket i yderste instans også kan redde liv. Eksempelvis hvis du pludselig befinder dig midt i en ulykke på motorvejen og har svært ved at hjælpe, fordi dit seneste førstehjælpskursus er 5 eller 10 år gammelt.

Lad os bruge inspiration fra Norge
Set herfra er der stor brug for en fælles struktur og ensartethed, når Danmarks redningstjenester skal vælge IT-platforme. Det er måden at ændre på, at livsreddende moderne teknologi er til stede i én kommune, men uden for rækkevidde i nabokommunen. I Norge har vi senest set henholdsvis politi, ambulancetjenester og brandvæsen være i tæt dialog om indkøb af IT-løsninger, der optimerer samarbejdet og øger effektiviteten og trygheden for både borgerne og personalet i beredskaberne. Det ville også være et godt sted at starte i Danmark. Teknologien er der allerede. Er det ikke på høje tid, at vi lader den hjælpe os, når vi har allermest brug for det?

digitalPR
Vejlsøvej 51
8600 Silkeborg
Silkeborg Kommune
Danmark

Send til en kollega

0.109