Fakta om udbudet
Udbyder
Energistyrelsen
Rammeaftale om en udvidet rådgivningsindsats til grundbeløbsværkerne og deres varmekunder
Energistyrelsen
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 59 77 87 14
Postadresse: Carsten Niebuhrs Gade 43
By: København V
NUTS-kode: DK0
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Sidsel Skov Birkbak
E-mail: ssb@ens.dk
Telefon: +45 33927619
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ens.dk
Del II: Genstand
Rammeaftale om en udvidet rådgivningsindsats til grundbeløbsværkerne og deres varmekunder
Hovedformålet med udbuddet er at finde 3 leverandører under rammeaftalen til at varetage rådgivningen af grundbeløbsværkerne og deres tilkoblede varmekunder. Indsatsen er en udvidelse af den tidligere rådgivningsindsats ”Rådgivning til de hårdest ramte værker”, men vil være en mere omfangsrig rådgivningsopgave som bl.a. kan indeholde hjælp til udarbejdelse af beslutningsgrundlag og projektforslag. Den udvidede rådgivningsindsats skal hjælpe grundbeløbsværkerne med en hensigtsmæssig omstilling til en tid uden grundbeløbet, ved at rådgivningen tilpasses det enkelte værks behov. Det er grundbeløbsværkerne, der ansøger om rådgivning gennem rådgivningsindsatsen og Energistyrelsen, der som ordregiver, der tildeler rådgivningen. Det er kun Energistyrelsen, der som ordregiver kan gøre brug af rammeaftalen.
Levering i hele Danmark
Hovedformålet med rådgivningsindsatsen er, at sikre en hensigtsmæssig omstilling for grundbeløbsværkerne til en tid uden grundbeløbet. Rådgivningsindsatsen skal understøtte grundbeløbsværkerne i at opnå konkurrencedygtige varmepriser gennem rådgivning af bl.a. teknisk, administrativ og økonomisk karakter. Rådgivningsindsatsen skal herudover bl.a. kunne håndtere en lukningsproces for de værker, der beslutter at igangsætte en lukning grundet fortsat høje og ikke konkurrencedygtige varmepriser. Derudover skal rådgivningsindsatsen kunne varetage rådgivning af varmekunder i forbindelse med lukning af den kollektive varmeforsyning. Ordregiver vil gennem udbuddet finde 3 Leverandører til at varetage rådgivningen til grundbeløbsværkerne.
Det er grundbeløbsværkerne, der ansøger om rådgivning gennem rådgivningsindsatsen og ordregiver, der prioriterer og tildeler rådgivningen. De enkelte værker ansøger om at indgå i rådgivningsindsatsen gennem udfyldelse af et ansøgningsskema, der er tilgængeligt via ordregivers ansøgningsportal fra rådgivningsindsatsens opstart. Ordregiver udarbejder ansøgningsmateriale, og åbner for ansøgninger fra grundbeløbsværkerne ved indgåelse af rammeaftalen.
Rådgivningsindsatsen indeholder en indledende screening af værkets tekniske, økonomiske, finansielle og administrative situation (såfremt denne ikke allerede foreligger fra ordregiverens tidligere indsats rådgivning til de hårdest ramte grundbeløbsværker) og en efterfølgende værksspecifik rådgivning, hvor der bl.a. er mulighed for at udarbejde projektforslag.
Screeningen har til formål at skabe overblik over det enkelte værks situation ved bl.a. at kigge på værkets tekniske system, drift, regnskab og administration for derigennem at vurdere, hvilke værksspecifikke områder, der vil være relevante at modtage yderligere rådgivning til gennem rådgivningsindsatsen. Ordregiveren stiller en skabelon for screeningsrapporten til rådighed ved indgåelse af rammeaftalen.
På baggrund af besparelsespotentialer fundet gennem screeningen indstilles værket af leverandøren til værksspecifik rådgivning. Delopgaverne til den værksspecifikke rådgivning består af følgende:
1) Produktion og transmission;
2) Varmegrundlag og distribution;
3) Sammenlægning;
4) Delvis lukning;
5) Lukning, og
6) Varmekunder.
Indstillingen om, hvilke delopgaver et værk skal tildeles, foretages på baggrund af dialog mellem værket og leverandøren samt med afsæt i værkets screening. Den værksspecifikke rådgivning skal i den forbindelse understøtte værket bedst muligt med at imødegå konsekvenserne af grundbeløbets ophør. Ordregiver vil efter indstilling fra leverandøren forestå tildelingen af den værksspecifikke rådgivning inden for en eller flere af de 6 delopgaver.
Opgaverne tildeles efter en kaskademodel med et rotationsprincip. Efter ordregiveren har vurderet, at et værk opfylder betingelserne for at modtage rådgivning under indsatsen, vil der ske en tildeling af rådgivning til et værk til den leverandør, som er højest rangeret på kaskaden i henhold til rotationsprincippet. Ifølge rotationsprincippet, tilbydes leverandøren A, den højest rangerede leverandør, 4 rådgivningsopgaver (rådgivning til 4 værker) inden turen går videre til den næstbedst rangerede leverandør, leverandør B. Når leverandør B har fået tilbudt 3 rådgivningsopgaver (rådgivning til 3 værker), går turen videre til den tredje bedst rangerede leverandør, leverandør C. Når leverandør C har fået tilbudt 2 rådgivningsopgaver (rådgivning til 2 værker), starter rotationen forfra.
Leverandøren er ikke garanteret en mindsteomsætning under Rammeaftalen, da dette vil afhænge af placering i kaskaden samt antallet af ansøgninger til rådgivningsindsatsen.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Rammeaftale om en udvidet rådgivningsindsats til grundbeløbsværkerne og deres varmekunder
Del VI: Supplerende oplysninger
Meddelelse om annullering af udbud:
Med henvisning til EU-udbuddet af ”Rammeaftale om en udvidet rådgivningsindsats til grundbeløbsværkerne og deres varmekunder” der blev offentliggjort ved udbudsbekendtgørelse nr. 2019/S 195-474014 af den 9.10. 2019, orienterer Energistyrelsen hermed om, at udbuddet annulleres.
Som følge af henvendelser fra potentielle tilbudsgivere har Energistyrelsen på ny gennemgået rammeaftaleudkastet. I den forbindelse er Energistyrelsen blevet opmærksomme på formuleringer i rammeaftaleudkastet, som har vist sig uhensigtsmæssige set i forhold til rammeaftalens ydelser og økonomi. Ændringerne til rammeaftaleudkastet vil være af grundlæggende karakter, hvorfor Energistyrelsen er nødsaget til at annullere udbuddet.
Energistyrelsen forventer at offentliggøre et nyt offentligt EU-udbud under titlen ”Genudbud for rammeaftale om en udvidet rådgivningsindsats til grundbeløbsværkerne og deres varmekunder”. Udbuddet offentliggøres hurtigst muligt, og vil efterfølgende have en tilbudsfrist på 40 dage regnet fra dagen, hvor udbudsbekendtgørelsen offentliggøres. Der vil i den forbindelse blive foretaget en række mindre rettelser i det øvrige udbudsmateriale til det nye udbud.
Nærværende meddelelse er både uploadet på Energistyrelsen udbudsportal www.digitaleudbud.dk samt fremsendt pr. mail til samtlige tilbudsgivere på det nu annullerede udbud. Der er samtidig indrykket bekendtgørelse om annulleringen i EU-tidende/TED-databasen.
Energistyrelsen opfordrer alle interesserede aktører til at afgive tilbud på det kommende udbud.
Med venlig hilsen
Trine Sannem Mønsted
Kontorchef
Center for Forsyning
Energistyrelsen
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk