Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Indlevering af tilbud
Addresse
DP23_udbud@4projectsmail.com
Udbyder
Region Syddanmark, Projektorganisationen for Nyt OUH
Vindere
DP23 - Solcelleanlæg
(07.06.2019)
Better Energy Management A/S
Axeltorv 2F, 6 sal
1609 København V
DP23 - Solcelleanlæg
(07.06.2019)
Better Energy Solutions A/S
Lollandsgade 4
6400 Sønderborg
Totalentreprise vedrørende Delprojekt 23 - Solcellepark (DP23)
Region Syddanmark, Projektorganisationen for Nyt OUH
Udbudsbekendtgørelse
Bygge- og anlægsarbejder
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
29190909
Glisholmvej 2A
Odense S
5260
Danmark
Kontaktperson: Mohamad Mansour
Telefon: +45 76631263
E-mail: DP23_udbud@4projectsmail.com
NUTS-kode: DK031
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.regionsyddanmark.dk
Del II: Genstand
Totalentreprise vedrørende Delprojekt 23 - Solcellepark (DP23)
Totalentreprisen omfatter projektering og udførelse af solcellepark til Nyt Odense Universitetshospital (Nyt OUH).
5260 Odense S
Region Syddanmark udbyder delprojekt 23 (DP23) for Nyt Odense Universitets Hospital (Nyt OUH).
I forbindelse med byggeriet af Nyt OUH skal der etableres en solcellepark på terræn plan. Anlægget etableres med henblik på, at opfylde bygningsreglementets BR2020 krav for energiforbrug for den efterfølgende drift af Nyt OUH, ligeledes tilsigtes anlægget at forsyne byggepladsen med byggestrøm.
Den udbudte opgave omfatter udførelse af et komplet solcelleanlæg, således at der opnås et anlæg som overholder minimumskravet om en ydelse minimum på 4 500 MWh om året på det i udbudsmaterialet anførte areal.
Formålet med en solcellepark er, i videst mulig grad at være selvforsynende med el både i forbindelse med driften af Nyt OUH og i byggeperioden, samt imødekomme kravene i bygningsreglementet om nærhedskriterie mellem bygning og VE-anlæg.
Den udbudte opgave omfatter samtlige ydelser i form af projektering og udførelse af solcelleanlæg inklusiv tekniske installationer, transformere, vejrstation, styreprogram og adgangsforhold, fra som området henligger i dag til fuldt færdigt og funktionsdygtigt solcelleanlæg, som opfylder kravene i byggeprogrammet, og i det øvrige udbudsmateriale.
Arbejdet forventes udført i perioden marts 2019 til august 2019.
Udførelsesperioden forventes at være på 6 måneder. Mulighed for tidsfristforlængelse reguleres af ABT 93, som med Region Syddanmarks tilføjelser og præciseringer er gældende for entreprisen.
Ordregiver benytter udbudsportalen Viewpoint i forbindelse med dette udbud.
Tilbud skal uploades i Viewpoint via: DP23_udbud@4projectsmail.com
Tilbudsgivere skal løbende holde sig orienteret om nyt på udbudsportalen, hvor evt. spørgsmål og svar samt rettelsesblade løbende vil blive offentliggjort.
Se nærmere i Udbudsbetingelserne.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
De frivillige udelukkelsesgrunde i Udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4 og 5 finder ikke anvendelse.
Deltagelse i udbudsprocessen er udelukket, hvis et af forholdene i ESPD del III i øvrigt er til stede.
For at godtgøre, at en eller flere af udelukkelsesgrundene nævnt i ESPD del III ikke er til stede, skal tilbudsgiver ved udfyldelse af eESPD-dokumentets del III erklære sig om, hvorvidt dette er tilfældet.
Tilbudsgiver skal være opmærksom på, at ESPD del III, afsnit D, ikke kræver udfyldelse.
Den tilbudsgiver, som Ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, skal før Ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten fremlægge følgende dokumentation for de oplysninger, der er angivet i ESPD, del III, når Ordregiver anmoder herom:
Dokumentation for de stillede krav til tilbudsgivers personlige forhold (udelukkelsesgrunde), kan for danske virksomheder bestå i en Serviceattest fra Erhvervsstyrelsen, der maksimalt er 6 måneder gammel, hvorfor det anbefales, at de virksomheder, der afgiver tilbud, rekvirerer en sådan i god tid.
Tilbudsgiverne opfordres derfor til, allerede i forbindelse med tilbuddets udarbejdelse, at indhente nødvendig dokumentation for oplysningernes korrekthed fra relevante myndigheder, således at den nødvendige dokumentation hurtigt kan frembringes, såfremt tilbudsgiveren vurderes som forventet vinder af udbuddet.
Ordregiver vil kun indgå kontrakt med økonomisk solide virksomheder, da det har væsentlig betydning, at tilbudsgivers virksomhed består under hele kontraktperioden.
Tilbudsgiver skal oplyse den samlede årsomsætning for de seneste 3 regnskabsår i ESPD del IV, afsnit B.
Herudover skal tilbudsgiver oplyse egenkapitalens størrelse og soliditetsgrad (egenkapital/totale aktiver) for de seneste 3 regnskabsår i ESPD del IV, afsnit B.
Tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders formåen (fx et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør,) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre enheder. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, fx ved at fremlægge støtteerklæring for disse enheders juridiske forpligtelse til at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden.
En økonomisk aktør, der deltager alene, men baserer sig på en eller flere enheders kapacitet, skal sikre, at Ordregiver modtager vedkommendes eget fælles europæiske udbudsdokument og herudover i et separat fælles europæisk udbudsdokument meddele relevante oplysninger for hver af de enheder, som denne baserer sig på.
Når grupper af økonomiske aktører (fx et konsortium) deltager i udbudsproceduren sammen skal der desuden for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes et særskilt fælles europæisk udbudsdokument.
Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledninger herom.
Oplysningerne i ESPD benyttes som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiveren opfylder det nedenfor anførte mindstekrav.
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver, i hvert af de senest 3 regnskabsår, har haft en årlig omsætning på mindst 30 000 000 DKK.
Hvis tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede årlige omsætning i de seneste 3 regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede årlige omsætning i de seneste 3 regnskabsår.
Herudover skal tilbudsgiver, i minimum 2 af de seneste 3 regnskabsår, kunne fremvise en egenkapital på mindst 3 000 000 DKK og en soliditetsgrad (egenkapital/totale aktiver) på mindst 15%.
Hvis tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, tages der udgangspunkt i tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede egenkapital og samlede totale aktiver i de seneste 3 regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) tages der udgangspunkt i deltagernes samlede egenkapital og samlede totale aktiver i de seneste 3 regnskabsår.
Den tilbudsgiver, som Ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, skal før Ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten fremlægge følgende dokumentation for de oplysninger, der er angivet i ESPD del IV, afsnit B, når Ordregiver anmoder herom:
Tilbudsgivers årsregnskaber eller uddrag heraf for de seneste 5 regnskabsår, hvis offentliggørelse af årsregnskaber er lovpligtig i det land, hvor tilbudsgiver er etableret.
Tilbudsgiver kan godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som Ordregiveren vurderer passende, hvis tilbudsgiveren af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge de dokumenter, som Ordregiveren forlanger.
Tilbudsgiverne skal i ESPD del IV, afsnit C, oplyse, om tilbudsgiveren lever op til det mindstekrav som følger nedenfor.
Tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders formåen (fx et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør,) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre enheder. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, fx ved at fremlægge støtteerklæring for disse enheders juridiske forpligtelse til at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden.
En økonomisk aktør, der deltager alene, men baserer sig på en eller flere enheders kapacitet, skal sikre, at Ordregiver modtager vedkommendes eget fælles europæiske udbudsdokument og herudover i et separat fælles europæisk udbudsdokument meddele relevante oplysninger for hver af de enheder, som denne baserer sig på.
Når grupper af økonomiske aktører (fx et konsortium) deltager i udbudsproceduren sammen, skal der desuden for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes et særskilt fælles europæisk udbudsdokument.
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver inden for de seneste 5 år har dokumenteret erfaring med levering og montering af solcelleanlæg på over 100 kWp.
Den tilbudsgiver, som Ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, skal før Ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten fremlægge følgende dokumentation for de oplysninger, der er angivet i ESPD del IV, afsnit C, når Ordregiver anmoder herom:
En referenceliste over de betydeligste tilsvarende arbejder, som tilbudsgiver har udført inden for de seneste 5 år. Af referencen skal fremgå oplysninger om bygherre, årstal for udførelsen, størrelsen af entreprisen i DKK og kWp samt m2 solcelleareal, omfanget af opgaven samt tilbudsgivers rolle i udførelsen.
Ordregiver forbeholder sig ret til at undersøge de angivne referencer.
Det vil være et kontraktmæssigt krav, at entreprenøren og eventuelle underentreprenører sikrer medarbejderne løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område. De nærmere forpligtelser vil fremgå af udbudsmaterialet.
Kontrakten indeholder en social klausul med krav om uddannelses- eller praktikaftaler i henhold til lov om erhvervsuddannelser eller lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. som forpligter entreprenøren. De nærmere forpligtelser vil fremgår af udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Via den elektroniske udbudsportal Viewpoint.
Elektronisk licitation, se nærmere i Udbudsbetingelser.
Del VI: Supplerende oplysninger
Ordregiver benytter udbudsportalen Viewpoint i forbindelse med dette udbud.
Opgavens omfang og vilkår er uddybende beskrevet i det samlede udbudsmateriale, som er fuldt tilgængeligt på:
Der er fri teknisk support ved kontakt til viewpoint@forprojects.dk / +45 3145 4603.
Eventuelle rettelsesblade til udbudsmaterialet vil blive offentliggjort via samme udbudsportal.
Det er op til tilbudsgiver selv at kontrollere, at adgangen til den digitale udbudsportal fungerer.
På samme måde er det op til tilbudsgiver selv løbende at holde sig orienteret om nyt på udbudsportalen, hvor eventuelle spørgsmål og svar samt rettelsesblade løbende vil blive offentliggjort.
Tilbud uploades ligeledes i Viewpoint via: DP23_udbud@4projectsmail.com
Orienteringsmøde og besigtigelse:
Der afholdes orienteringsmøde d. 8.2.2019 kl. 09:00, hos Projektorganisationen for Nyt OUH, Glisholmvej 2A, 5260 Odense S.
Se nærmere beskrivelse og information om tilmelding i udbudsbetingelserne pkt 4.5.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: http://www.klfu.dk
Klager over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen.
Klagen skal vedlægges et klagegebyr på 20 000 DKK.
Se mere om indgivelse af klager på klagenævnets hjemmeside: www.klfu.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 33326144
Internetadresse: http://www.kfst.dk