Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Miljøstyrelsen
Vindere
Udbud af kontrakt vedrørende fordelingsnøgler for emballagedele i husholdnings- og erhvervsaffald
(17.07.2023)
Econet A/S
Rådmandsgade 45 A, 2
2200 København N
Udbud af kontrakt vedrørende fordelingsnøgler for emballagedele i husholdnings- og erhvervsaffald
Miljøstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 25798376
Postadresse: Tolderlundsvej 5
By: Odense C
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 5000
Land: Danmark
Kontaktperson: Nicolai From Rasmussen
E-mail: nifrr@mst.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://permalink.mercell.com/204894662.aspx
Internetadresse for køberprofilen: http://www.mst.dk/
Del II: Genstand
Udbud af kontrakt vedrørende fordelingsnøgler for emballagedele i husholdnings- og erhvervsaffald
Nærværende udbud vedrører Miljøstyrelsens anskaffelse af konsulentydelser i forbindelse med implementeringen af det udvidede producentansvar (EPR) på emballage, hvorefter importører enten gøres operationelt eller finansielt ansvarlige for deres emballage, når dette bliver til affald. Anskaffelsen omfatter konkret, at Leverandøren skal udfærdige en rapport, hvori der er beskrevet fordelingsnøgler for andelen af emballage/ikke-emballage for specifikke affaldsfraktioner i hhv. husholdnings- og erhvervsaffald.
I forbindelse med implementeringen af det udvidede producentansvar (EPR) på emballage, bliver producenter og importører gjort enten operationelt eller finansielt ansvarlige for deres emballage, når dette bliver til affald - inkl. indsamling af affald og behandling heraf.
I forbindelse med implementeringen af det udvidede producentansvar på emballage skal der udarbejdes en række fordelingsnøgler for andelen af emballage i husholdnings- og erhvervsaffald, som vil blive skrevet ind i den kommende lovbekendtgørelse, der fastlægger retningslinjerne for det udvidede producentansvar.
Fordelingsnøglerne skal fastlægge den gennemsnitlige andel af emballage i affaldet, som kommer til at ligge til grund for kompensationen mellem kommuner og kollektive ordninger (husholdningsaffald), samt fra kollektive ordninger til private affaldsindsamlere (erhvervsaffald).
Den udbudte kontrakt er ikke opdelt i delkontrakter, jf. udbudslovens § 49, stk. 2, da det af praktiske og ressourcemæssige hensyn vil være uhensigtsmæssigt at opdele kontrakten. Hvis kontrakten opdeles, vil det medføre øgede administrationsomkostninger, hvilket vil være imod hensigten for dette udbud.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Relevant erhvervsansvarsforsikring
Som mindstekrav for tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen kræves en dækningssum for erhvervsansvarsforsikringen på mindst DKK 4.800.000
En liste med de mest betydelige leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt, der er udført inden for de seneste 3 år (regnet fra tilbudsfristen), med angivelse af beløb, datoer og modtagere, såvel offentlige som private.
Som mindstekrav for tilbudsgivers tekniske og faglige formåen kræves minimum 2 og maksimalt 5 relevante referencer fra leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt inden for de seneste 3 år (regnet fra tilbudsfristen).
Tilbudsgiver er forpligtet til at overholde ordregivers arbejdsklausul i forbindelse med opfyldelse af kontrakten.
Del IV: Procedure
I Odense.
Det vil ikke være muligt at overvære åbningen af tilbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
Ud over de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135 og 136 finder alene den frivillige udelukkelsesgrunde i § 137, stk. 1, nr. 2 anvendelse i dette udbud. Der henvises til udbudslovens bestemmelser for den endelige og fuldstændige ordlyd af de nævnte bestemmelser.
Ordregiver skal i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark.
Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EUs sanktioner i henhold til EU forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k.
Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPDet som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold.
Inden beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPDet, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152.
En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning). I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3.
Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153:
- Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6.
- Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land.
For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis.
For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven udgør tilbudsgiverens egen-erklæring i ESPDet endelig dokumentation. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt ordregiveren skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt.
Ud over de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135 og 136 finder alene den frivillige udelukkelsesgrunde i § 137, stk. 1, nr. 2 anvendelse i dette udbud. Der henvises til udbudslovens bestemmelser for den endelige og fuldstændige ordlyd af de nævnte bestemmelser.
Ordregiver skal i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark.
Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EUs sanktioner i henhold til EU forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Fax: +45 33307799
Internetadresse: http://www.naevneneshus.dk
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til LBK nr. 593 af 02.06.2016 om lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage
regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem
der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for
beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.
Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at
ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har
indgået en kontrakt.
Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den
dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette
ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden,
jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige
angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på kr. 20.000 til Klagenævnet for Udbud.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Fax: +45 41715100
Internetadresse: http://www.kfst.dk