Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/082ab10d-12ce-4578-a1b8-848cc473421a/publicMaterial
Udbyder
Kalundborg Varmeforsyning A/S
Opdateringer
IV.2.2)
Placering af det tekst, der skal ændres:Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
I stedet for:
Dato: 03-01-2023
Time: 10:00
Læses:
Dato: 10-01-2023
Time: 10:00
Udbud af målere og infrastruktur til hjemtagning af forbrugsdata
Kalundborg Varmeforsyning A/S
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Varer
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 31774985
Postadresse: Dokhavnsvej 15
By: Kalundborg
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 4400
Land: Danmark
Kontaktperson: Trine Louise Balleby Dahl
E-mail: tld@horten.dk
Telefon: +45 52344023
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/082ab10d-12ce-4578-a1b8-848cc473421a/homepage
Del II: Genstand
Udbud af målere og infrastruktur til hjemtagning af forbrugsdata
Den udbudte kontrakt omfatter navnlig følgende:
- Levering af nye varmemålere (ca. 5.000) i implementeringsperioden
- Installation af nye varmemålere (ca. 5.000) i implementeringsperioden
- Levering af datahjemtagningsinfrastruktur
- Operationelt system til dekryptering og integration af data til Kalundborg Varmeforsynings systemer (hjemtagningssystemet)
- Levering af nye varmemålere (ca. 350) efter implementeringsperiodens udløb
Kalundborg Varmeforsyning (herefter "Ordregiver") arbejder på at forny og optimere fjernvarmeforsyningen til gavn for eksisterende og kommende varmekunder gennem øget anvendelse af data i arbejds- og beslutningsprocesserne. Ordregiver ønsker derfor at indkøbe en fleksibel måler- og datahjemtagningsinfrastruktur, som matcher ønskerne til datahjemtagning til en lang række forskellige anvendelsesformål. Med en fleksibel måler- og datahjemtagnings-infrastruktur efterspørger Ordregiver en infrastruktur, som kan håndtere voksende og nye ønsker til dataanvendelsen igennem infrastrukturens levetid. Under overskriften ”Data hjem til døren” udbyder Ordregvier derfor måler- og hjemtagningsinfrastruktur til hjemtagning af forbrugsdata, som et samlet totaludbud.
Den udbudte kontrakt omfatter navnlig følgende:
- Levering af nye varmemålere (ca. 5.000) i implementeringsperioden
- Installation af nye varmemålere (ca. 5.000) i implementeringsperioden
- Levering af datahjemtagningsinfrastruktur
- Operationelt system til dekryptering og integration af data til Kalundborg Varmeforsynings systemer (hjemtagningssystemet)
- Levering af nye varmemålere (ca. 350) efter implementeringsperiodens udløb
Ordregiver har i en periode på 8 år regnet fra implementeringsperiodens udløb ret til at bestille målere hos Totalleverandøren.
Tilbudsgiverne skal afgive tilbud på mindst én af nedenstående kombinationer, idet udbuddet gennemføres som et sideordnet udbud:
- Kombination 1: Batteridrevne målere + driftsaftale på datahjemtagnings-infrastrukturen
- Kombination 2: Strømforsynede målere + driftsaftale på datahjemtagnings-infrastrukturen
- Kombination 3: Batteridrevne målere + salg af datahjemtagningsinfrastrukturen
- Kombination 4: Strømforsynede målere + salg af datahjemtagnings-infrastrukturen
Det står tilbudsgiver frit for at afgive tilbud på en, flere eller alle kombinationsmuligheder. Samtidig må en tilbudsgiver afgive flere tilbud på samme kombinationsløsning, hvis tilbudsgiver vurderer, at kombinationsløsningen kan opfyldes med forskellig teknologi.
Ordregiver har overvejet mulighederne for at opdele den udbudte kontrakt, men har fravalgt dette, da en opdeling forventes at medføre en række uhensigtsmæssige tekniske og juridiske snitflader med deraf følgende økonomiske risici og transaktionsomkostninger.
Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling i henhold til forsyningsvirksomhedsdirektivet. For god ordens skyld bemærkes, at Ordregiver i de indledende tilbudsfaser anser sig for berettiget til at forhandle om alle tilbud, herunder tilbud, som må betragtes som ukonditionsmæssige og/eller indeholder forbehold (også forbehold over for MK/grundlæggende vilkår i udbudsgrundlaget). Samtidig forbeholder Ordregiver sig i hver tilbudsrunde at foretage shortlisting, dvs. udvælge et antal tilbud/tilbudsgivere, som kan fortsætte i udbuddet. Shortlisting foretages på baggrund af en evaluering af tilbuddene i overensstemmelse med de offentliggjorte tildelings- og underkriterier. Ordregiver skal som minimum shortliste to tilbud.
www.udbuddet.dk er den elektroniske platform, der anvendes til gennemførelsen af udbuddet. Ansøger/tilbudsgiver skal derfor oprettes som licenshaver hos www.udbuddet.dk for at kunne deltage i udbuddet.
Oprettelsen kan ske uden omkostning. Spørgsmål vedrørende www.udbuddet.dk skal stilles direkte til www.udbuddet.dk via supportfunktionen, der kan træffes via telefon +45 7022 7007. Der udbetales ikke vederlag til tilbudsgiverne for disses deltagelse i udbuddet.
Hvis der modtages ansøgninger fra flere end fem egnede virksomheder, vil Ordregiver udvælge de fem virksomheder, som ud fra en samlet vurdering har mest erfaring med tilsvarende eller lignende opgaver.
Med ”tilsvarende eller lignende opgaver” forstås opgaver, som i forhold til omfang, de leverede målere, og de klimatiske forhold, målerne skal anvendes i, er tilsvarende eller lignende. I vurderingen indgår også ansøgers erfaring med rollen som totalleverandør på en lignende opgave.
Tilbudslisten indeholder forskellige tilkøbs-/reguleringsposter, som Ordregiver kan vælge at gøre brug af. Disse poster omfatter (i) elboks, ekstra lange tilledninger, automatsikringer, forskruninger og montørhåndbog med målerleverancen, (ii) Ordregivers brug af montør APP efter implementeringsperiodens afslutning, samt (iii) timepriser/reguleringspriser på tekniker/håndværker inkl. og ekskl. firmabil, autoriseret elinstallatør, specialist/IT-ansvarlig/ingeniør og projektledelse.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
For hvert af de seneste tre afsluttede regnskabsår skal ansøger i ESPD'et give oplysninger om følgende:
- Ansøgers omsætning,
- Ansøgers egenkapital,
- Ansøgers soliditetsgrad i %.
Med "afsluttet regnskabsår" menes regnskabsår, for hvilket der foreligger et godkendt regnskab.
Bemærk: Er ansøger et konsortium/lignende sammenslutning, eller baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske eller finansielle kapacitet, skal der indgives særskilt ESPD for hver deltager i konsortiet/sammenslutningen, henholdsvis den støttende enhed. For konsortier/lignende sammenslutninger og ansøgere, der baserer sig på andre enheders økonomiske eller finansielle kapacitet gælder, at mindstekravene til økonomisk og finansiel formåen skal opfyldes af enhederne i fællesskab. I forhold til soliditetsgraden bemærkes særligt, at der udregnes en fælles soliditetsgrab baseret på de relevante enheders aktiver og egenkapital.
Dokumentation: Vindende tilbudsgiver skal på anmodning (ikke som en del af prækvalifikationsansøgningen) fremsende seneste godkendte årsregnskab eller revisorpåtegnet erklæring om de efterspurgte økonomiske nøgletal, såfremt Ordregiver ikke kan tilgå disse oplysninger på et offentligt tilgængeligt sted (Virk.dk, ansøgers egen hjemmeside eller lignende).
For ansøgere, som baserer sig på andre enheders kapacitet, gælder endvidere, at ansøger som en del af dokumentationen skal fremlægge en støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. Hvis en ansøger beror sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, jf. foranstående, skal denne enhed påtage sig solidarisk at hæfte for ansøgers forpligter under den udbudte kontrakt.
Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav:
- Omsætning på minimum 25 mio. i det senest afsluttede regnskabsår,
- Positiv egenkapital i det senest afsluttede regnskabsår,
- Soliditetsgrad på minimum 25 % i det senest afsluttede regnskabsår.
Ansøger skal i ESPD'et give oplysninger om følgende:
(1) De betydeligste tilsvarende eller lignende leverancer/opgaver, ansøger har udført i løbet af de seneste 3 år regnet fra ansøgningsfristen, gerne med angivelse af omtrentligt kontraktbeløb, beskrivelse af leverancen (målertype og klimatiske forhold), tidspunkt for levering, navn på den offentlige eller private modtager, samt eventuel kontaktperson, som Ordregiver har mulighed for at kontakte (referenceliste).
Med ”tilsvarende eller lignende leverancer/opgaver” forstås opgaver, som i forhold til omfang, de leverede målere, og de klimatiske forhold, målerne skal anvendes i, er tilsvarende eller lignende.
Med "udført" forstås opgaver, som enten er igangværende eller afsluttet inden for de seneste 3 år regnet fra ansøgningsfristen. For igangværende opgaver gælder, at ansøger i referencebeskrivelsen alene kan medtage de opgaver, som på ansøgningstidspunktet er udført.
(2) Beskrivelse af de foranstaltninger, ansøger har truffet til sikring af kvaliteten (f.eks. oplysning om relevante ISO-certificeringer eller lignende).
(3) Beskrivelse af ansøgers eller målerproducentens miljøcertificeringer (iht. ISO 14001 eller lignende)
Bemærk: Er ansøger et konsortium/lignende sammenslutning eller baserer ansøger sig på andre enheders tekniske eller faglige kapacitet (f.eks. underleverandører), skal der indgives særskilt ESPD for hver deltager i konsortiet/sammenslutningen/ underleverandøren.
Dokumentation: De oplysninger/beskrivelser, som i medfør af pkt. (1) - (3) skal indeholdes i ESPD'et, se ovenfor, anses af Ordregiver for at være den endelige dokumentation for vindende tilbudsgivers tekniske og faglige formåen.
Såfremt vindende tilbudsgiver baserer sig på andre enheders kapacitet, vil vindende tilbudsgiver blive bedt om at fremlægge støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiver.
Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav:
- Ansøger skal være i besiddelse af et kvalitetsledelsessystem baseret på DS/EN ISO 9001:2015 eller tilsvarende.
Den oplyste kontraktperiode er baseret på den forventede udbudstidsplan samt Ordregivers ønske om en implementeringsperiode på maksimalt 1,5 år efterfulgt af en periode på 8 år i hvilken Ordregiver kan indkøbe målere. Ændringer i udbudstidsplan og/eller tilbudt implementeringsperiode kan derfor betyde en ændring af den samlede kontraktperiode.
Den tidsplan, som Totalleverandøren har indeholdt i sit tilbud, bodsbehæftes i overensstemmelse med kontraktudkastet (alene bod på afslutning af implementeringsperioden) og vil herefter danne udgangspunkt for Ordregivers kontraktstyring. Betaling i implementeringsperioden sker i henhold til en betalingsplan. Totalleverandøren skal stille sikkerhed for (i) forudbetaling i henhold til betalingsplan, samt (ii) korrekt opfyldelse af kontrakten.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Følgende punkter i ESPD'et skal udfyldes:
- Grunde vedrørende straffedomme mv.
- Grunde, der vedrører skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger
- Grunde, der vedrører interessekonflikter, konkurrencefordrejning, urigtige oplysninger
Ansøgere, der befinder sig i en obligatorisk udelukkelsesgrund, jf. udbudslovens §§ 135-136, vil blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til den udbudte kontrakt, medmindre ansøgeren fremlægger tilstrækkelig dokumentation for at være pålidelig, jf. udbudslovens § 138.
Tilsvarende vil ansøgere, som befinder sig i en af de frivillige udelukkelsesgrunde nævnt i udbudslovens § 137, stk. 1 blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til den udbudte kontrakt, medmindre ansøgeren fremlægger tilstrækkelig dokumentation for at være pålidelig, jf. udbudslovens § 138.
Dokumentation: Vindende tilbudsgiver skal på anmodning (ikke som en del af prækvalifikationsansøgningen) fremsende serviceattest (danske virksomheder) eller tilsvarende dokumentation (udenlandske virksomheder/udenlandske ledelsesmedlemmer) som dokumentation for, at ansøgeren ikke befinder sig i en af de ovenfor refererede udelukkelsesgrunde.
Ordregiver vil acceptere serviceattester, som er udstedt efter 1. april 2022.
For god ordens skyld bemærkes i denne sammenhæng: I medfør af udbudslovens § 134 a skal Ordregiver udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Ordregiver vil påse udelukkelsesgrundens fravær forud for tildelingsbeslutningen.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk