23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2022/S 023-059037
Offentliggjort
02.02.2022
Udbudstype
Offentligt udbud

Udbyder

Vejdirektoratet

Vindere

Totalrådgivning – Ny bane over Vestfyn

(21.02.2023)
Atkins Danmark A/S
Kay Fiskers Plads 10
2300 København S

92900.R01 Totalrådgivning – Ny bane over Vestfyn


Vejdirektoratet

Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/25/EU

Del I: Ordregivende enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Vejdirektoratet
CVR-nummer: 60729018
Postadresse: Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Janie Winther Ipsen
E-mail: jwi@vd.dk
Telefon: +45 72442342
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://vejdirektoratet.dk
Internetadresse for køberprofilen: http://vejdirektoratet.dk
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://udbudsportalen.app.vd.dk/da/ongoing
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=nlorfqkcrm
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.6) Hovedaktivitet
Anden aktivitet: Planlægning, anlæg og drift af statsvejnettet i Danmark

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

92900.R01 Totalrådgivning – Ny bane over Vestfyn

II.1.2) Hoved-CPV-kode
71000000 Arkitekt-, konstruktions-, ingeniør- og inspektionsvirksomhed
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Ordregiver vurderer, at der til løsning af opgaven inklusive optioner vil medgå op til 290.600 timer.

Projektet omfatter anlæg af en ny ca. 35 km lang dobbeltsporet og elektrificeret jernbane til 250 km/t over Vestfyn mellem Odense Vest og Kauslunde, og herunder 32 bygværker.

Aftalen omfatter desuden projektering af ca. 3,4 km motorvej og en enkelt bro i forbindelse med udvidelse af Fynske Motorvej (E20) syd om Odense, på strækningen vest for den eksisterende jernbane.

Aftalen omfatter totalrådgivning i følgende faser:

Fase 3. Projekt til besigtigelse

Fase 4. Projekt til anlæg

Fase 5. Anlæg

Fase 6. Projektafslutning

Se yderligere beskrivelse af, hvad opgaven i hovedtræk omfatter under Del II.2.4)

II.1.5) Anslået samlet værdi
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
71311000 Rådgivning i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder
71311100 Støttevirksomhed i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder
71311230 Ingeniørarbejder i forbindelse med jernbaner
71311300 Rådgivning i forbindelse med infrastruktur
71312000 Rådgivning i forbindelse med bygningskonstruktioner
71313100 Rådgivning i forbindelse med støjbekæmpelse
71317000 Rådgivning i forbindelse med beskyttelse mod og bekæmpelse af farer
71320000 Ingeniørmæssig projektering
71322100 Mængdeberegning i forbindelse med ingeniørarbejder
71322300 Projektering af broer
71322400 Projektering af dæmninger
71322500 Ingeniørmæssig projektering i forbindelse med trafikanlæg
71327000 Tjenesteydelser inden for projektering af bærende konstruktioner
71328000 Tjenesteydelser inden for kontrolberegning af projekterede bærende konstruktioner
71332000 Geoteknisk ingeniørvirksomhed
71335000 Tekniske undersøgelser
71336000 Ingeniørmæssig støttevirksomhed
71351100 Forberedelse og analyse af kerner
71351200 Geologisk og geofysisk rådgivning
71351500 Undersøgelser af terræn
71353000 Tjenesteydelser i forbindelse med landmåling
71355200 Landmåling
71356300 Tjenesteydelser i forbindelse med teknisk bistand
71356400 Teknisk projektering
71520000 Tilsyn med bygge- og anlægsarbejder
71530000 Rådgivning i forbindelse med byggeri
71540000 Bygge- og anlægskoordinering
71600000 Tekniske undersøgelser, analyser og rådgivning
71631450 Inspektion af broer
71631470 Inspektion af jernbanespor
71900000 Laboratorieundersøgelser
72000000 It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
72200000 Programmering af software og konsulentvirksomhed
72212140 Udvikling af jernbanetrafikstyringsprogrammel
90522000 Tjenesteydelser i forbindelse med kontamineret jord
90700000 Tjenester på miljøområdet
90710000 Miljøledelse
90732000 Tjenesteydelser i forbindelse med jordforurening
90732400 Rådgivning i forbindelse med jordforurening
98342000 Tjenester i forbindelse med arbejdsmiljøet
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK031 Fyn
Hovedudførelsessted:

Vestfyn

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Rådgiverens opgaver omfatter i hovedtræk:

* Udarbejdelse af programfaserapport

* Projektering af samlet baneprojekt, inklusive stærkstrøm, bygværker og skærende veje mv. samt eventuelle tiltrådte optioner, til besigtigelse, myndighedsbehandling, ekspropriation og udbud.

* Udarbejdelse af materiale til og håndtering af godkendelsesprocesser, herunder men ikke begrænset til faglig ledelse hos Banedanmark, samt CSM-assessering og TSI-verifikation.

* Ledningskoordinering.

* Grænsefladekoordinering og projekteringsledelse

* Udarbejdelse af udbudsmateriale til entreprisearbejder.

* Projektopfølgning i udførelsesfasen.

* Arbejdsmiljøkoordinering under planlægning og projektering samt projektopfølgning

--

Optioner er beskrevet under Del II.2.11)

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 82
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

Kontraktens varighed er udtryk for et skøn, da varigheden af kontrakten afhænger anlægsprojektets varighed.

Det forventes, at rådgiver er tilknyttet i hele projektperioden.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Kontrakten har 14 optioner, der i hovedtræk omfatter, men er ikke begrænset til:

Option 1 Design og godkendelse af nyt/nye sporskifte(r)

Totalrådgivningsaftalen kan udvides med op til i alt 2.000 timer til design og godkendelse af nyt/nye sporskifte(r).

Opgaven omfatter alle arbejder forbundet med at designe og få godkendt nye højhastighedssporskifter til indbygning i Banedanmarks infrastruktur.

-----

Option 2 Sikringsteknisk projektering

Totalrådgivningsaftalen kan udvides med op til i alt 2.400 timer til sikringsteknisk projektering.

Opgaven omfatter projektering og udarbejdelse af udbudsmateriale for sikring og føringsveje/kabelanlæg i forbindelse med udfletningsprojekterne ved Kauslunde og Holmstrup-Odense, inklusive udarbejdelse af selvstændigt udbudsmateriale til sikring.

Opgaven omfatter ydelser frem til aflevering af udbudsmateriale og arbejdstegninger, ibrugtagning og aflevering af ”as-built”-materiale, opretning og aflevering til Banedanmarks arkiv.

Rådgiver skal udarbejde løsningsforslag til indarbejdelse af de to nye sporskifter i eksisterende sikrings- og strækningssikringsanlæg.

-----

Option 3-14 Byggeledelse

Totalrådgivningsaftalen kan udvides med op til i alt 62.000 timer til byggeledelse i fase 5. ”Byggeledelse” omfatter såvel byggelederydelser, som fag- og/eller bygherretilsynsydelser.

Timerne er fordelt på 12 optioner. Hver option kan tiltrædes og fordeles til en, to eller alle tre ydelser efter ordregivers valg. Optionerne behøver ikke at blive tiltrådt samlet eller i rækkefølge.

Til brug for ordregivers beslutning om en option skal tiltrædes, skal rådgiveren udarbejde en eller flere ATR’er, som skal godkendes af ordregiver.

Tiltrædes en option, kan ordregiver udnytte op til det antal timer, der er angivet i den enkelte option. Det er alene ordregiver, der beslutter, hvor mange timer der skal benyttes og med hvilken fordeling i de forskellige medarbejderkategorier.

Ordregiver forpligter sig ikke til at udnytte samtlige medarbejderkategorier eller samtlige timer i en option. Ordregiver er ikke bundet af den fordeling af timer på de enkelte kategorier, som fremgår af Tilbudslisten (TBL). Rådgiver er bundet af den tilbudte timepris for de enkelte kategorier, uanset hvilken fordeling af medarbejderkategorier ordregiver ender med at benytte på optionerne.

Eksempel 1: Ordregiver kan tiltræde en option, der indeholder 6.700 timer og benytte 30% af timerne til byggeledertimer, 40% af timerne til fagtilsyn, 10% af timerne til bygherretilsyn. De resterende timer kan ordregiver undlade at benytte og/eller benytte senere.

Eksempel 2: Ordregiver kan tiltræde en option, og benytte ”Kategori B” til 70% af optionens timer, uanset om Tilbudslistens (TBL) fordeling angiver mindre end 70% til ”Kategori B” til brug for priskonkurrencen. Rådgiver er tillige bundet af den tilbudte timepris for alle timerne.

----

Optionerne er nærmere beskrevet i dokumentet ”92900.R01 Totalrådgivningsaftale – udkast” og dokumentet ”92900.R01 Ydelsesbeskrivelse (YB)”

Det fremgår af totalrådgivningsaftalen, hvornår optionerne senest kan tiltrædes af ordregiver.

Rådgivers ansvar for henholdsvis byggelederydelser, fag- og/eller bygherretilsynsydelser kan differentiere, jf. totalrådgivningsaftalen.

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Ad II.1.4)

Den anslåede værdi i form af angivelse af forventet timeforbrug er udtryk for et skøn. Rådgiver honoreres efter medgået tid op til den ramme, der er aftalt for det enkelte ATR. Kontraktens anslåede værdi er således udtryk for et skøn, da værdien af kontrakten afhænger af anlægsprojektets/ entreprisernes varighed, og det forventes, at rådgiver er tilknyttet i hele projektperioden.

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Tilbudsgiver skal fremsende oplysninger om virksomhedens omsætning for det seneste regnskabsår i udfyldt "Det fælles europæiske udbudsdokument" (ESPD).

--

Den påtænkte vinder af udbuddet skal inden tildeling, som dokumentation for omsætning fremsende kopi af årsregnskab eller revisorpåtegnet oplysning om årsomsætning:

*Erklæring om virksomhedens samlede omsætning for seneste årsregnskab, afhængig af, hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger.

--

* Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal ESPD og efterfølgende dokumentation for oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.

--

* Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal ESPD og efterfølgende dokumentation for oplysningerne ligeledes afgives for hver af disse enheder.

--

Der ønskes ikke oplysninger om øvrige planlagte underleverandører, hvis økonomiske og finansielle kapacitet tilbudsgiveren ikke baserer sig på med henblik på at opfylde minimumskravet.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Ordet "muligvis" er en fejl i EU-skabelon.

--

Minimumskrav til egnethed: Omsætning for seneste regnskabsår skal være mindst 150 mio. DKK.

--

Ved tilbud fra konsortier (sammenslutninger) skal summen af virksomhedernes omsætning opfylde minimumskravet. Virksomhederne skal hæfte solidarisk for aftalens gennemførelse.

--

Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen skal summen af tilbudsgivers og den(de) støttende enhed(er)s omsætning opfylde minimumskravet til egnethed. Ordregiver kræver, at tilbudsgiver og de pågældende enheder hæfter solidarisk for aftalens gennemførelse.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Idet ordregiver har vurderet, at antallet af sammenlignende opgaver de seneste tre år har været begrænset finder udbudsloven § 155, stk. 1, nr. 2), 2. pkt. anvendelse for at sikre tilstrækkelig konkurrence. Referencer til dokumentation for tilbudsgivers tekniske og faglige kapacitet kan således være udført inden for de seneste seks år, medmindre andet er angivet i det enkelte krav (se minimumskrav B.).

Udvidelsen fra tre til seks år sker på baggrund af en konkret vurdering og anbefaling fra Banedanmark i forhold til, hvor stor en projektpulje der har været i banemarkedet i de senere år, som tilbudsgiverne kan bruge som referenceprojekter i forhold til de stillede krav.

ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder minimumskrav til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet. ESPD skal indeholde:

1) En referenceliste som angiver, hvilke minimum tre og højst fem referencer der dokumenterer minimumskravene angivet i A. og B. nedenfor. Referencelisten skal for hver reference indeholde, referenceprojektets:

1a) Titel/beskrivelse

1b) Udførelsesperiode

1c) Anlægsbudget inklusive entreprisesum

1d) Kunde, inklusive kontaktdetaljer til denne

1e) Angivelse af hvilke minimumskrav referencen opfylder

2) En liste over de personer, som tilbudsgiver har til rådighed til opfyldelse af mindstekrav angivet i punkt C nedenfor. Person-listen skal indeholde oplysning om:

2a) Antal personer for det pågældende fag,

2b) De pågældende personers uddannelse og antal års erhvervserfaring til opfyldelse af minimumskravene.

Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele aftalen til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.

Tilbudsgiver vil blive afkrævet en erklæring om antal af de personer, som tilbudsgiver har til rådighed for udførelsen af arbejdet samt disse personers uddannelse og antal års erhvervserfaring.

Tilbudsgiver vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte tilbudsgiver eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Ordet "muligvis" er en fejl i EU-skabelon.

--

Erfaring inden for seneste 6 (seks) år:

A. Tilbudsgiver skal have minimum 3 (tre) referencer (minimumskrav), der dokumenterer, at tilbudsgiver har udført sammenlignelige projekteringsopgaver, som omhandlet i nærværende udbud.

Ved "sammenlignelige projekteringsopgaver" forstås bane-projekter, der indeholder følgende:

A1: Et samlet anlægsbudget på mindst 75 mio. kr. inklusive entreprisesum, og

A2: Projektering indenfor 6 fagdiscipliner eller flere. Ved fagdiscipliner forstås ombygning eller ny-anlæg af spor; afvanding; geoteknik; bygværker inklusive broer og/eller tunneller; miljø; kørestrøm; stærkstrøm; sikring; jord og/eller vejdesign.

B. Tilbudsgiver skal dokumentere at have gennemført minimum 2 (to) projekter med jernbanesikkerhedsmæssige ydelser inden for de sidste TRE ÅR.

--

For A. og B. ønskes der højst 5 (fem) referencer i alt. Afleveres mere end 5 (fem) referencer vil ordregiver alene se på de 5 (fem) første referencer. Tilbudsgiver anmodes om at oplyse, hvilke minimumskrav de respektive referencer er påtænkt at opfylde.

--

C. Tilbudsgiver skal råde over mindst det antal personer inden for hvert af fagene, som fremgår af nedenstående oplistning og tilbudsgiver skal dokumentere at have følgende kompetencer til rådighed.

C.1: Tilbudsgiver skal råde over mindst 5 (fem) personer med uddannelse som diplom-, teknikum-, akademi- eller civilingeniør inden for byggeri og anlæg inden for hvert af følgende fag/område:

*Anlægsarbejder (f.eks. jordarbejde inkl. forurenet jord, betonarbejder samt ledningsarbejde).

* Afvanding.

* Geoteknik.

* Bygværker inkl. broer og/eller tunneler.

* Sporanlæg.

C.2: Tilbudsgiver skal råde over mindst 3 (tre) personer inden for hvert af fagene:

* CAD-ydelser.

* Miljøledelse og arbejdsmiljø (f.eks. koordinator samt ydelser ift. indhentning af myndighedstilladelser på miljø- og naturområdet på grundlag af bl.a. arealerhvervelsesbehov, arbejdsmiljø-koordinator).

* Stærkstrømsforsyningsanlæg (f.eks. belysning og aptering på perroner, sporskiftevarme og for-syningstavler, føringsveje og kabelbrønde på perron, øvrig bane og rangerområde samt ranger-belysning); uddannelse: el-ingeniør eller el-installatør.

C.3: Tilbudsgiver skal råde over mindst 2 (to) personer indenfor faget Beskyttelse og potentialudligning (BPU).

---

C.1-C.3: For alle personer gælder, at disse skal have minimum 36 måneders erfaring inden for det/de fag, som den pågældende person anvendes til at dokumentere opfyldelse af mindstekravet af.

--

* Ved tilbud fra konsortier (sammenslutninger) skal alle virksomhederne alle aflevere ESPD. Minimumskravene i punkt A.-C. skal opfyldes af virksomhederne tilsammen, og virksomhederne skal aflevere minimum tre og højst fem referencer I ALT.

--

* Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer eller faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af arbejderne, som aftalen omfatter, skal de konkrete dele af arbejderne under aftalen udføres af den enhed, som tilbudsgiveren baserer sit tilbuds på. Baserer tilbudsgiver sig på andre enheder, skal tilbudsgiver og den(de) støttende enhed(er) alle afleverer ESPD. Minimumskravene i punkt A.-C. skal dog opfyldes for tilbudsgiver og den(de) støttende enhed(er) tilsammen. Krav til antallet af referencer (minimum tre og højst fem) gælder for tilbudsgiver og den(de) støttende enhed(er) I ALT.

--

Der ønskes ikke oplysninger om øvrige planlagte underleverandører, hvis tekniske og faglige kapacitet tilbudsgiveren ikke baserer sig på med henblik på at opfylde minimumskravene.

III.1.4) Objektive regler og kriterier for deltagelse
Liste over og kort beskrivelse af regler og kriterier:

Udover de obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. udbudsloven §§ 135 - 136, er udelukkelsesgrundene anført i udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 2, gældende for udbuddet.

III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

Der er desuden stillet følgende kontraktmæssige krav:

* I henhold til ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014

* Vedrørende DS 21001, Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed – Infrastrukturarbejde – Krav

* Jernbanesikkerhed i henhold til Sikkerhedsreglement af 1975 (SR) med senere opdateringer, samt Operationelle Regler Fjernbanen (ORF)

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse
Krav om at anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre kontrakten

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Offentligt udbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 09/03/2022
Tidspunkt: 13:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 3 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud
Dato: 09/03/2022
Tidspunkt: 14:00
Sted:

Der henvises til udbudsmaterialet, dokumentet 92900.R01 Bestemmelser om udbud og tilbud (BUT).

Oplysninger om adgangsberettigede personer og fremgangsmåde ved åbning af bud:

Der henvises til udbudsmaterialet, dokumentet 92900.R01 Bestemmelser om udbud og tilbud (BUT).

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:

Ad II.2.13)

Der er ansøgt om midler fra EU til projektet. På tidspunktet for udbudsbekendelsens offentliggørelse vides det ikke om projektet vil blive tildelt midler.

---

A) Tilbud skal afgives på dansk. Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende.

B) Der henvises til dokumentet 92900.R01 Bestemmelser om udbud og tilbud (BUT) i udbudsmaterialet for yderligere informationer om krav til udbud og tilbud samt procedurer for udbudsprocessen, herunder ordregivers anvendelse af et to-kuvertsystem i dette udbud.

C) Eventuelle spørgsmål stilles til e-mailadressen anført i udbudsmaterialet, BUT, punkt 4. Kommunikation. Spørgsmål og svar vil blive gjort tilgængelige på internetadressen anført i I.3), under ”Aktuelle udbud”. Spørgsmål skal stilles senest den 25/02/2022. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest 6 (seks) dage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end 6 (seks) dage før fristens udløb, kan ikke forventes besvaret.

D) Tilbudsgiver skal som en del af sit tilbud udfylde og indgive et ESPD. ESPD tjener som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148 nævnte forhold, jf. bekendtgørelse om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester § 11. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument.

Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende tilbudsgiver, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed.

Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens § § 151 og 152, stk. 3, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 11. Ordregiver kan kræve fremlæggelse af dokumentation på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen, såfremt det skønnes nødvendigt.

E) Ordregiver skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Ordregiver vil desuden udelukke en tilbudsgiver, der befinder sig under omstændigheder som anført i udbudslovens § 137, stk. 1 nr. 2. Såfremt tilbudsgiver findes at være omfattet af en udelukkelsesgrund, har tilbudsgiver mulighed for at iværksætte en procedure om ”self-cleaning”, jf. udbudsloven § 138, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 2.

F) Ordregiver kan anmode tilbudsgivere om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre tilbuddet efter forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 76, nr. 4, hvis tilbuddet ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Dahlerups Pakhus Langelinie Allé 17
By: København Ø
Postnummer: DK-2100
Land: Danmark
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse: http://www.klfu.dk
VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Officielt navn: Der er intet mæglingsorgan i Danmark.
By: N/A
Land: Danmark
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Frister for og procedurer for klager fremgår af "Lov om Klagenævnet for Udbud", lov nr. 492 af 12.5.2010, medefterfølgende ændringer, sidst lovbekendtgørelse nr. 593 af 02.06.2016. (https://www.retsinformation.dk/)

Klage over udbud skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1. 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2. 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået. Det er en betingelse for, at fristen begynder at løbe, at underretningen indeholder en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.

3. 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 2, stk.2.

4. 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har meddelt sin beslutning om kontraktens videreførelse, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.

Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underretteordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: DK-2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
28/01/2022

Send til en kollega

0.047