Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=294224&B=KA
Anmodning om deltagelse
Addresse
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=294224&B=KA
Udbyder
Femern Bælt A/S
Opdateringer
Aflysningen er begrundet i ”Aftale om Infrastrukturplan 2035”, som Regeringen offentliggjorde den 28. juni 2021. I nævnte aftale fremgår bl.a. følgende:
”Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnel-elementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen. Det vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland samtidig med, at tunnel-elementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende projekter, da der ikke vil være behov for at etablere nye produktionsfaciliteter til projekterne.”
Og
”Forlængelse af Nordhavnstunnel og VVM-undersøgelse af Østlig Ringvej
Der udvikles en helt ny bydel på Nordøstamager – Lynetteholm og Refshaleøen. Udviklingen på Nordøstamager forudsætter imidlertid, at der er både gode forbindelser med kollektiv transport og med vej til området.
Projektet omfatter en forlængelse af Nordhavnstunnelen til Lynetteholm og en VVM-undersøgelse af en fuld ny Østlig Ringvej, som via Amager skal forbinde Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd. Undersøgelsen fokuserer på anlæg af en sænketunnel med genbrug af Femern Bælt-forbindelsens tunnelelementfabrik ved Rødby.”
Ovennævnte udmeldinger har i sagens natur konsekvenser for Femern tunnel-projektet, og foreløbige analyser viser, at det tillige får en afsmittende effekt på Sund & Bælts behov for landinspektørydelser. Som følge heraf ser Femern A/S sig nødsaget til at revidere udbudsmaterialet mhp. at sikre, at rammeaftalen med bilag samt det økonomiske estimat rummer og afspejler det ændrede behov.
Rammeaftale om landinspektørydelser
Femern Bælt A/S
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 28986564
Postadresse: Vester Søgade 10
By: København V
NUTS-kode: DK011 Byen København
Postnummer: 1601
Land: Danmark
Kontaktperson: Femern - Anne Bøgh Johansen
E-mail: ajo@femern.dk
Telefon: +45 33414449
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://femern.com/da
Del II: Genstand
Rammeaftale om landinspektørydelser
Opgaven, som udbuddet omfatter, består overordnet i at levere landinspektørrådgivning til etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt.
Følgende særlige ydelser forventes at skulle løses af rådgiveren;
1) Bistand til udarbejdelse og indgåelse af frivillige aftaler
2) Udarbejdelse af erstatningsforslag
3) Bistand i forbindelse med forberedelse og gennemførelse af ekspropriation
4) Bistand i forbindelse med udarbejdelse af supplerende VVM-redegørelse(r)
5) Udvikling og vedligeholdelse af internt og eksternt GIS-værktøj
6) Matrikulære sager samt afsætning af skel og arealer i marken.
København og Rødbyhavn
Opgaven, som udbuddet omfatter, består overordnet i at levere landinspektørrådgivning til etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt.
Følgende særlige ydelser forventes at skulle løses af rådgiveren;
1) Bistand til udarbejdelse og indgåelse af frivillige aftaler
2) Udarbejdelse af erstatningsforslag
3) Bistand i forbindelse med forberedelse og gennemførelse af ekspropriation
4) Bistand i forbindelse med udarbejdelse af supplerende VVM-redegørelse(r)
5) Udvikling og vedligeholdelse af internt og eksternt GIS-værktøj
6) Matrikulære sager samt afsætning af skel og arealer i marken.
Hvis der er mere end 5 ansøgere, vil Femern A/S ved udvælgelsen lægge vægt på de angivne referencer, herunder særligt hvem der har vedlagt de bedste og mest relevante referencer, jf. også udbudsbetingelsernes punkt 5.4. Femern A/S vil ved vurderingen af referencerne tage udgangspunkt i opgaven, således som den er beskrevet i udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4) samt opgavebeskrivelsens (bilag 1) pkt. 3.2 med underpunkter. Femern A/S vil i forlængelse heraf lægge positiv vægt på referencer, der demonstrerer erfaring med leverance af så mange som muligt af de typer af ydelser, der er oplistet i udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4) samt opgavebeskrivelsens (bilag 1) pkt. 3.2. Herudover vil Femern A/S lægge positiv vægt på referencer, der demonstrerer erfaring med et geografisk informationssystem (GIS), der går ud over Danmarks grænser.
Anlægget af den faste forbindelse over Femern Bælt modtager EU-støtte fra TEN-T programmet under projektkode 2014-EU-TM-0221-W.
Femern A/S udbyder rammeaftalen som en samlet rammeaftale. Dette vurderes i højere grad at sikre Femern A/S stordriftsfordele, mindske omkostninger til administration og forvaltning af kontrakter samt skabe en større ensartethed i løsningen af relaterede opgaver under kontrakten. En opdeling i delkontrakter vurderes ikke at kunne være med til at skabe et større konkurrencefelt.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal benytte og vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) som foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, jf. udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1 og 2. Information omkring soliditetsgrad og årsomsætning skal angives i ESPD’ens del IV, B.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne angives for hver af de deltagende og/eller støttende virksomheder.
Såfremt ansøger/tilbudsgiver baserer sig på andre virksomheders økonomiske kapacitet, skal dokumentationen fremsendes for hver enhed.
Som mindstekrav kræves, at ansøger/tilbudsgiver dokumenterer:
- At ansøger/tilbudsgiver for hvert af de seneste 3 regnskabsår har en årsomsætning på mindst 14 mio. DKK og soliditetsgrad på mindst 15 %.
Ansøger skal benytte og vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument som bevis for, at ansøger opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, jf. udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1 og 2. Informationen omkring referencer skal anføres i ESPD’ens del IV, C og er den endelige dokumentation. Ingen yderligere dokumentation for teknisk og faglig formåen kræves inden tildeling af rammeaftalen.
ESPD’en udfyldes med en referenceliste med tilsvarende opgaver som ansøger har løst inden for de seneste 3 år. Oversigten for hver leverance bør indeholde en kort beskrivelse af ansøgerens egne ydelser under den udførte leverance, størrelsen af leverancen (rådgivningssummer), udførelsesperiode (dato) samt navn og om muligt kontaktdata på kunden (modtager).
Der bør maksimalt angives 5 referencer. Såfremt ansøgningen indeholder mere end 5 referencer, vil alene de første referencer blive taget i betragtning. Se nærmere herom i udbudsbetingelsernes punkt 5.2.2.B.
Som mindstekrav kræves, at ansøger dokumenterer begge bullets nedenfor:
- Mindst en reference, der dækker rådgivning for et projekt, hvor ansøger har haft en omsætning på landinspektørydelser, der overstiger i alt 1 mio. DKK ekskl. moms på projektet.
- Mindst en reference, der dokumenterer erfaring med opdatering af et geografisk informationssystem (GIS).
Samme reference kan opfylde begge mindstekrav.
Leverandørens ydelser skal leveres i overensstemmelse med rammeaftalen, herunder rammeaftalens CSR-klausul.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
1) ESPD: Ansøger skal udfylde og vedlægge sin ansøgning i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold.
Femern A/S skal udelukke ansøgere fra deltagelse i udbudsprocessen, hvis disse befinder sig i en udelukkelsesgrund omfattet af udbudslovens § § 135 -136 (obligatoriske udelukkelsesgrunde). Der gøres særligt opmærksom på, at visse af de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudsdirektivet er gjort obligatoriske i udbudslovens § 136. Femern A/S vil endvidere udelukke ansøgere fra deltagelse i udbudsprocessen, hvis disse befinder sig i en udelukkelsesgrund omfattet af § 137, stk. 1, nr. 2 (f.eks. hvis ansøgeren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling mv.).
Før Femern A/S’ beslutning om tildeling af rammeaftalen, skal Femern A/S kræve, at den tilbudsgiver, som Femern A/S har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægger dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument, jf. udbudslovens § 159, stk. 2. Denne dokumentation vil som udgangspunkt indhentes i forbindelse med tildelingen af rammeaftalen. Femern A/S forbeholder sig dog retten til at indhente dokumentationen allerede i forbindelse med ansøgningsfasen eller parallelt med tilbudsfasen, jf. også udbudslovens § 151, stk. 2.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på
https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk