EU-Kommissionen lægger med sit nye forslag op til, at der fremover skal være en fælles EU-standard for stik til hurtigladere. Men Dansk Elbilkomité mener, at Kommissionens forslag til, hvilket stik der fremover skal bruges, emmer af tyske interesser. Kommissionen foreslår nemlig at det såkaldte Combo-stik, der er en videreudvikling af det tyske Menneken-stik, fremover skal udgøre en fælles europæisk standard. Det skriver Ingeniøren.
- Der er ikke skyggen af teknisk begrundelse for, at man vælger et tysk stik, som slet ikke bruges i dag, og som langtfra er en de facto-standard. I dag arbejder alle bilproducenter med et japansk stik, kaldet CHAdeMO, som alle ladestanderne også er indrettet til at anvende, forklarer formand for Dansk Elbilkomité, Per Jørgensen Møller, til Ingeniøren. Han mener, at EU-Kommissionen med sit forslag risikerer at spænde ben for udbredelsen af elbiler.
Også hos den danske elbiloperatør Clever møder forslaget modstand. Operatøren er nemlig i fuld gang med at sætte CHAdeMO-standere til hurtigladning op i det offentlige danske rum.
- Vi frygter, at det kan gå ligesom med slagsmålet mellem VHS og Betamax. Alle fik dengang at vide, at Betamax var fremtidens teknologi – men alligevel var det VHS, der løb med hele markedet i praksis, siger informationschef i Clever, Lise Kirkegaard, til Ingeniøren. Hun efterlyser en hurtig afklaring, så man ikke i fremtiden skal operere med to systemer.
