23948sdkhjf

Skatter skal gøre biler og energi grønnere

Omlægning af afgifter skal bane vejen til et Danmark fri for fossile brændsler.
Det er konklusionen efter 40 forskellige aktører fra energiselskaber til økologer mødtes under Energifondens faner torsdag for at tale om, hvordan de 40 mia. kr. energiafgifter skal fordeles, så vi får den mest effektive grønne omstilling af Danmark.

Vi skal rykke rundt på de 40 mia. kr. staten får i indtægter fra energiafgifterne, så det kan betale sig for danskerne, at udskifte benzinbiler med grønne biler, bruge fjernvarme smart eller erstatte oliefyret med en varmepumpe. Mens energiproducenterne skal have mulighed for at kunne bruge vindmøllestrøm til opvarmning, og erhvervslivet fortsat skal kunne konkurrere med resten af verden.

Det er nogle af konklusionerne, som 40 vidt forskellige aktører sammen overrakte torsdag eftermiddag til klima-, energi- og bygningsminister, Martin Lidegaard efter en intens dag under overskriften ’Energiens Tingsted.’ Målet med tingstedet var at finde løsninger på, hvordan vi får mest mulig og effektiv grøn omstilling ud af de 40 mia. kr. staten får i indtægt i fra energiafgifterne.

Afgifter fra en fossil tidsalder
- Det er lidt af et hækkeløb at flytte rundt på 40 mia. kr. i et snørklet afgiftssystem. Men vi er enige om, at vi skal skrue afgifterne anderledes sammen, så vi kører længere og grønnere på literen – også i firmabilerne- og så vi også sikrer, at vi bruger biomassen og vindenergien bedst muligt. Vi er glade for, at klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard har taget så godt imod arbejdet, vi håber, at resten af regeringen også vil lytte til de kvalificerede forslag, for vi gør ikke Danmark fossilfrit uden at omlægge afgifterne, siger Anne Grete Holmsgaard, formand for Energifonden.

- Energiafgifterne er skruet sammen til en fossil tidsalder, og nu står vi på tærsklen til at skulle gøre vores energisystem fossilfrit. I dag er der mange barrierer i afgiftssystemet, der blokerer for en effektiv brug af vindkraft og biomasse, og vi har en bilbeskatning, der er en barriere for grønne bilteknologier. Derfor er det godt at se, at vi kan finde fælles veje med så forskellige aktører, siger Lars Aagaard, bestyrelsesmedlem i Energifonden og adm. direktør i Dansk Energi.

De fem arbejdsgrupper på Energiens Tingsted kom med konkrete forslag, der skal sikre en grønnere registreringsafgift, indførelse af road pricing senest fra 2020, store eldrevne varmepumper i kraftværkerne og effektiv anvendelse af biomasse, eftersyn af tilskudsordninger til vedvarende energi, muligheder for at danskerne bruger fjernvarmen smartere, justering af elafgifter, så det svarer til afgifter på andre energiarter.

Forslagene bliver offentliggjort på Energifondens hjemmeside fredag.

Fakta om energiafgifter

Energiafgifterne udgjorde i 2010 samlet 40,3 mia. kr. De største bidrag kommer fra el (10 mia. kr.), gas-/dieselolie (9 mia. kr.), motorbenzin (8 mia. kr.) og CO2-afgifter (6 mia. kr.).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097