23948sdkhjf

Særskat på raffinaderier bremser den grønne omstilling

Direktør hos Drivkraft Danmark Jacob Stahl Otte har skrevet dette indlæg.

Europa står lige nu i en meget vanskelig situation, hvor de høje energipriser især rammer udsatte borgere og virksomheder i EU. På den baggrund fremlagde EU-kommissionen den 14. september 2022 et udspil, der blandt andet vil lægge en særskat på de europæiske raffinaderier. Med udspillet ønsker EU-kommissionen, at medlemslandene skal beskatte de energiselskaber, som den mener har opnået overnormale profitter som følge af krisen, og omfordele skatteindtægterne til de udsatte borgere og selskaber, som rammes særligt hårdt af de høje energipriser. 

Umiddelbart kan Kommissionens forslag virke sympatisk, men der er mindst to gode grunde til, at det ikke bør vedtages:

For det første måles den såkaldte ”overnormale profit” i forhold til de tre forgangne år, hvor samfundet i lange perioder mere eller mindre gik i stå på grund af Corona-pandemien. Der er næppe mange brancher, som synes 2020 og 2021 er repræsentative for ret meget – og i hvert fald ikke for indtjeningen. EU-kommissionens ønsker dog at beskatte den del af profitten, der er mindst 20 % højere end i de tre foregående år. I 2020 og 2021 var der dog markante fald i brændstofforbruget over hele verden, hvilket kunne ses på vejene, hvor der næsten ingen biler var, og i luften, hvor der ingen fly var. Og man kan også se det ved at bladre i raffinaderiernes årsregnskaber, hvor man samtidig vil kunne konstatere, at selv i normale perioder svinger profitten markant over en 10-årrig periode. Gode år skal således finansiere de dårlige år og give plads til vedligehold og investeringer. Derfor er Kommissionens metode helt tosset.

For det andet vil særskatten udhule raffinaderiernes finansieringsgrundlag ift. de investeringer, de står overfor, og som skal sikre omstillingen fra fossil energi til vedvarende alternativer. Det var blandt andet den omstilling, Folketingets partier ønskede at understøtte, da de før sommerferien vedtog en grøn skattereform. De danske raffinaderier er allerede i fuld gang med at omstille sig, så de fremadrettet bliver store PtX-fabrikker, der kan producere grønne brændstoffer til blandt andet skibe, fly og den del af transporten, der ikke elektrificeres. En for hård beskatning og urimelige konkurrencevilkår i forhold til landene udenfor EU risikerer imidlertid at underminere den videre omstilling, fordi der ikke er penge til at investere i fremtiden. 

Det virker dumt.

Selvom Kommissionens forslag kan virke sympatisk, er det altså også både tosset og dumt i forhold til omstillingsdagsordenen. Vi håber derfor, at man vil lade fornuften sejre og undlader at brandbeskatte raffinaderierne med den ene hånd, samtidig med at der indføres lovgivning, der kræver store investeringer til grøn omstilling, med den anden.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Bryggerigigant vil have fjernvarme: Droppet projekt gennemføres måske alligevel
Amerikansk ordre til Vestas
Vil teste produktion af brint på vindmøller
Vestas lander iskold finsk storordre
Rungende nej fra kunderne til vinterpakken
Nordjyder køber billigere træpiller i Tyskland - men du skal huske én ting
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Transportmagasinet
Licitationen
Søfart

Send til en kollega

0.078