23948sdkhjf

TRE-FOR får ny og mere bæredygtig teknologi

Multienergiselskabet TRE-FOR har taget en helt nyudviklet brændselscelle i brug i fem af de teknikhuse, selskabet anvender til at levere fibernet til Trekantområdet.
Brændselscellen, der er af typen DMFC (Direct Methanol Fuel Cells), er udviklet i samarbejde med IRD Fuel Cells Technology i Svendborg med støtte fra det statslige EUDP, Energiteknologisk Udvikling- og Demonstrationsprogram, under Energistyrelsen.

TRE-FOR er hovedaktionær i IRD og har gennem de seneste år været med i forskningen og udviklingen af DMFC brændselscellen.

- Vi er meget optaget af innovation og ny teknologi, der sikrer mere bæredygtighed og en større hensyntagen til vores miljø, og vi ser et stort potentiale i brændselsceller. Derfor investerede TRE-FOR for år tilbage i IRD, og nu nærmer vi os fasen, hvor udviklingen er så langt, at investeringen begynder at give de ventede resultater, siger Knud Steen Larsen, adm. direktør i TRE-FOR.

Brændselsceller som backup
Brændselscellen skal bruges som backup til de batterier (UPS-centre), der skal drive teknikhuset i tilfælde af strømnedbrud, så kunderne ikke bliver berørt, hvis uheldet skulle være ude. Det er første gang man bruger DMFC brændselsceller i UPS-centre i Danmark.

- Brændselscellerne fungerer som en slags batteriforlængere. Med brændselscelleteknologien kan vi oplade batterierne, mens de er i anvendelse helt uden brug af strøm. Det giver en betydelig længere levetid for backup-systemet og endnu højere oppetid for kunderne, siger Martin Vesterbæk, der er projektleder på TRE-FORs forskning og udvikling af brændselsceller.

Metanol i stedet for benzin eller diesel
DMFC brændselscellerne kører på metanol, hvilket er langt mere miljøvenligt, end traditionelle generatorer drevet af benzin eller diesel.

- Metanolen, der har meget stor energitæthed, omdannes til el og varme i brændselscellen, og der er i princippet ingen forhindringer i at skalere brændselscellen op og ned alt efter hvilken ydelse, man ønsker. De brændselscelleapplikationer, vi sætter op i teknikhusene, kan yde 800 W kontinuerligt, siger Martin Vesterbæk.

Projektet med at udvikle og teste DMFC brændselscellerne har været i gang siden januar 2011, og opsætningen i teknikhusene er sidste del af testfasen.

Perspektiverne med brændselsceller er store, for i princippet kan de bruges alle steder, hvor der er behov for strøm, på sigt også i elbiler. Forventningerne er, at brændselscelleteknologien kan blive en væsentlig del af løsningen på vores energimæssige udfordringer som eksempelvis at lagre overproduktion af vindstrøm til senere brug.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127