23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Norge får batteridrevet færge

Verdens første miljøneutrale færge skal fra 2015 krydse Sognefjorden mellem Lavik og Oppedal.

Det er den norske stat, der har udbudt den batteridrevne færge, som skal udstyres med litium-ion-polymerbatterier. Og det norske værft Fjellstrand har vundet opgaven. Det skriver Ingeniøren.

Færgen skal fra 2015 kunne fragte op til 120 biler over Sognefjorden fra Lavik til Oppedal med en minimal belastning af miljøet.

Ifølge Ingeniøren har Fjellstrand ikke offentliggjort tal for energiforbruget til en færge med plads til 120 biler. Men for en færge med plads til 75 biler ligger det daglige forbrug i stedet for 1.450 liter diesel på 6.300 kWh.

Den batteridrevne færgedrifts årlige miljøgevinst er beregnet til 15 ton NOx’er, 570 ton CO2-udslip samt SOx og partikler. Hastigheden bliver til gengæld lav, 11-13 knob. Skriver Ingeniøren.

Hver gang færgen lægger til kaj, bliver den ladet op, og den får en fuld opladning om natten. Samtidig vil færgen blive udstyret med et solcellesystem, der kan supplere med ekstra strøm. Derudover bliver den miljøneutrale færge forsynet med varmepumper, varmegenindvinding, LED-lys og et avanceret styrings- og overvågningssystem.

De rederier, der har tabt udbuddet, har stadig mulighed for at klage over afgørelsen, derfor er kontrakten på batterifærgen endnu ikke endeligt afgjort.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04