23948sdkhjf

Klumme: Hold tempo i PtX-udrulningen

Selvom vi endnu ikke er en hel måned inde i 2022, står det klart at det bliver et år med ekstraordinær stor aktivitet når det gælder klima- og energipolitikken. Og heldigvis for det – for der er brug for politiske beslutninger. Det handler ikke mindst om brint og Power-to-X (PtX), som er et af de helt centrale emner på Christiansborg frem mod foråret. I december præsenterede regeringen sit udspil til en PtX-strategi, og statsministeren benyttede nytårstale til at præsentere ambitioner for bæredygtig luftfart. Brint- og PtX-området har således fået en flyvende start på året, og nu handler det om at fastholde det momentum.

Og der er grund til at rose regeringen for at udspillet til PtX-strategi, tager fat på en række af de udfordringer, som vi i branchen har påpeget skal håndteres, hvis vi for alvor kan folde PtX-eventyret ud i Danmark. Det gælder ikke mindst en ny tarifstruktur og at der skal være langt bedre muligheder for at lave direkte linjer mellem møller og solceller og de brintproducerende elektrolyseanlæg. Teknisk, javist, men afgørende for branchens konkurrenceevne, men i tillæg vigtigt for den bedste og mest samfundsøkonomiske udnyttelse af hele el- og energisystemet. Men det er komplekse spørgsmål, hvor detaljerne er vigtige og tiden knap. Så også af stor betydning, at ikke vi ikke alene får en ambitiøs politisk aftale på plads, men også at reglerne hurtigt implementeres og kan finde anvendelse ude i produktionen af de grønne brændsler.

Blandt de andre gode tiltag er et 360 graders eftersyn af reguleringen – der brug for klare regler og ensartet og effektiv sagsbehandling på tværs af myndighederne -, en dedikeret brintinfrastruktur, som vi har brug for langt tidligere end forventet, og ikke mindst, at det i strategien slås fast, at brint og PtX både kan og skal bidrage til opfyldelsen af målsætningerne fastlagt i Klimaloven. Der har længe været en alt for fremherskende opfattelse, at brint- og PtX-teknologier og -produkter først ville kunne spille en rolle på den anden side af 2030 – og primært uden for de nationale reduktionsmål. Men storskala brint- og PtX-produktion er ikke længere end fremtidsvision, men konkrete løsninger nu og her, som strategien i høj grad også understreger.  

Nu er det vigtigt at vi følger PtX-strategien op med lige så klare planer for at brint, metanol og de andre grønne PtX-brændstoffer ud og arbejde i virkeligheden. Statsministeren har lagt et vigtigt spor med planerne om grøn dansk indenrigsflyvning i 2030, men også på andre områder, bl.a. i den tunge vejtransport, har vi brug for PtX-brændslerne, for at nå vores mål. Her er der brug for konkrete tiltag for at booste udrulningen af grønne løsningerne. Af hensyn til klimaet, men også fordi dygtige, grønne danske teknologivirksomheder har brug for et hjemmemarked, der kan illustrere for resten af verden hvordan brint- og PtX-teknologi finder konkret anvendelse.  

Men inden vi når så langt, så er der dog to grundforudsætninger, som vi ikke må glemme i skyndingen. Ingen af de store muligheder og perspektiver bliver realiseret uden tilstrækkelig vedvarende energi. Der er brug for at vi sætter turbo på udbygningen, og selvom der heldigvis i forbindelse med finansloven er taget vigtige initiativer til mere havvind, så har vi brug for mere VE både på land, kystnært og til havs. Til visse PtX-brændsler, bl.a. flybrændstof, har vi også brug for fornuftige kulstofkilder, og her er behov for en balanceret og fornuftig prioritering, hvor vi ikke blot lagrer med CCS, men også udnytter især den biogene CO2 til grønne brændsler. Så der er stadig meget arbejde der skal gøres i 2022. Men i branchen er vi klart til at knokle i både nu og i de kommende år, og får vi i den kommende tid en strategi på plads, der tager fat om de nævnte udfordringer, så kan vi som nation i fællesskab leverer ikke bare et meget stort bidrag til klimaet, men også til dansk økonomi.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095