23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Energy Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Elbiler kan køre gratis

Oplad elbilen på det rigtige tidspunkt – det giver økonomisk gevinst for både elbilejere, vindmølleejere og samfundsøkonomien.

Elbiler med lang rækkevidde er så effektive til at oplade med overskydende vindkraft, at de kan opnå en årlig opladningsudgift på under nul kroner, det er en af konklusionerne i rapporten ”Vindoptimeret opladning af elbiler,” som Vindenergi Danmark har fået udarbejdet.

Selv elbiler med kort rækkevidde kan opnå store besparelser på strømmen. Hemmeligheden er timing.

I dag sætter elbilbrugere typisk opladningen i gang straks de kommer hjem fra arbejde sidst på eftermiddagen. Når de gør det, vil elforbruget hovedsagelig ske i elsystemets myldretid, og det vil indeholde en høj andel kulkraft. Hvis opladningen derimod udskydes, til der er rigelig vind, vil elforbruget i højere grad bestå af klimavenlig og billig vindkraft.

- Hvis elbilerne programmeres til at oplade med vindproduktion til den laveste markedspris, vil alle få økonomisk fordel af det. Elbilejerne vil få den billigste opladning, og vindmølleejerne vil opnå højere priser for deres produktion. I sidste ende vil det komme alle forbrugere til gode i form af lavere

elpriser, fordi elsystemet og vindmøllerne vil blive udnyttet bedre, og der vil være mindre behov for

tilskud, fortæller Per Lauritsen, der er bestyrelsesformand i Vindenergi Danmark.

CO2-fri strøm kan gå tabt

Når der er høj produktion af vindkraft falder elprisen, og i ekstreme situationer bliver prisen negativ, så vindmølleejerne må betale for at få produktionen afsat. I 2010 betalte de over 70 mio. kr. for at få afsat overproduktion svarende til 50.000 elbilers opladning, og udgiften hertil vil ifølge Vindenergi Danmark stige i takt med den planlagte vindkraftudbygning.

Det vil presse vindmølleejerne til at slukke for møllerne i perioder, og værdifuld CO2-fri strøm vil gå tabt. Konsekvensen bliver, at forbrugerne kommer til at betale mere i tariffer og afgifter over elregningen. Den situation foreslår Vindenergi Danmark nu en anden løsning på.

- Som producenter så vi gerne, at man kunne tilbyde elbilejerne vindmøllestrøm til særligt lave

priser, hvis de udskyder opladningen til fx om natten. Det ville være bedre end at pålægge forbrugerne at betale for vindkraftudbygningen. Men som reglerne er nu, har elbilejerne ikke et

økonomisk incitament til at indrette opladningen efter vindproduktionen, og det bør ændres, siger

Niels Dupont, der er direktør i Vindenergi Danmark.

En indtægt for elbilejere

Problemet er, at forbrugerelprisen er den samme i alle døgnets timer. Dermed kan elbilejerne ligeså

godt oplade straks de kommer hjem, fordi det er mest bekvemt. Selv om det samfundsøkonomisk er det absolut dyreste og mest klimaskadelige tidspunkt at oplade.

- Analysen viser, at elbiler med en rækkevidde på 250 km eller mere i praksis vil kunne oplades til en

samlet årlig pris, der eksklusiv afgifter bliver negativ, dvs. bliver en indtægt for elbilejeren. Dette

afspejler, at elbilen primært oplades med strøm fra vindmøller med negativ markedsværdi, der ofte

ellers ville gå tabt, siger Jørgen Horstmann fra EV Consult, der er medforfatter af rapporten.

Til eksempel vil Vindenergi Danmarks Tesla Roadster elsportsvogn kunne oplades vindoptimeret til

et almindeligt kørselsforbrug for minus 193 kr. om året eksklusiv tariffer og afgifter.

Værd at vide:

Vindenergi Danmark er et elselskab, som sælger produktionen fra ca. 3.000 vindmøller. Tilsammen

producerer de, hvad der svarer til 1,5 mio. elbilers elforbrug.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04