23948sdkhjf

Uhensigtsmæssigt at udenlandske affaldsenergianlæg undgår kvotesektor

Danmark har som et af de eneste lande i EU besluttet, at danske affaldsenergianlæg er en del af CO2-kvotesystemet – mens samme anlæg i stort set alle andre EU-lande undgår at betale for CO2-kvoter.

Allan Kjersgaard og Torben Frandsen er specialkonsulenter i Dansk Affaldsforening

Dette har Dansk Affaldsforening og energibranchen i flere år påtalt som værende meget uheldigt, særligt i en europæisk konkurrence om restaffaldet, hvor de nuværende regler stiller danske affaldsenergianlæg dårligere end deres europæiske konkurrenter.

Det ser umiddelbart ud til at fortsætte. EU-Kommissionen har i sit klimaudspil ’Fit for 55’ lagt op til, at affaldsenergianlæg i EU fortsat som udgangspunkt ikke skal omfattes af det europæiske CO2-kvotesystem. Samtidig er danske affaldsenergianlæg underlagt dobbeltbeskatning, da de også betaler CO2-afgift på fjernvarme produceret fra affald. Dertil kommer de høje afgifter på affaldsenergien.

Afgifterne svækker dansk konkurrenceevne i et internationalt marked

I 2015 foreslog den daværende SR-regering at fjerne dobbeltreguleringen, men forslaget nåede ikke at blive vedtaget inden folketingsvalget det år. Vi ser isoleret set positivt på Kommissionens udspil, da en samlet pakke af tiltag er nødvendig for at nå de europæiske klimamål. Men problematikken om dansk dobbeltbeskatning i kombination med, at udenlandske affaldsenergi slipper for CO2-kvotesystemet, ser nu ud til at blive forstærket yderligere.

Når danske affaldsenergianlæg på et tidspunkt konkurrenceudsættes, som følge af sidste års politiske aftale om en klimaplan for affaldssektoren, vil dansk restaffald – og anlæggene – rykke endnu tættere ind i det europæiske affaldsenergimarked.

Afgifter skal styrke grøn omstilling

Det er vigtigt at sige, at Dansk Affaldsforening ser positivt på brugen af afgifter og kvotesystemer til at styrke grøn omstilling. Sammen med Skatteministeriet har vi bl.a. arbejdet på en ny afgiftsmodel – den såkaldte energibalancemetode – der skal give stærkere incitamenter til at producere mere energi ud af den samme mængde affald. Metoden kan ligeledes være et godt afsæt til senere omlægning til harmoniserede CO2-afgifter.

Samtidig skal biogent affald sidestilles afgiftsmæssigt med biomasse, så importen af udenlandsk biomasse ikke længere tilgodeses afgiftsmæssigt. Og måske vigtigst af alt, skal afgiftssystemet understøtte etablering og drift af CO2-fangst fra affaldsenergianlæg – som alle aktører på området anser som afgørende for at Danmark når målet om 70 procents CO2-reduktion i 2030.

Modarbejder grøn omstilling

Desværre er den nuværende økonomiske regulering af affaldsenergisektoren hverken til gavn for den grønne omstilling, CO2-fangst eller danske anlægs muligheder for at konkurrere med udenlandske forbrændingsanlæg og cementovne.

Dansk Affaldsforening håber at regeringen og centraladministrationen – i særdeleshed Klimaministeriet og Skatteministeriet – får omlagt afgifterne på affaldsenergiområdet, så de reelt understøtter grøn omstilling.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063