23948sdkhjf

Connected Wind Services lander stor serviceaftale med energigigant

Med mere end 30 år på markedet og med serviceaftaler på flere end 1.000 vindmøller landet over, er Connected Wind Services allerede kendt som en af de største uafhængige serviceudbydere herhjemme.

Nu tager virksomheden, der har base på Djursland og serviceafdelinger over det meste af landet, det næste skridt frem mod en yderligere konsolidering i konkurrencen med de store producenter og serviceleverandører indenfor vindenergi.

Serviceleverandørernes superliga

I sommeren 2019 sendte det store svenskejede energiselskab Vattenfall en opgave om service og vedligehold af 32 Siemens 2,3 MW-vindmøller i EU-udbud, og i skarp konkurrence med flere andre serviceudbydere vandt Connected Wind Services opgaven.

- Kontrakten med Vattenfall rykker os for alvor op i superligaen blandt serviceleverandører. Vi har tidligere samarbejdet med Vattenfall om nogle af deres mindre vindmølleparker samt løst ad hoc-opgaver, og vi er meget stolte over at have landet denne aftale med en af de helt store spillere på markedet, siger Kent Hougaard, administrerende direktør i den danske afdeling af Connected Wind Services, Connected Wind Services Denmark A/S, i en pressemeddelelse.

Aftalen indebærer, at Connected Wind Services får det fulde ansvar for driften af de 32 møller, der er ejet af Vattenfall og fordelt på vindmølleparker i Jylland, på Fyn og på Sjælland.

Styrket organisationen

Med aftalen følger også, at Connected Wind Services er ansvarlig for en produktion svarende til den optimale produktion for møllerne i forhold til de kriterier, der er opstillet fra producenten.

Siden aftalen blev indgået, har Connected Wind Services derfor haft travlt med at geare organisationen til den nye opgave. Det har blandt andet betydet flere nyansættelser i den midtjyske virksomhed, der i 2019 atter havde sorte tal på bundlinjen efter et par svære år. Et overskud, som er øget i 2020-regnskabet, der ikke er offentliggjort endnu.

- Det er første gang, vi i Danmark indgår en aftale af denne slags i den størrelsesorden, så det er på mange måder en stor mundfuld. Men vi har heldigvis allerede mange dygtige montører i vores stab, så rent teknisk er vi komfortable med at tage det store ansvar. Desuden har vi i kraft af vores store netværk forholdsvis hurtigt kunnet ansætte de nødvendige kompetencer, så samlet set har vi hele vejen rundt fået løftet og styrket organisationen, så vi er klar til denne og lignende opgaver, siger Kent Hougaard.

Detaljeret overvågning

Produktionsgarantien indebærer en konstant og meget detaljeret overvågning af de 32 møller. Den massive mængde data, der kommer ud af overvågningen, skal løbende analyseres, for at Connected Wind Services kan være proaktiv i forhold til eventuelle driftstop eller andre problemer.

Udover overvågning, service og teknisk support, har Connected Wind Services også ansvaret for forsyningskæden i form af reservedele samt naturligvis ansvar for at overholde alle krav til kvalitet, sikkerhed og miljøhensyn, som der er stort fokus på.

- Møllerne er 10 år gamle, og her er det en fordel, at vi i forvejen er stærke på late life operationer og retrofitløsninger, hvor vi har både den nødvendige erfaring og en masse viden. Ud af de 1.000 møller, vi i Danmark har serviceaftaler på, er de 200 møller +20 år, siger Kent Hougaard.puH

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156