23948sdkhjf

Ewii og Solar tester solceller på taget af varebiler

Solar afprøver i samarbejde med energiselskabet Ewii en ny løsning baseret på MIPV-solcelleteknologi. 

Energiselskabet har fået monteret solcellepaneler på én af sine varebiler, hvor solcellerne producerer strøm blandt andet til de batteridrivene værktøjer, der anvendes i løbet af arbejdsdagen. 

Om MIPV solcelleløsninger.

Solcellepaneler baseret på MIPV-teknologi (Mobile Integrated Photo-Voltaic)

Udviklet til at lave strøm fra solcelleenergi specielt til transportmidler bl.a. varevogne, trucks og busser.

Ultratynde, fleksible og nemme at montere. Limes på taget som et klistermærke.

Robuste i forhold til stenslag og belastninger.

Green Energy Scandinavia står bag udviklingen af de fleksible solcelleløsninger.

 Kilde: Solar

Kræver ekstra strøm

Mange af Ewiis varebiler fungerer som en rullende arbejdsplads for deres elektrikere og montører. De transporterer tunge komponenter og værktøjer til dagens arbejde, hvor arbejdsopgaverne ofte udføres i varebilen, og det kræver ekstra strøm.

- Når vores fibermontører er på de store opgaver, som f.eks. installation af fibernet, er vores varebiler indrettet som en arbejdsplads. På disse opgaver holder varebilen typisk stille det meste af dagen, og generatoren fra varebilens motor kan derfor ikke nå at oplade bilens batterier, så der er tilstrækkelig strøm, siger Winnie Beuchert Larsen, QHSE-leder og daglig ansvarlig for Ewiis bilpark på godt 100 varebiler. 

Hun fortsætter:

- Når vi bruger bilen som en arbejdsplads, bruges der strøm til værktøjer, lys og varme, og her er det en udfordring at have nok strøm til hele arbejdsdagen. Derfor er det en interessant løsning for os, at vi kan hente ekstra strøm fra solcellerne.

Forsøget blev startet op kort før jul sidste år og har nu været i drift i nogle uger. For Ewiis fibermontør, som dagligt kører rundt i varebilen, er det en fordel, at varebilen er i stand til at producere strøm, både under kørsel, og når den holder stille. 

- Løsningen med solceller på taget af varebiler er rigtig interessant i forhold til vores behov for adgang til strøm i løbet af dagen. Vi er glade for, at vi har fået muligheden for at afprøve dette, siger Winnie Beuchert Larsen.

Sparer på brændstoffet

Solar leverer solcellerne som en pakkeløsning med alle de nødvendige komponenter til en komplet installation. Med installation af et MIPV basissæt (190 Wp), kan solcellerne producere strøm til det daglige forbrug af håndværktøj på et døgn, svarende til i snit 14-15 batteriopladninger. 

Beregninger foretaget af Solar viser at løsningen med solcellerne også reducerer brændstofforbruget. Hver gang solcellerne producerer 1 KWh strøm, reduceres brændstofforbruget med 1 liter. 

Med de fleksible solceller på taget, er det ligeledes muligt at producere strøm under bykørsel, og det har betydning for de mange varebiler, som kører inde i byen. De skal nemlig overholde EURO6-normen, som særligt er gældende for varebiler. Normen kræver, at varebilens generator ikke må producere ekstra strøm ved under 2.500 omdrejninger, hvilket netop forekommer i bykørsel.  Derfor er det vigtigt at kunne producere ekstra strøm under bykørsel, så eksempelvis lifte kan anvendes hele dagen.  

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109