23948sdkhjf

Danfoss: Vi forventer tocifrede vækstrater i Kina

Danfoss’ vækst i Kina var 10 procent i 2020 – trods corona – og de kommende år bliver gyldne med tocifrede vækstrater, spår Lars Tveen, bestyrelsesformand for koncernens kinesiske selskaber. Kinas kommende femårsplan passer nemlig perfekt til Danfoss’ produktportefølje.

Det går Danfoss godt i Kina – og det bliver endnu bedre i fremtiden.

Så kort kan det siges om en stor dansk koncern, der sidste år havde 10 procents vækst i Kina på trods af corona – og forventer tocifrede vækstrater i fremtiden.

Det fortæller en tilfreds direktør for Danfoss’ Developing Regions, Lars Tveen.

– Kina lukkede hurtigt og hårdt ned i starten af 2020. Men kom også hurtig op igen, og resten af året har vi set en meget fin vækst, når man medtager, at resten af verden er i minus, siger han.

Gylden årrække på vej

Danfoss har fem fabrikker i Kina, der til sammen har cirka 5.000 medarbejdere og producerer til det kæmpestore kinesiske marked.

– Kina er allerede i top tre over vores største regioner og en af vores absolut vigtigste både nu og ikke mindst i fremtiden, siger Lars Tveen, der – udover at være direktør – også er bestyrelsesformand for Danfoss’ kinesiske selskaber.

Porteføljen i Kina står på tre ben: Varme og køling, komponenter til arbejdsmaskiner samt motorstyring. Produkter og løsninger som ifølge direktøren passer rigtig godt til den femårsplan, den kinesiske præsident Xi Jinping præsenterer til marts.

– Vi ved, at femårsplanen blandt andet fokuserer på en grøn fremtid: Ren luft, fødevaresikkerhed og urbanisering. Her har Danfoss løsninger, der matcher Kinas behov, og derfor forventer vi ikke bare et gyldent år i 2021, men en decideret gylden årrække i Kina med tocifrede vækstrater, siger Lars Tveen.

Et land som én virksomhed

Når Kinas femårsplan bliver officiel, får hver kinesisk provins, by og borgmester sine egne kpi’er i forhold til at nå målet for Kinas grønne omstilling. Præcis som hvis det store land var en virksomhed.

– De kinesiske borgmestre er dygtige til at eksekvere, og de vil naturligt kigge efter virksomheder, der kan hjælpe dem med at nå målene for eksempelvis CO2-reduktion, for det vil fremme deres karriere. Hvis Danfoss kan vise, at vi er relevante, er vi helt klart interessante, siger Lars Tveen.

Han fortæller også, at et af koncernens nye store fokusområder er komponenter og løsninger til arbejdsmaskiner samt til nye boliger, fordi Kina planlægger at flytte og bygge nyt til 20 millioner mennesker om året de kommende 20 år.

Kinesisk strategi

Modsat af hvad man måske kunne tro, er Danfoss største konkurrenter i Kina ikke andre udenlandske selskaber, fortæller bestyrelsesformanden – det er derimod kineserne selv. Derfor har koncernen også en selvstændig Kina-strategi.

– Udviklingen i Kina går så hurtigt, og konkurrencen er så intens, at vi kun kan følge med, hvis vi har en kinesisk organisation med stor autonomi samt lokal udvikling og produktion. Vi laver ”Kina for Kina”. Det her med at lave udvikling og produkter i Danmark og så sælge det derude – det er alt for tungt, siger Lars Tveen.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094