23948sdkhjf

Ewii-direktør: Vi burde gøre som i Norge

De norske myndigheder har lanceret en certificeringsordning Trygg Strømhandel, der skal fungere som en blåstempling af el-handlere i markedet. Sådan en burde også kunne komme på tale i Danmark, mener Ewii Koncernens administrerende direktør, Lars Bonderup Bjørn.

- Ordningen sikrer, at der bliver stillet krav til el-handlerne, og den fokuserer på, at forbrugerens rettigheder bliver respekteret. Det er noget af det, vi kæmper med herhjemme, og som gør markedet mere uigennemsigtigt, end det bør være, siger Lars Bonderup Bjørn.

Om de norske regler

Brancheordningen Trygg Strømhandel blev lanceret i Norge onsdag.

Ordningen indeholder en række krav, som aktørerne skal opfylde. Kravene er knyttet til markedsføring og salg af strømaftaler samt oplæring af ansatte.

Kravene i ordningen

  • Strenge krav til salgsaktiviteter på telefon, socialemedier, dørsalg og gatesalg
  • Kravene gælder også underleverandører som har direkte kontakt med kunden, såsom call-centre.
  • Strømaftaler skal være nemme at skille fra hinanden i forbindelse med markedsføring
  • Kunden skal selv kunne vælge, hvordan kunden vil modtage prisjusteringer, enten som sms-besked eller e-post.
  • Kampagnetilbud skal markeres tydeligt og kunderne skal vide, hvad der sker efter tilbudsperioden udløber.
  • Der skal være åbenhed og transperans i alle elementer og varigheden af strømaftalerne.
  • Det skal være nemt at skifte leverandør. Når en kunde har betalt sin sidste faktura må kunden ikke kontaktes af sin gamle strømleverandør i mindst seks måneder.

Kilde: E24

Særligt hæfter han sig ved, at ordningen stiller krav om faktuel og fyldestgørende information til kunderne.

- Et af de beskidte tricks, vi ofte ser herhjemme, er, at sælgerne ikke oplyser produktets fulde pris, eller fortæller, at forbrugeren kan spare afgifter, der er pålagt alle. Det er en god idé med en særskilt ordning, målrettet den problematik, siger Lars Bonderup Bjørn.

Målrettet ordning

Der findes allerede regler for vildledning og ulovligt telefonsalg herhjemme, men ifølge Lars Bonderup Bjørn er de regler ikke gode nok. 

- Som udgangspunkt har vi allerede lovgivning, og i den ideelle verden burde alle el-handlere blot følge den. Men det er ikke det, vi ser, der sker i praksis, siger Lars Bonderup Bjørn, der derfor er fortaler for en skærpet, målrettet ordning på området til at understøtte lovgivningen.

Flere el-handlere er i 2020 blevet politianmeldt for at vildlede forbrugerne. Ewii Koncernen politianmeldte i efteråret to selskaber, og Forbrugerombudsmanden har politianmeldt flere selskaber, ad flere omgange i løbet af året. 

- Alligevel fortsætter nogle af de mere uregerlige elementer i branchen med pistolsalg og beskidte tricks, når de kontakter forbrugeren. Det er ikke sådan, det skal være i vores branche. Det er nogle få selskaber, men den adfærd går ud over branchens ry og troværdighed, og det skal vi have ryddet op i, siger Lars Bonderup Bjørn.

Kvalitetsstempel

I Norge håber brancheorganisationerne bag ordningen Energi Norge og Distriktsenergi til E24, at den vil fungere som et kvalitetsstempel og at forbrugerne vil få tillid til elhandlernes produkter og markedsføring.

I forbindelse med ordningen skal de enkelte el-handlere certificeres. Det foregår via DNV GL, der er en uafhængig aktør. 

- En certificering, som det nu kræves, handler om god forretningsskik og det at sætte en standard, som aktørerne i markedet kan rette sig efter, siger Knut Kroepelien, administrerende direktør i Energi Norge. 

De første norske selskaber ventes at blive certificerede i løbet af foråret - og så forventer Knut Kroepelien ellers at det tager fart. Han fortæller, at man løbende vil lave stikprøvekontroller af virksomhederne - og vurdere om der skal endnu strengere krav til. 

Og hvis virksomhederne ikke lever op til kravene, falder der først en advarsel - og siden hen fratages selskabet sin certificering.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109