23948sdkhjf

Ny aftale skal sikre 775.000 elbiler på vejene i 2030

Det bliver dyrere at køre sort og billigere at køre grønt.

Det var et af budskaberne, da regeringen sammen med sine støttepartier fredag præsenterede en aftale for fremtidens bilpark.

Den skønnes at medføre 775.000 el- og hybridbiler på de danske veje i 2030.

Ambitionen er dog at komme op på én million grønne biler i 2030, men i første omgang er finansieringen på plads i forhold til 775.000, fremgår det af aftalen.

De 775.000 grønne biler skal sikre en CO2-besparelse på 2,1 millioner ton i 2030, lød det fra finansminister Nicolai Wammen (S).

- Det bliver en helt afgørende omlægning af vejtransporten, så vi kan tage meget vigtige skridt i retning af at nå klimamålsætningen i 2030, sagde han.

Derudover medfører aftalen ifølge aftalepartierne drivhusgasreduktioner på en million ton i 2025.

Samtidig bliver bilafgifterne holdt på et niveau, "hvor det stadigvæk er fornuftigt", sagde Wammen om den nye aftale, der øger afgifterne på benzin- og dieselbiler.

I 2025 skal personer med en diesel- eller benzinbil halvårligt betale 175 kroner mere for deres bil, sagde skatteminister Morten Bødskov (S).

Til gengæld lettes afgifterne på de grønne biler.

Den gennemsnitlige elbil bliver "markant billigere" de kommende år som følge af den nye aftale, sagde Morten Bødskov.

- Aftalen sikrer, at de familier, der har en helt almindelig bil i dag, fortsat vil kunne beholde den, indtil de vil skifte bil, sagde ministeren.

Og det er en god aftale, som regeringen og støttepartierne er nået frem til.

Sådan lyder det fra bilejernes organisation, FDM.

For aftalen pålægger ikke bilister at købe en el- eller hybrid-bil, før de er mere klar til det, mener FDM.

- Vi synes, det er lykkedes at finde en fin balance mellem på den ene side at få rigtig mange grønne biler i fremtiden, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM.

- Men samtidig gøre det på en måde, hvor man ikke i al for høj grad øger afgifterne for de mange danskere, der endnu ikke er klar til at skifte over til de grønne biler, siger Torben Lund Kudsk.

Mens støttepartierne, De Radikale, Enhedslisten og SF, er med i aftalen, står et parti som Venstre udenfor.

Det overrasker Thomas Funding, som er politisk redaktør på Avisen Danmark, at det ikke er blevet til en bred aftale.

- Det virker til, at der - på trods af at både regeringen og Venstre egentlig har haft et ønske om at finde hinanden - er gået et eller andet galt i forhandlingerne.

- Nu er fremtiden usikker, så hvis du får et magtskifte ved næste valg, vil de så ændre bilafgifterne? Det er sådan noget, der er gift for en branche som bilbranchen, siger han.

Ud over bilafgifterne vil danske og udenlandske lastbiler blive pålagt en kilometerbaseret og CO2-differentieret afgift.

Derudover vil støttepartierne gerne indføre et system, hvor bilister betaler for at køre på vejene.

I aftalen afsættes der midler af til et udviklingsforsøg med road pricing for personbiler.

Hvis forsøget går godt, og flertallet blandt de røde partier består, så kan det måske på sigt føre til road pricing i Danmark.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094