23948sdkhjf

Maersk Supply Service og Ørsted tester mobil ladestation til skibe

Maersk Supply Service A/S og Ørsted er gået sammen om at teste en prototype af en bøje, der skal fungere som både fortøjningssted og ladestation for fartøjer, og har potentialet til at erstatte en betydelig mængde skibsbrændstof med grøn strøm.

Det er planen at teste løsningen, der er udviklet af Maersk Supply Service, i en af Ørsteds havvindmølleparker i 2021, skriver parterne i en pressemeddelelse.

Bøjen kan oplade mindre, batteridrevne fartøjer eller hybridfartøjer og levere strøm til større fartøjer, så de kan slukke for motorerne, når de ligger fortøjet. Ved at erstatte fossile brændstoffer med grøn strøm, elimineres stort set al udledning, når bøjen er i brug.

- Bøjen tackler en lang række problematikker: Den reducerer udledning, fungerer som et sikkert fortøjningssted for fartøjer, øger energieffektiviteten og fjerner motorstøj. Løsningen kan også implementeres på globalt plan, og den kan tilpasses, i takt med at søfartssektoren bliver mere og mere hybrid og elektrificeret, siger Jonas Munch Agerskov, Managing Director for Offshore Renewables hos Maersk Supply Service i en pressemeddelelse.

Udviklet af Maersk Supply Service

Prototypen er udviklet af Maersk Supply Service, mens Ørsted er ansvarlig for at integrere ladestationen i elnettet i den havvindmøllepark, hvor den skal testes.

Efter planen skal bøjen testes i anden halvdel af 2021, hvor den skal levere strøm til et af Ørsteds servicefartøjer om natten.

Når teknologien er blevet valideret og kommercialiseret, har bøjen stort potentiale til på kort og mellemlang sigt at bidrage til en reduktion af søfartssektorens CO2-udledning. Dette opnås ved at erstatte titusindvis tons af det brændstof, der hvert år anvendes i søfartssektoren, ved at gøre det muligt for stilleliggende fartøjer at slukke for motorerne og i stedet erstatte energiforbruget og oplade batterier med grøn strøm.

Maersk Supply Service har en ambition om, at bøjen på verdensplan efter fem år i drift skal have fjernet 5,5 millioner tons CO2 og yderligere undgå udledning af kvælstof- og
svovlpartikler (NOx og SOx).

Til projektets demonstrationsfase har Maersk Supply Service modtaget en bevilling på 22 mio. kr. fra det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP).

Tilskuddet går til design og test af bøjen og er en af de største bevillinger, som EUDP - under Energistyrelsen - har tildelt i 2020. Den Danske Maritime Fond har støttet projektet i sin konceptfase.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.173